احتمال تغییر برخی فرمانداران تا آستانه انتخابات
گروه خبر: چهار روز از آغاز روند ثبت‌نام متقاضیان انتخابات مجلس خبرگان می‌گذرد. داوطلبان مجلس شورای اسلامی نیز دو روز است که در مرحله ثبت‌نام حضور در انتخابات قرار گرفته‌اند. بر این اساس می‌توان گفت مرحله عملی انتخاباتی که قرار است هفتم اسفندماه برگزار شود، حالا به میانه راه رسیده است و از این رو تب آن هر روز با اظهارنظرهای مسوولان انتخاباتی و نیز داوطلبان، داغ‌تر می‌شود.

در این باره می‌توان به اظهارات عبدالرضا رحمانی فضلی اشاره کرد که این روزها تا پایان انتخابات اسفندماه، برای او و وزارتخانه‌اش پرکارترین روزهای سال به‌شمار می‌آید. وزیر کشور در جدیدترین اظهارنظر خود درباره انتخابات و روند اجرایی شدن آن، در برنامه تلویزیونی متن و حاشیه که از شبکه سوم سیما پخش می‌شد تاکید کرده است که اگر به یقین برسیم که لازم است برخی فرمانداران تغییر کنند و آنها نمی‌توانند تا آستانه انتخابات به‌خوبی وظایف خود را انجام دهند آنها را تغییر خواهیم داد؛ هر چند اراده‌مان بر ثبات است نه تغییر مگر آنکه عکس آن ثابت شود.


رایزنی وزارت کشور برای تایید صلاحیت‌ها

در همین حال رحمانی فضلی درباره موضوع رایزنی وزارت کشور با شورای نگهبان برای تایید صلاحیت‌ها گفت‌: ما با شورای نگهبان نه تنها رایزنی، بلکه در همه حوزه‌ها از جمله بررسی صلاحیت نامزدها تعامل داریم. ما در مورد مفاهیم، روش‌ها و شیوه‌های بررسی صلاحیت با شورای نگهبان تعامل کرده‌ایم تا مشکلی پیش نیاید. وزیر کشور در مورد اینکه آیا اشکالی در اجرای قانون در بحث صلاحیت‌ها وجود دارد، گفت: ما تاکید بر اجرای قانون داریم و شورای نگهبان هم طبق قانون خود عمل خواهد کرد. وی همچنین افزود: وزارت کشور در مورد رد صلاحیت نامزدهای خبرگان هیچ نقشی ندارد.


ارسال گزارش قرچک به قوه‌قضائیه

وزیر کشور در مورد حادثه قرچک هم در این برنامه گفت: پس از اطلاع دستورات لازم را صادر کردم تا اسناد و مدارک بررسی شود. استانداری تهران نیز مساله را بررسی و گزارش آن را به قوه‌قضائیه ارسال کرده است.


80 هزار صندوق رای شفاف

علاوه‌بر اظهارات رحمانی درباره انتخابات اسفندماه، جواد ناصریان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت کشور پس از بازدید از ثبت‌نام نامزدهای انتخابات در فرمانداری قم گفت: آرای مردم در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در ۱۳۰ هزار صندوق جمع‌آوری می‌شود که به این منظور ۸۰ هزار صندوق شفاف ساخته شده است. به گزارش «ایرنا» او اعلام کرد که با پیگیری‌های دولت و وزارت کشور۱۶۰ میلیارد تومان بودجه برای برگزاری دو انتخابات در نظر گرفته شده که ازاین میزان ۲۵ میلیارد تومان مرتبط با مطالبات دوره‌های گذشته است. به گفته رضویان دولت اکنون هیچ بدهی بابت حق‌الزحمه مجریان انتخابات دوره‌های گذشته در کشور ندارد.


آخرین آمار ثبت‌نام

در همین حال روند ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی در دو مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی به ترتیب تا دوم و چهارم دی ماه در ستاد انتخابات کشور و نیز فرمانداری‌های مراکز استان‌ها ادامه می‌یابد. براساس آنچه ستاد انتخابات کشور، دیروز و در پایان ساعات کاری این ستاد اعلام کرده است 240 نفر در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و هزار و 676 نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی کرده‌اند. از میان داوطلبان مجلس شورای اسلامی تاکنون 51 خانم نام خود را در میان متقاضیان حضور در انتخابات جای داده‌اند. به گفته حسینعلی امیری، دبیر ستاد انتخابات و قائم‌مقام وزیر کشور، حداقل سن برای انتخابات مجلس شورای اسلامی30 و حداکثر 75 سال است. سن چهار نفر داوطلبان از 71 تا 75 سال بوده است.


