گروه خبر: فعالیت‌های انتخاباتی جریان‌های مختلف اصولگرا و اصلاح‌طلب، ۱۰ ماه مانده به برگزاری انتخابات مجلس دهم، روز به روز افزایش می‌یابد؛ اگرچه این دو جریان سیاسی، از ماه‌ها پیش در تلاشند تا با اجماع گروه‌های مختلف منتسب به جریان خود، شانس تصاحب بیشترین صندلی‌های پارلمان را افزایش دهند. در این میان به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان با اتکا به تجربه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ مسیر هموارتری برای قرار گرفتن در مسیر اجماع و وحدت در پیش دارند اما همچنان خبری از برخاستن دود سفید از اردوگاه اصولگرایان به گوش نمی‌رسد. آنچه این فرضیه را بیش از هر چیز تایید می‌کند، تحرکات مستقل برخی گروه‌های منتسب به اصولگرایی ازجمله «جبهه پایداری» است.

ورود جلیلی به انتخابات؟

هرچند یک هفته پیش، غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر از استقبال جبهه پایداری به همگرایی با اصولگرایان خبر داده بود، اما گمانه‌زنی‌ها از قصد این جبهه برای ارائه لیست مستقل حکایت دارد. در همان روزی که مصباحی‌مقدم از این همگرایی سخن گفت، به گزارش «انتخاب» سعید جلیلی دبیر پیشین شورای‌عالی امنیت ملی، در قم با آیت‌الله مصباح یزدی دیدار کرد. دیداری که اگرچه جزئیات آن به‌طور رسمی منتشر نشده است، اما برخی تحلیلگران و سایت‌های خبری، آن را دیداری انتخاباتی توصیف کرده‌اند، زیرا پیش از جلیلی، آیات موحدی کرمانی و محمد یزدی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و دبیرکل جامعه مدرسین با آیت‌الله مصباح یزدی دیدار و درباره همگرایی اصولگرایان بحث و تبادل‌نظر کرده بودند. مصباحی مقدم هفته گذشته با اشاره به اظهارات آیت‌الله محمد‌تقی مصباح یزدی تاکید کرده بود که او داعیه مستقلی برای انتخابات ندارد؛ بلکه همگرایی مجموعه اصولگرایان مورد حمایت ایشان است. او البته در عین حال گفته بود: «تا اینجا الحمدلله پایداری‌ها صحبت‌هایشان حکایت از استقبال کار مشترک دارد». او همچنین ابراز امیدواری کرده بود که این مسیر تا پایان حفظ شود و ادامه یابد. به هر روی به نظر می‌رسد اعلام کاندیداتوری سعید جلیلی آن هم از سوی جبهه پایداری برای حضور در انتخابات مجلس دور از ذهن نباشد. هرچند گمانه‌زنی‌ها برای حضور جلیلی در انتخابات پیش رو مربوط به روزهای اخیر نیست و اخباری مبنی بر تلاش جبهه پایداری برای کاندیداتوری او، اواخر سال گذشته مطرح شد اما ملاقات جلیلی با آیت‌الله مصباح یزدی، فرضیه تلاش‌های انتخاباتی جلیلی برای مجلس را تقویت می‌کند. خبرگزاری «آریا» در گزارشی اعلام کرده پایداری‌ها اواخر سال گذشته به آیت‌الله مصباح متوسل شده بودند تا بلکه باپادرمیانی وی بتوانند رضایت سعید جلیلی را برای ورود به رقابتی دیگر به دست آورند. با درنظر گرفتن احتمال حضور جلیلی در انتخابات مجلس، می‌توان سه حوزه انتخابیه را برای حضور او متصور شد؛ به نظر می‌رسد حوزه انتخابیه «تهران»، «قم» یا «مشهد»، شهر‌هایی باشند که جلیلی می‌تواند برای تصدی کرسی یکی از آنها در مجلس، وارد رقابت انتخاباتی شود. «ایلنا» گزینه‌ای دیگر را به این لیست افزوده و آن حوزه انتخابیه «بیرجند» است. این خبرگزاری نوشت که در چند ماه گذشته، چهار بار از جلیلی برای سفر به بیرجند دعوت شده است. با این همه اما همچنان برای نهایی خواندن این تصمیم از سوی جبهه پایداری، زود است؛ آنچه در جریان تلاش گروه‌های مختلف برای رقابت‌های انتخاباتی تاکنون روی داده نشان می‌دهد برخی جریانات سیاسی در دقیقه ۹۰ به اجماع دست می‌یابند یا حضور مستقل را به همگرایی ترجیح داده‌اند.

وحدت اصلاح‌طلبان

در این میان، تکاپو برای اجماع تنها دغدغه اصولگرایان نیست؛ اصلاح‌طلبان نیز ارائه لیست مشترک با همه گروه‌های اصلاح‌طلبی را در سر می‌پرورانند. دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی دیروز گفت که اگر گروه‌های اصلاح‌طلب یکپارچگی خود را حفظ کنند، مجلس آینده، مجلسی هماهنگ با دولت خواهد بود. به گزارش «ایسنا» غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در جمع تعدادی از خبرنگاران گفت: «در خصوص انتخابات اگر گروه‌هایی که در طیف اصلاح‌طلبان می‌گنجند مثل سال ۹۲ وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کنند می‌توانند موفقیت خود را در تعیین مجلسی همراه دولت برای تحقق وعده‌های دولت رقم بزنند.» به باور او اصلاح‌طلبان علاوه‌بر وحدت و یکپارچگی درونی باید چهره‌هایی را معرفی کنند که با همین شرایط موجود بتوانند در انتخابات به موفقیت برسند. از سوی دیگر محمدرضا خباز، معاون تقنینی معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری گفته بود که با وجود اختلاف سلیقه‌هایی که بین اصلاح‌طلبان وجود دارد، قطعا همه مجموعه‌های اصلاح‌طلب می‌توانند در جریان انتخابات هماهنگ و نقش آفرین باشند. به باور او اصلاح‌طلبان برای انتخابات بعدی باید فکر کارشناسی کنند به این معنا که هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان نباید به فکر این باشند که کرسی بیشتری به‌دست بیاورند بلکه به فکر این باشند که کاندیدایی که می‌خواهند بفرستند از کیفیت بالایی برخوردار باشد.