گروه خبر: متقاضیان استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز جلسه‌ای درباره استیضاح او در حاشیه جلسه علنی مجلس برگزار می‌کنند. این خبری است که نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرده است. جبار کوچکی‌نژاد گفته است متقاضیان استیضاح این جلسه را برگزار کرده‌اند تا برای روز استیضاح آمادگی کافی وجود داشته باشد.

به گفته او مشکلات آموزش و پرورش ازجمله معیشت فرهنگیان، اجرای سند تحول، مباحث آموزشی، دانشگاه فرهنگیان و ‌انتصابات سیاسی که در وزارتخانه انجام شده، نمایندگان را به این نتیجه رسانده که باید این استیضاح انجام شود؛ زیرا وزیر به تعهداتی که در روز رای اعتماد داده عمل نکرده است. از سوی دیگر و در شرایطی که تنها دو روز تا برگزاری جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش مانده، یکی از نمایندگان انصراف‌دهنده از استیضاح فانی، گفت: «استیضاح فانی با توجه به تصمیمات اخیر دولت و مجلس در نشست غیرعلنی برای حل مشکل معلمان، لزومی ندارد.» عزت‌الله یوسفیان‌ملا که دلیل انصراف خود از استیضاح وزیر آموزش و پرورش را توضیحات وزیر و سخنگوی دولت و قول مساعد آنها برای حل مشکل معیشتی معلمان و فرهنگیان در جلسه غیرعلنی هفته گذشته با نمایندگان مجلس خواند در گفت‌وگو با «ایلنا»، تاکید کرد: «اعتقاد دارم دیگر لزومی به ادامه استیضاح وجود ندارد.» این استیضاح در شرایطی چهارشنبه این هفته برگزار می‌شود که چهره‌های شاخص بهارستان رغبتی به این استیضاح نشان نداده و 15 تن از نمایندگان امضا‌کننده طرح استیضاح نیز، طی نامه‌ای به هیات‌رئیسه امضای خود را از این طرح پس گرفتند. از سوی دیگر محمدرضا باهنر هنگام اعلام وصول آن تاکید کرد که هیات‌رئیسه مجلس، استیضاح را تحت فشار اصرار برخی نمایندگان اعلام وصول می‌کند.


دلایل استیضاح

با این همه یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تشریح برخی دلایل نمایندگان برای استیضاح علی‌اصغر فانی گفت که رویکرد دولت به آموزش و پرورش باید تغییر کند. قاسم جعفری، نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «در شرایط کنونی فضایی در ارتباط با وزارت آموزش و پرورش حاکم است که اگر از عملکرد وزیر این وزارتخانه دفاع کنیم زیر سوال می‌رویم و از جمله مواردی هم که مطرح می‌شود عدم توانایی وزیر در جلب توجه دولت به اهمیت و نقش آموزش و پرورش است.»

آنچه استیضاح‌کنندگان در طرح مذکور به عنوان دلایل استیضاح مطرح کرده‌اند، مسائلی است که در ۱۰ بند مطرح شده است. منتقدان به وزیر آموزش و پرورش که پیش از این بیشترین تاکید خود را بر وضعیت بد معیشتی فرهنگیان معطوف داشتند، حالا در طرح استیضاح علاوه‌بر ناتوانی فانی در رفع این مشکلات، موضوعات دیگری را نیز مطرح کرده‌اند.