غرب از توقعات بیش از حد دست بردارد

گروه دیپلماسی: جک استراو، وزیر خارجه پیشین بریتانیا، به غرب هشدار داد در مذاکرات هسته‎ای با ایران از «توقعات بیش ازحد» خود دست بردارد و «انتظار زیادی» نداشته باشد. به گزارش «ایرنا»، روزنامه اتریشی «استاندارد» با اشاره به سفر دو روزه هیات پارلمانی بریتانیا به سرپرستی جک استراو به وین و دیدار با برخی مقام‏ها و شخصیت‎های سیاسی از جمله یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نوشت: «مذاکرات هسته‎ای گروه ۱+۵ با ایران از جمله محورهای اصلی این دیدارها بوده و استراو طی سخنانی در این زمینه به غرب هشدار داد از انتظارات بیش از حد در مذاکرات دست بردارد.» استراو تاکید کرد: «توقعات بیش از حد غرب از ایران در مرحله پایانی مذاکرات هسته‎ای می‏تواند موجب شود رئیس‌جمهوری ایران در مقابل فشارهای داخلی در رابطه با این زیاده‌خواهی‌ها، تحت‌فشار قرار گیرد.»

استراو که در دوره مسوولیت خود به عنوان وزیر امور خارجه بریتانیا، مذاکره با ایران در موضوع هسته‎ای را در قالب تروئیکای اروپایی برعهده داشت، به این نشریه اتریشی گفت: «آنچه من در سال‎ها مذاکره آموخته‎ام این است که اگر همه طرفین، طرفدار دستیابی به توافق باشند، چنین چیزی میسر خواهد بود.»

او در ادامه با اشاره به انجام چهارمین دور مذاکرات هسته‏ای به میزبانی وین گفت: «با وجود اینکه مذاکرات هسته‎ای وین ۴، دستاورد محسوسی به همراه نداشته اما من نسبت به امکان‌پذیربودن توافق نهایی خوش‌بین هستم.»

وزیرخارجه اسبق بریتانیا با بیان اینکه حتی اگر دستیابی به توافق نهایی منجر به این شود که در برخی از نکات، تفسیرهای متفاوتی ارائه شود، گفت باز هم ارزش آن را دارد که این توافق حاصل شود. به نوشته این روزنامه اتریشی، جک استراو همچنین در مورد پیام منتشر شده محمدجواد ظریف درمورد مذاکرات وین ۴ در توئیتر مبنی‌بر اینکه غرب نباید مانند سال ۲۰۰۵ فرصت دستیابی به توافق را از دست بدهد، گفت: «من صحبت‏های آقای ظریف را درک می‏کنم و معتقدم همه باید به آن چیزی که در توافق ژنو قید شده است، پایبند باشیم و بدانیم که چه چیزی می‎خواهیم و گرنه اعتماد‌سازی امکان‌پذیر نخواهدبود.» استاندارد در ادامه به نقل از استراو می‎نویسد بی‌شک این لجبازی آمریکا بود که دستیابی به توافق بین سال‎های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ با ایران را غیرممکن کرد.

وتوی کاخ سفید

از دیگر سو، برنامه هسته‎ای ایران، میان کنگره آمریکا و کاخ سفید اختلاف ایجاد کرده است. کاخ سفید تهدید کرده در‌صورتی‌که لحن کنگره در «قانون اختیارات دفاع ملی» مشابه مفاد پیشنهادی کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان باشد رئیس‌جمهور آن را وتو خواهد کرد. کاخ سفید همچنین از شباهت لحن «قانون اختیارات دفاع ملی» به متمم‌های قانونی کمیته نیروهای مجلس نمایندگان آمریکا که خواستار اتخاذ مواضعی سختگیرانه در برابر برنامه هسته‌ای ایران شده‌اند انتقاد کرده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، اداره مدیریت و بودجه کاخ سفید از لایحه مصوب مجلس نمایندگان به علت بی‌مبالاتی برای در نظر گرفتن «اقدامات مقرون به صرفه»، محدود کردن توانایی وزارت دفاع برای مدیریت سامانه‌های تسلیحاتی و زیرساخت‌های این سازمان انتقاد و بیان کرده تغییرات مجلس نمایندگان در بودجه ارائه شده پنتاگون موجب خواهد شد، وزارت دفاع نتواند ۵۰۰ میلیارد کاهش هزینه مورد پیش‌بینی در خلال پنج سال آینده را تامین کند.

کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا روز ۱۹اردیبهشت با اضافه کردن چند ماده قانونی به «قانون اختیارات دفاع ملی» بر لزوم حضور واشنگتن در خلیج‌فارس با ادعای بازداری از تهدیدهای ایران» و توجه به «جنبه‌های نظامی برنامه هسته‌ای ایران در هر گونه توافق جامع با این کشور» تاکید کرده بود.

این کمیته همچنین در این روز اضافه شدن چند متمم به «قانون اختیارات دفاع ملی» برای سال مالی ۲۰۱۵ را به تصویب رساند که بر اتخاذ مواضع سختگیرانه در برابر برنامه هسته‌ای ایران تاکید می‌کردند.

