نماینده برای اظهارنظر آزاد است

گروه خبر: علی مطهری که نطق نیمه تمامش حالا زبانزد شده است، این بار در میان خبرنگاران به اظهارنظر پرداخت. او که تا پیش از این تنها به اظهارنظر کتبی و تذکر در صحن علنی اکتفا کرده بود، دیروز در حاشیه جلسه علنی مجلس به میان خبرنگاران آمد تا این بار مستقیم با رسانه‌ها سخن بگوید. به گزارش «ایرنا»، مطهری با تاکید بر اینکه اقدام صورت گرفته علیه وی در روز سخنرانی‌اش در مجلس، نقض اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی بود، گفت: «هر نماینده آزاد است در مورد همه مسائل کشور اظهارنظر کند.»

این موضوعی است که محمدرضا تابش، نماینده اصلاح طلب مجلس نیز بر همین باور است. بر اساس آنچه «ایرنا» از اظهارات او گزارش کرده است، تابش دیروز در جمع خبرنگاران گفت: «اصل ۸۶ قانون اساسی می‌گوید نماینده در بیان وظایف قانونی‌اش آزاد است و مصونیت دارد و نمی‌توان به واسطه نطقی که در راستای وظایف نمایندگی ایراد کرده تحت تعقیب قرار گیرد. همچنین در ماده ۷۷ آیین‌نامه نطق از وظایف نمایندگان برشمرده شده و اینها مجموعه حقوقی است که برای نمایندگان وجود دارد تا نماینده بتواند حرف دل مردم، مطالبات و خواسته‌هایشان را بیان کند.»

از سوی دیگر علی مطهری در ادامه گفت‌وگویش با خبرنگاران تاکید کرد که چند نماینده‌ای که قانون‌گذار هستند در جلسه مذکور قانون را زیرپا گذاشتند. به گزارش «ایرنا» او در پاسخ به سوال دیگری ادعای انتشار پیامک‌هایی علیه او در میان نمایندگان را رد کرد.

مطهری در پاسخ به پرسش دیگری درباره شکایت برخی نمایندگان از او به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس گفت: «من این موضوع را شنیده‌ام در واقع من باید شکایت کنم، آنها مثل اینکه دست پیش را گرفته‌اند، پس نیفتند؛ ولی من کلا اهل شکایت نیستم. »

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که برخی ادعا کرده‌اند شما با نمایندگان برخورد فیزیکی داشته‌اید. آیا این موضوع را تایید می‌کنید، گفت: «برخورد فیزیکی نه ولی یکی دو نفر دست مرا می‌کشیدند که من پایین بیایم. من دستم را رها کردم و هلشان دادم؛ ولی برخورد فیزیکی به آن معنا نبود.» او ادامه داد: «کلا خودم با شکایت رابطه خوبی ندارم، ولی باید فکر کنم و اگر احساس کنم آثار مثبت دارد ممکن است این کار را انجام بدهم ولی هنوز به این نتیجه نرسیده‌ام.» مطهری همچنین درباره اینکه گفته می‌شود عده‌ای می‌خواهند در روز جمعه علیه او راهپیمایی کنند، گفت: «این موضوع را شنیده‌ام و ان‌شاءالله خودم هم شرکت می‌کنم.»

در خبری دیگر عوض حیدر پور در گفت‌وگو با انتخاب به موضوع شکایت برخی نمایندگان از مطهری اشاره و تاکید کرد: «نمی‌توانند با شکایت از مطهری، او را اخراج یا دادگاهی کنند و این شکایت کار عاقلانه‌ای نبود.

او بر این باور است که شکایت از مطهری راه به جایی نمی‌برد؛ زیرا نمایندگان براساس قانون اساسی در انجام هرگونه اظهارنظر و دخالت در همه امور کشور آزاد هستند و نطق آقای مطهری نیز از نظر قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مشکلی نداشته و بلامانع بوده است؛ بنابراین مجلس نمی‌تواند اقدامی علیه آقای مطهری بکند و ایشان را تحت تعقیب قرار دهد.

از سوی دیگر سایت خبری الف، نزدیک به احمد توکلی نماینده شاخص اصولگرای مجلس در گزارشی درباره ماجرای نطق ناتمام علی مطهری در مجلس نوشت: «آیا واقعا کار به جایی رسیده است که یک نماینده مجلس در وقت قانونی خود نمی‌تواند در مورد آنچه ضروری می‌داند، اظهارنظر کند؟ آیا سعه صدر نمایندگان محترم به قدری ضیق شده که یک نماینده مردم اجازه ندارد در یک کشور آزاد، به بیان نظرات خود بپردازد؟ مگر چه ثلمه‌ای به اسلام وارد می‌شد که بقیه آقایان با صبر و تحمل به نطق ایشان گوش می‌دادند و بعدا در وقت قانونی خود با بیانی مستدل و منطقی به شبهات ایشان پاسخ می‌دادند؟ آیا قانون اساسی که نماینده را در اظهارات خود آزاد می‌داند، به نمایندگان دیگر اجازه داده است که اگر صحبت‌های او را نپسندیدند، با زور و اجبار از پشت تریبون پایین بیاورندش؟ آقای ابوترابی، رئیس محترم جلسه با چه حجت قانونی صحبت‌های ایشان را قطع نموده و به شبهات آقای مطهری پاسخ داد و سپس جلسه را غیر‌علنی کرد؟ اگر حتی این نماینده مجلس که اصولگرا هم هست (و از بسیاری از نمایندگان مجلس در عرصه فرهنگی و اجتماعی اصولگراتر نیز هست) نتواند در صحن علنی مجلس نظرات خود را (ولو غلط) مطرح کند، چه انتظاری از رسانه‌ها و مطبوعات و دانشگاه‌ها هست؟ زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست که ادعای آزاداندیشی و آزادی بیان و کرسی‌های آزاداندیشی کند و رهبرش با صراحت نمایندگان را به استماع نطق مخالفین فراخواند و آنها را از دو، دو، گفتن برحذر دارد، اما شاهد این صحنه‌ها در پارلمان باشیم.

آقایان نماینده مجلس اگر وقت ندارند که به نطق‌های آتشین نمایندگان مخالف در مجلس مشروطیت نگاهی بیندازند، حداقل به اظهارات نمایندگان سکولار و ضدانقلاب و ضدولایت فقیه در مجلس اول، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در فضای پرشور پس از انقلاب نگاهی بیندازند که هیچ کدام آنها، با بلایی شبیه آنچه بر سر آقای علی مطهری آمد، مواجه نشد.» سایت خبری الف در ادامه نوشت: «اگر چند دوره بعد که مجلس با اکثریت غیراصولگرا تشکیل شد و یک نماینده اصولگرای مجلس در نطق خود از «حصر» دفاع کرد و نمایندگان مجلس او را به زور از تریبون پایین کشیدند، آن وقت رفقای اصولگرای ما و رسانه‌های آنها چه فریاد وا اسلاما سر خواهند داد؟ بگذارید حداقل نمایندگان مجلس، آزادانه نظرات خود را بگویند و خود‌سانسوری نکنند. مطمئن باشید که اگر دیگران استدلال منطقی در مخالفت با او داشته باشند، جامعه به قضاوت می‌نشیند و حکم می‌کند. هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد. مردم هم منحرف نمی‌شوند. هیچ هراسی نداشته باشید. اجازه ندهیم که حرف‌ها و نظرات فروخفته شود و حتی نماینده مجلس هم دچار «نفاق رفتاری» شود.»