گروه دیپلماسی: اگرچه مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا در ژنو و تحولات بازار نفت و کاهش قیمت همچنان خبر اول رسانه‌های داخلی است، اما روابط ایران و عربستان همچنان از اهمیت فراوانی برخوردار است. موضوعی که سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران به آن اشاره کرد و گفت که موضوع دعوت مقامات سعودی از ظریف همچنان در دستور کار است و به دنبال آن هستیم تا دیدار وزیران در تهران یا ریاض صورت گیرد. مرضیه افخم تاکید کرد: «در عین حال تماس‌ها میان دو کشور درباره مسائل منطقه‌ای به‌ویژه موضوعات مربوط به تروریسم و مقابله با آن در حال انجام است و در زمان مناسبی که چارچوب‌های کار و دیدارها مشخص شود این سفرها می‌تواند انجام شود.» افخم همچنین درباره سفیر جدید عربستان در ایران گفت: «سفیر جدید معرفی شده و امور اداری آن در حال انجام است. معمولا در این شرایط که کشوری سفیر ندارد مسوولیت‌ها به کس دیگری محول شده و فعالیت انجام می‌دهند.»

شرکت ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش که حضور ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ چگونه خواهد بود؟ گفت: «دعوت‌نامه‌هایی برای مسوولان کشورمان ارسال شده که آن را دریافت کرده‌ایم و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا در زمان خود نسبت به سطوح شرکت‌کننده اطلاع‌رسانی کنیم.»

او اضافه کرد: «اخیرا ریابکوف هم به تهران آمد و مشورت‌ها و تبادل نظرها صورت گرفت. فکر می‌کنیم روسیه از وزن موثری برخوردار است که می‌تواند نقش فعال‌تری برای رسیدن به توافق عادلانه و عاقلانه ایفا کند، بنابراین این مشورت‌ها مهم بوده و در مجموع گفت‌وگوها نیز موثر است.»

قیمت نفت

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره رایزنی‌های وزارت امور خارجه و دولت در حوزه نفت و انرژی، نیز گفت: «سیر شتابان نزول قیمت نفت، برای همه سیاسی بودن آن را روشن کرده است. گفت‌وگوهای خوبی در کشورهای اوپک آغاز شده که مشورت‌ها در حال تقویت است. گفت‌وگوهای مفیدی در تهران انجام شد و به نظر می‌آید در میان کشورهای تولیدکننده نفت هم این رایزنی‌ها تشدید خواهد شد. آثار تصمیم سیاسی در حوزه اقتصادی و نفت امری مشخص است و باید جلوی آن را گرفت.» مرضیه افخم تاکید کرد: «نفت نباید به‌عنوان حربه سیاسی استفاده شود.»

نشست مسکو درباره سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره نشست مسکو با حضور دولت سوریه و معارضان و همچنین احتمال شرکت ایران در این نشست، گفت: «هنوز در رابطه با حضور ایران در این نشست دعوت‌نامه‌ای رسمی نداریم.

در عین حال مشورت‌های سیاسی با سوریه و روسیه برای شکل‌گیری این گفت‌وگوها در جریان است.» افخم افزود: «همه طرف‌های ذی‌ربط که خواهان راهکار سیاسی هستند، درگیر این بحث هستند. ایران همواره از گفت‌وگو و حل سیاسی مساله استقبال کرده است.» او ادامه داد: «تا برگزاری این نشست دو هفته باقی است و نسبت به این که قرار است در این نشست از کشور ثالثی دعوت به عمل آید تا شرکت کند، هنوز مشخص نیست، چرا که این نشست قرار است بین دولت سوریه و طرف‌های معارض انجام شود.»