وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگویی درباره نتیجه مذاکرات هسته‌ای گفت که ممکن است در آخرین لحظات «شگفتی‌هایی» رخ دهد. او افزود: «ما معتقدیم لحظه توافق فرا رسیده است.» به گزارش خبرآنلاین عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با هفته‌نامه فرانسوی «لوپوئن» با تاکید بر اینکه حتی در زیر تحریم‌ها نیز سیستم حمل‌ونقل ایران به‌طور کامل فعال بود و کنترل کامل حریم هوایی و سیستم حمل‌ونقل هوایی وجود داشت، گفت: «در سال گذشته تعداد پروازهای بین‌المللی از حریم هوایی ایران به دو برابر افزایش یافت و پروازهای بین‌المللی در تهران 18 درصد بیش‌از سال گذشته بوده است.» آخوندی با تاکید بر اینکه نیاز عمده‌ای به نوسازی ناوگان داریم، گفت: «در سال‌های آینده نزدیک به 400‌فروند هواپیما سفارش خواهیم داد.»

روابط ایران و فرانسه عالی است

او در پاسخ به این سوال که دیپلماسی فرانسه در مذاکرات هسته‌ای با ایران بسیار بیشتر از مذاکره‌کنندگان آمریکایی سختگیری از خود نشان می‌دهد، آیا شرکت‌های فرانسوی بهای این سختگیری را با بیرون ماندن از بازار ایران خواهند پرداخت، گفت: «به هیچ‌وجه، این طبیعی است که در مذاکرات هرکس نظر خود را بیان کند؛ اما ما در آستانه یک تغییر عمده سیاسی و اقتصادی برای ایران و جهان هستیم.» آخوندی ادامه داد: «بر خلاف آنچه من در این طرف و آن طرف می‌خوانم، روابط ما با فرانسه خوب و حتی عالی است. ما در پاریس به خوبی مورد استقبال دولت قرار گرفتیم. همه مایل به باز کردن یک صفحه جدید در روابط دوجانبه هستند.» وزیر راه و شهرسازی درخصوص رقابت شرکت‌های فرانسوی با همتایان آمریکایی خود برای سرمایه‌گذاری‌های بسیار بالا در بازار ایران توضیح داد: «شرکت‌های فرانسوی برای بازگشت به ایران کاملا آماده هستند، به خصوص برخی از آنها در حال حاضر با این بازار بسیار آشنا هستند. حتی در سال‌های اخیر، تماس‌های تجاری، قانونی و شفافی صورت گرفته است. برخی دیگر از شرکت‌ها به زمان بیشتری برای ایجاد روابط درازمدت نیاز دارند و این قابل درک است. در کل روابط تجاری فرانسه و ایران خوب است. این تاخیر فرانسه برای ورود به بازار ایران نیز فقط یک بلوف و بخشی از بازی است.»


شگفتی در آخرین لحظات

در ادامه آخوندی در پاسخ به این سوال که اگر مذاکرات به توافق منتهی نشود، چه اتفاقی می‌افتد، گفت: «ممکن است در آخرین لحظات شگفتی‌هایی رخ دهد، اما معتقد هستیم که لحظه توافق فرا رسیده است. آخرین دقایق مذاکرات همیشه حساس‌ترین لحظات است. در هر حال جامعه بین‌المللی پس از توافق بسیار متفاوت‌تر از آنچه ما امروز می‌شناسیم، خواهد بود.»

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه چنانچه تاثیر سیاست باز شدن روابط به سرعت نمایان نشود، مردم ایران چه واکنشی نشان خواهند داد، گفت: «مردم ایران برنامه راهبردی ما را درک می‌کنند. آنها می‌دانند که ما صادقانه تمایل به پیشرفت و حرکت به جلو داریم. مسلما فراز و نشیب‌هایی وجود خواهد داشت و نمی‌توان انتظار داشت که همه چیز در یک لحظه حل شود. دولت ایران دارای چشم‌انداز بلندمدت است و این مساله کمک می‌کند که بتوانیم جزئیات ناراحت‌کننده را رد کنیم و خوش‌بینانه جلو برویم.»

وزیر راه و شهرسازی در سفر سه روزه پاریس ضمن سخنرانی در آکادمی دیپلماتیک بین‌المللی با موضوع اقتصاد ایران در چشم‌انداز لغو تحریم‌های بین‌المللی با رئیس اجرایی گروه ایرباس و وزیر مسکن فرانسه و دبیر دولت فرانسه در امور حمل‌ونقل دیدار و مذاکره کرد.