در یکی از این متمم‌های قانونی «دوگ لامبورن»، نماینده جمهوری‌خواه تاکید کرده بود که هرگونه توافق با ایران باید از توانمندی دستیابی این کشور به تسلیحات اتمی جلوگیری‌کند.

در متمم قانونی دیگری که «پیتر روسکام» و «جکی والروسکی» دو نماینده جمهوری‌خواه دیگر پیشنهاد کرده‌اند بر اهمیت نظارت کنگره بر دولت اوباما درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران و لزوم گزارش‌دهی دولت درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران و پایبندی این کشور به توافق موقت ژنو تاکید شده است. ماده‌های قانونی دیگر ضمن تاکید بر حمایت آمریکا از متحدانش، ازجمله رژیم اسرائیل و شورای همکاری خلیج (فارس) خواستار حضور نظامی آمریکا برای جلوگیری از آنچه به گفته این کمیته «خشونت‌های نظامی ایران» است، شده است. کاخ سفید همچنین با اشاره به دیگر موارد اختلاف خود با این قانون آن را به وتو تهدید کرده است.

مخالفت منندز با طرح نظارت کنگره بر مذاکرات با ایران

از دیگر سو باب منندز، در اعتراض به تلاش جمهوری خواهان برای ملزم کردن دولت دموکرات این کشور به گزارش‌دهی و نظرخواهی درمورد توافق با ایران، لایحه همکاری آمریکا و اسرائیل را از دستورکار خارج کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سناتور باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که سابقه‎ای طولانی در حمایت از رژیم اسرائیل داشته و ازجمله دموکرات‏های حامی تقابل با ایران است، در اقدامی که مایه تعجب بسیاری در کنگره آمریکا شد، لایحه همکاری‎های راهبردی آمریکا و رژیم اسرائیل را از بیم تضعیف مذاکرات هسته‎ای، از دستورکار خارج کرد. این خبر را نشریه «فارین پالیسی» روز سه‌شنبه منتشر کرده و نوشته است که منندز این اقدام را پس از آن انجام داده که اطلاع یافته «باب کراکر» قصد دارد حین تصویب این لایحه، متممی را به آن بیفزاید که دولت باراک اوباما را ملزم می‎کند در مورد توافق هسته‎ای نهایی با ایران، با کنگره رایزنی کرده و نظرات نمایندگان را جویا شود.

این مقام آمریکایی گفت: «ما نمی‌توانیم ۵۳۵ مذاکره کننده داشته باشیم و چنین اقدامی اختیارات رئیس‌جمهور را محدود می‌کند.» این متمم همچنین به نمایندگان اجازه می‎دهد تا از نمایندگان دولت بخواهند که برای ادای توضیحات در مورد توافق، در جلسات استماع حضور یابند، البته به نوشته پایگاه «دیلی بیست»، رای نمایندگان علیه توافق بر اساس این قانون تنها جنبه اعلام نظر داشته و جنبه اجرایی ندارد.

کراکر در این مورد به دیلی بیست گفته است: «ببینید، کنگره از همان ابتدای این موضوع، کنار گذاشته شده است. فکر نمی‎کنم موضوعی مهم‌تر از مذاکره با ایران در مورد تسلیحات هسته‌ای، برای اسرائیل وجود داشته باشد. امیدوارم که بسیاری از دموکرات‎ها موافق باشند که ما دست‌کم باید فرصت ارزیابی توافق نهایی را... بعد از آنکه مذاکرات انجام شد، داشته باشیم.» بااین وجود، فارین پالیسی نوشته است که افزوده شدن این متمم، می‌توانست دموکرات‎های کنگره را بر سر دو راهی حمایت از دوستان حامی رژیم اسرائیل و دولت قرار دهد. این متمم از سوی «کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل» (آیپک) که اصلی‌ترین لابی رژیم صهیونیستی در آمریکا به شمار می‌آید نیز مورد حمایت قرار گرفته بود. با این وجود یک دستیار سناتور منندز به فارین پالیسی گفته است که تصویب این لایحه روابط میان آمریکا و رژیم اسرائیل را «سیاسی» می‏کند.

پایان مذاکرات ایران و آژانس بدون صدور بیانیه

در تحولی دیگر، مذاکرات نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در تهران بدون اینکه طرفین بیانیه‌ای درخصوص پیشرفت مذاکرات‌شان صادر کنند، پایان یافت. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که آژانس قرار نیست روز سه‌شنبه بیانیه‌ای درمورد این مذاکرات صادر کند؛ اما احتمال ارائه چنین بیانیه‌ای را در آینده رد نکرد. مقامات دیپلماتیک پیش‌تر گفته بودند ایران و آژانس قرار بوده است درمورد سوالات آژانس درمورد چاشنی‌های انفجاری معروف به EBW گفت‌وگو کنند.

ایران و آژانس طی دو روز مذاکره در ۱۹ و ۲۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۲ درخصوص هفت اقدام عملی که توسط ایران تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳ اجرا خواهد شد، توافق کردند.