یک گام تا استیضاح دو وزیر
گمانه‌زنی‌ها برای استیضاح دو وزیر کابینه روحانی اکنون بیش از هر زمان دیگری قوت گرفته‌است؛ موضوعی که به نظر، از گام‌های پایانی مجلسی‌ها برای استیضاح این دو وزیر حکایت دارد. علی ربیعی وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی و علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، دو تن از وزیران دولت یازدهم هستند که در آستانه استیضاح نمایندگان مجلس قرار دارند.

ربیعی پیش از این یک کارت زرد را به دلیل انتخاب و انتصاب برخی مدیران صندوق‌های زیر مجموعه وزارت تعاون یعنی صندوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی، از مجلسی‌ها دریافت کرده بود؛ اگرچه برخی نمایندگان مصر به استیضاح او هستند، اما او علاوه‌بر این باید امروز (سه‌شنبه) به خیابان بهارستان برود تا در صحن علنی مجلس پاسخگوی سوالات نمایندگان باشد. ربیعی باید درباره دو موضوع پاسخگوی مجلس باشد؛ نخست مشکلات موجود در صندوق‌های بازنشستگی و دوم تعداد نسبتا چشمگیر حوادث شغلی در کشور. «ایلنا» در گزارشی، نمایندگان محوری سوال‌کننده را برخی نمایندگان کرمان معرفی کرده و آن را «حلقه کرمان» خوانده است. در این میان، اگرچه نمایندگان خواهان استیضاح، بارها از اعلام وصول نشدن طرح استیضاح وزیر کار، به هیات‌رئیسه گلایه کرده‌اند اما دیروز محمدرضا پورابراهیمی یکی از نمایندگان خواستار استیضاح، از شرطی سخن گفت که رئیس مجلس برای اعلام وصول این طرح مطرح کرده است نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی در این باره از جلسه سه‌جانبه لاریجانی، ربیعی و استیضاح‌کنندگان خبر داده و به خبرگزاری مهر گفت که علی لاریجانی قول داده است در صورتی که استیضاح‌کنندگان به جمع‌بندی نرسند، استیضاح وزیر رفاه در جلسه روز سه‌شنبه یعنی امروز مجلس اعلام وصول شود. او با بیان اینکه شخصا از صحبت‌های وزیر در این جلسات قانع نشده است، «عدم استیفای حقوق بازنشستگان صنعت فولاد» را یکی از محورهای مهم استیضاح خواند و گفت: «وزیر رفاه تعهدات خود را نسبت به صندوق بازنشستگی فولاد انجام نمی‌دهد.» بیست و دوم و بیست و هفتم اردیبهشت امسال، جلسات سه‌جانبه لاریجانی، ربیعی و متقاضیان استیضاح برگزار شده است. محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان، آذرماه گذشته در جریان سوال خود از وزیر رفاه، پاسخ‌های ربیعی را قانع‌کننده ندانست و بر این اساس، رای‌گیری از نمایندگان نیز به کارت زرد مجلسی‌ها به علی ربیعی انجامید.

استیضاح‌کنندگان فانی ملزم به تعامل

موضوع استیضاح علی‌اصغر فانی، اما به‌دلیل آنکه پیش از این دو کارت زرد از نمایندگان گرفته بود اندکی متفاوت است. اگرچه وزیر آموزش و پرورش بارها با تذکر مجلسی‌ها به دلیل آنچه بی‌توجهی به وضعیت معیشت فرهنگیان خوانده می‌شود روبه‌رو شده، اما در عین حال استیضاح‌کنندگان ملزم شده‌اند که با تعامل بیشتر، برای پیدا کردن راهکاری جهت بهبود شرایط و رفع مشکلات حوزه آموزش و پرورش اقدام کنند. این را نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات به خبرگزاری خانه ملت گفته است. جبار کوچکی‌نژاد با اشاره به جلسه استیضاح‌کنندگان وزیر آموزش و پرورش با رئیس مجلس گفت: «عملکرد ضعیف آموزش و پرورش و مشکلات و نگرانی‌های بسیار فرهنگیان در باب اداره این وزارتخانه از محورهای استیضاح فانی بوده که در این جلسه با حضور لاریجانی بررسی شد.» کوچکی‌نژاد با اشاره به محورهای استیضاح فانی، افزود: «در این جلسه رئیس مجلس از درخواست‌کنندگان استیضاح خواست تا با اتخاذ روشی به رفع مشکلات حوزه آموزش و پرورش اقدام کنند.»

مخالفت هیات‌رئیسه با استیضاح‌ها

پادرمیانی علی لاریجانی، رئیس مجلس در جریان ارائه شدن طرح استیضاح دو وزیر کار و آموزش و پرورش نشان می‌دهد او خود یکی از اصلی‌ترین مخالفان اعلام وصول طرح استیضاح این دو وزیر است. این پادرمیانی با مشروط کردن اعلام وصول استیضاح ربیعی و نیز برگزاری جلسات جداگانه با وزیران و متقاضیان استیضاح می‌تواند گواهی بر این مدعا باشد. دو روز پیش مهدی موسوی‌نژاد، نماینده مردم دشتستان در مجلس به خبرگزاری فارس گفته بود که تاکنون حدود ۷۰ نماینده مجلس، طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا کرده‌اند. او در عین حال از مخالفت شدید هیات‌رئیسه مجلس درخصوص استیضاح، خبر داده و تاکید کرده بود: «هیات‌رئیسه بر این باور است که باید با همین وزیر آموزش و پرورش فعلی، مشکل فرهنگیان حل شود.» این نماینده مجلس که خود از متقاضیان استیضاح فانی است در همین گفت‌وگو از راهکاری جایگزین سخن گفته بود. او در این باره تاکید کرد: «به‌دلیل اینکه هیات‌رئیسه طرح استیضاح را قبول نکرد، راه دیگری را رفتیم و سوال از وزیر آموزش و پرورش را مطرح کردیم.» این نماینده مجلس اضافه کرد که به دلیل دوکارته بودن فانی، اگر نمایندگان برای سومین بار از پاسخ‌های او قانع نشوند، موضوع استیضاح خود به خود به جریان می‌افتد. علی اصغر فانی پیش از این در تاریخ ۳۱ فروردین‌ماه و نیز ۷ بهمن‌ماه سال گذشته دو کارت زرد از نمایندگان مجلس دریافت کرد. در این زمینه باید یادآوری کرد که تعدد کارت زردها به یک وزیر موجب استیضاح او نمی‌شود و الزامی برای استیضاح وزیر به وجود نمی‌آورد؛ بلکه زمینه‌ساز استیضاح است. تنها زمانی طرح استیضاح به جریان می‌افتد که با امضای حداقل ۱۰ نماینده تحویل هیات‌رئیسه مجلس شده و این هیات طرح استیضاح را اعلام وصول کند.