گروه خبر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح دیروز پارلمان با کلیات لایحه ایجاد مناطق جدید تجاری- صنعتی مخالفت کردند. به گزارش «ایسنا» بعد از بحث و بررسی لایحه ایجاد مناطق جدید تجاری- صنعتی و اظهارنظر موافقان و مخالفان کلیات این لایحه به رای مجلس گذاشته شد که نمایندگان با 117 رای موافق، 85 رای مخالف و 8‌رای ممتنع از مجموع 231 نماینده حاضر با کلیات آن مخالفت کردند. در پی رد کلیات این لایحه، جمعی از نمایندگان در اعتراض به آن در جایگاه هیات رئیسه تجمع کردند و با باهنر رئیس جلسه مشغول صحبت شدند. محمدرضا باهنر گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه تصویب کردیم هرگونه معافیت مالیاتی جدید ممنوع است و همه طرح‌ها و لوایح را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. دلیل این مساله هم کاملا روشن است. چون منطقه آزادی که ایجاد می‌شود یکسری عملیات، تولیدات و درآمدهایی خواهد داشت که همه آنها معاف از مالیات می‌شوند و این معافیت بر پایه‌ مالیاتی کشور تاثیر گذاشته و دولت را دچار مشکل می‌کند.

حذف مشروط انتخابات دو مرحله‌ای

از سوی دیگر، مجلسی‌ها با اصلاح تبصره یک ماده 9 قانون طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، برای رفع ابهام شورای نگهبان تصویب کردند که اگر در حوزه انتخابیه‌ای تعداد نامزدهای باقی‌مانده مساوی یا کمتر از نمایندگان مورد نیاز باشد این نامزدها با رای کمتر از 20درصد در همان مرحله اول به مجلس راه یافته و در این حوزه‌ها انتخابات به دور دوم کشیده نمی‌شود.


ارسال لایحه بودجه 95 تا پایان هفته جاری

در خبری دیگر، عیسی امامی، عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، از تقدیم لایحه برنامه ششم توسعه و بودجه ۹۵ کل کشور تا پایان هفته جاری به مجلس خبر داد و گفت: احتمال بررسی این دو لایحه در مجلس بعدی منتفی است. او به خبرگزاری خانه ملت گفت: با توجه به شرایط کشور بررسی این دو لایحه اولویت کار مجلس خواهد بود.


لایحه اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی

در خبری دیگر، لایحه اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و لایحه تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیردولتی در جلسه دیروز مجلس اعلام وصول شد.


تصویب اساسنامه همکاری دستگاه‌های مبارزه با فساد

در همین حال، با موافقت نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس لایحه اساسنامه مرکز منطقه‌ای همکاری دستگاه‌های مبارزه با فساد و نهادهای آمبودزمانی کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اقتصادی (اکو) به تصویب رسید. این لایحه با توجه به ارتقای لزوم همکار‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای مبارزه با فساد و ضرورت هماهنگی دستگاه‌های مرتبط با این امر در کشورهای مختلف از طریق راه‌اندازی مرکز منطقه‌ای و ارائه الگویی موفق در سطح منطقه در زمینه مبارزه با فساد به تصویب مجلس رسید.


موافقت‌نامه انتقال محکومان به حبس

نمایندگان همچنین با لوایح موافقت نامه انتقال محکومان به حبس بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین، قبرس، ترکمنستان و پاکستان موافقت کردند.