تکذیب ثبت‌نام در خانه ملت

از سوی دیگر محمدحسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور دیروز در بازدید از جایگاه خبرنگاران در وزارت کشور، ایجاد ستادی برای ثبت‌نام نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی در خانه ملت را منتفی دانست و گفت: داوطلب‌های انتخابات خبرگان و مجلس باید برای ثبت‌نام به وزارت کشور یا فرمانداری‌ها مراجعه کنند.


ثبت یک مورد تخلف

همچنین علی‌اصغر ناصربخت، معاون سیاسی انتظامی فرمانداری تهران گفت: یک مورد تخلف از داوطلبان انتخاباتی محرز شده که قوه‌قضائیه پیگیری می‌کند. به گزارش خبرگزاری مهر، او دراین باره توضیح داد: به یک مورد شناسنامه مخدوش در جریان ثبت‌نام‌ها برخورد کرده‌ایم که در حال طی کردن مراحل قانونی بوده و از طریق قوه‌قضائیه پیگیری می‌شود.


چهره‌هایی که دیروز ثبت‌نام کردند

در چهارمین روز از نام‌نویسی داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری نیز برخی چهره‌های شناخته شده سیاسی مذهبی برای حضور در این انتخابات ثبت‌نام کردند که از آن میان می‌توان به آیت‌الله محمد محمدی ری شهری، آیت‌الله احمد جنتی، آیت‌الله محمدیزدی و آیت‌الله محمدباقر باقری کنی از حوزه انتخابیه تهران، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی از حوزه انتخابیه مرکزی، آیت‌الله مقتدایی و آیت‌الله عبدالنبی نمازی از اصفهان، آیت‌الله ممدوحی از کرمانشاه و نیز حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی از حوزه انتخابیه خراسان جنوبی اشاره کرد. نام سید محمد غرضی نیز در میان داوطلبان حضور همزمان در دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به چشم می‌خورد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با تاکید بر اینکه این بار نیز کاندیدای نسل جوان است، درباره تامین هزینه‌های تبلیغات خود گفت: ان‌شاءالله دولت کمک خواهد کرد.


همچنین سیدعلی طاهری از حوزه انتخابیه استان لرستان، محمد رحمتی، سیدابوالحسن نواب و محمدحسین باقری از حوزه انتخابیه استان آذربایجان غربی، حسین رحیمیان موحد، سیدمحسن محمودی، سیدمحمد رضا میرصانع و احمد مومن از حوزه انتخابیه تهران، علیرضا فلاحت منش و محمد علی فیض از حوزه انتخابیه گیلان، حسن صدراللهی از حوزه انتخابیه سمنان، قادر فاضلی، واعظ موسوی و حسین متفکر از حوزه انتخابیه آذربایجان شرقی، حسن عالمی از حوزه انتخابیه خراسان رضوی، محمد حسن قمی از حوزه انتخابیه سیستان و بلوچستان، علی اکبر زمردین از حوزه انتخابیه فارس در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نام‌نویسی کردند. علاوه بر این نام فاطمه واعظ جوادی، معاون احمدی‌نژاد نیز در فهرست ثبت‌نام شدگان انتخابات مجلس شورای اسلامی دیده می‌شود. همچنین یوناتن بت‌کلیا، نماینده فعلی اقلیت آشوری‌ها و حمید رضا پشنگ نماینده فعلی مردم خاش در مجلس شورای اسلامی نیز دیروز برای انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام کردند. حجت‌الاسلام‌هادی غفاری نیز دیروز برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی کرد. همچنین علاءالدین بروجردی، رئیس فعلی کمیسیون امنیت ملی به وزارت کشور رفت اما ثبت‌نام نکرد. به گزارش خبرآنلاین وی گفت که از حوزه انتخابیه بروجرد ثبت‌نام خواهد کرد. الیاس حضرتی، مدیرمسوول روزنامه اعتماد، جواد اطاعت از اعضای حزب اعتماد ملی، حسن رنجبر عضو حزب اراده ملت و محمدعلی وکیلی مدیر مسوول روزنامه ابتکار نیز داوطلب دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شدند.


ثبت‌نام به دلیل هواداران اینستاگرامی

بر اساس آنچه «ایسنا» گزارش داده است یکی از حواشی ثبت‌نام دیروز انتخابات مجلس شورای اسلامی در فرمانداری تهران، حضور خانمی متولد ۱۳۶۱ بود که عنوان می‌کرد دانشجوی دکترای برنامه‌ریزی محیط زیست است و درباره ویژگی بارز خود گفت که هواداران زیادی در شبکه اجتماعی اینستاگرام دارم و از اینجا فهمیدم محبوبیت داشته و می‌توانم کاندیدا شوم.