گروه دیپلماسی: پس از تغییر لحن وزیر خارجه عربستان سعودی درخصوص ایران و تاکید بر گسترش روابط، مقامات وزارت خارجه ایران با تایید برخی گفت‌وگوهای هر چند کوتاه میان مقامات دو کشور از آمادگی ایران برای گفت‌وگو با عربستان در صورت اراده لازم از سوی مقامات ریاض خبر دادند. در تازه‌‌ترین تحول صورت گرفته در این خصوص وزیر امور خارجه ایران نیز تاکید کرد که برخی دیدارها با مقامات سعودی صورت گرفته و ایران آماده ورود به گفت‌وگوی جدی با عربستان است.


به گزارش «ایسنا»، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با پایگاه خبری المانیتور در محل اقامت نماینده ایران در سازمان ملل در نیویورک درباره تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به بحران سوریه گفت: «از اینکه روند دیپلماتیک بین‌المللی درخصوص سوریه سبب شده است ایران و عربستان سعودی بار دیگر وارد گفت‌وگوهای مستقیم شوند خرسندم، اما ابهاماتی درباره نیات برخی اعضای جامعه بین‌الملل وجود دارد و مشخص نیست که آیا واقعا آنها از یک راه‌حل دیپلماتیک برای جنگ سوریه حمایت می‌کنند یا نه؟» وزیر امور خارجه ایران در ادامه تایید کرد که این کشور گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای با عربستان در هفته‌های اخیر در حاشیه نشست‌ها داشته است، اما این تعاملات بسیار مختصر بوده است. ظریف افزود: «گفت‌وگوهای بسیار کوتاهی وجود داشت که مورد استقبال قرار گرفت. من با همتای عربستانی خود رایزنی کرده‌ام. همچنین سفیر ایران نیز در حاشیه گفت‌وگوهایی داشته است. ما امیدواریم که این شروع خوبی باشد، اما حتی نزدیک به آنچه باید باشد نیست. ما همواره آماده بوده‌ایم تا با همسایگان‌مان وارد تعامل شویم و معتقدیم که همسایگان ما در اولویت قرار دارند.» او تصریح کرد: «هر زمان که دوستان سعودی ما آماده ورود به یک گفت‌وگوی جدی باشند ایران را آماده خواهند یافت.» پیش‌تر حسین جابری‌انصاری، سخنگوی وزارت خارجه در کنفرانس خبری با خبرنگاران با بیان اینکه سیاست ثابت ایران بر مبنای گفت‌وگو با همسایگان است، گفت: «روابط ایران و عربستان ظرفیت‌هایی برای تغییر وضع موجود دارد و اگر اراده قطعی در دولت عربستان وجود داشته باشد با توجه به سیاست‌های ثابت ایران زمینه برای گسترش روابط و تغییر فضای موجود فراهم است.»


تاکید سخنگوی دستگاه دیپلماسی بر روابط ایران و عربستان در شرایطی است که اخیرا وزیر امور خارجه سعودی از برقراری روابط خوب با ایران خبر داده است. همچنین معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزیر امور خارجه ایران، سطحی از گفت‌وگوهای جدید بین ایران و عربستان درباره روابط دوجانبه و برخی از مسائل منطقه‌ای را تایید کرده بود. وزیر امور خارجه ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با المانیتور در پاسخ به سوالی درباره تلاش‌های جان کری، وزیر امور خارجه و دولت اوباما به علاوه روسیه و اتحادیه اروپا برای متقاعد کردن عربستان درباره حضور ایران در گفت‌وگوها بر سر مسائل منطقه‌ای گفت: «این حقیقت که افراد اجازه دهند بازیگران اصلی برخی دیگر را از این روند دیپلماتیک بیرون نگه دارند خلاف قاعده است، بنابراین باید بگویم آنچه پیش از این بوده (حضور نداشتن ایران در مذاکرات ژنو درخصوص سوریه) خلاف قاعده بود، اما اکنون شاهد وقوع آن نیستیم.» او ادامه داد: «من معتقدم که جامعه بین‌الملل درباره تلاش برای تسهیل رایزنی‌ها میان دولت سوریه و مخالفان بدون قرار دادن هرگونه پیش‌شرطی به‌ویژه درباره اینکه روند انتقالی در سوریه باید به همراه برکناری بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور از قدرت باشد، واقع‌بینانه‌تر عمل کرده است.» ظریف تصریح کرد: «به‌طور قطع اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. ما متاسفانه درباره اینکه تروریست‌ها چه کسانی هستند اختلاف داریم، درباره ظهور القاعده، داعش و جبهه النصره که از سوی برخی همسایگان و دوستان ما به‌عنوان مخالفان و نه تروریست یاد می‌شوند و به‌طور قطع ما درباره اینکه این روند سیاسی چگونه باید به یک دولت واحد ملی منتهی شود اختلاف‌نظر داریم. از نظر من موضوع دیگری که ممکن است بر سر آن اختلاف وجود داشته باشد این است که بعضی از دوستان ما همچنان بر این باورند که راه‌حل نظامی برای سوریه وجود دارد.»


وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره اینکه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مانع از حضور گروه‌های تروریستی در فرآیند مذاکرات می‌شود و اینکه آیا اجماعی درباره نحوه تعیین این گروه‌ها وجود دارد، اظهار کرد: «به نظر من خیلی کار دشواری هم نیست. گروه‌هایی هستند که با القاعده مرتبطند و حتی بیانیه صادر کرده و از القاعده طرفداری کرده‌اند یا اینکه اساسا شاخه القاعده در سوریه هستند. آنها نمی‌توانند ناگهان به مخالف سوری تبدیل شوند. آنها گروه‌های تروریستی هستند که عمدتا از اتباع غیرسوری تشکیل شده‌اند. اینکه بخواهیم آنها را به‌صورت آراسته درآورده و به‌عنوان مخالفان دموکراتیک معرفی کنیم غیرقابل قبول است.» او در پاسخ به این سوال که شما چطور این گروه‌ها را مشخص می‌کنید و اینکه چه گروهی را به‌عنوان مخالف مشروع معرفی می‌کنید که باید آنها را در حضور در مذاکرات تشویق کرد؟ گفت: «خب، ما یک خط قرمز تعیین کرده‌ایم مبنی بر اینکه داعش، جبهه النصره و دیگر وابستگان القاعده نباید به‌عنوان مخالفان مشروع شناخته شوند. بنابراین هر کس که از میان آنها نباشد و آمادگی نشستن پشت میز مذاکره و تلاش برای راه یافتن راه‌حل سیاسی را داشته باشد، اگر معیارها را رعایت کند، این همان معیار است. اما متاسفانه برخی تلاش می‌کنند که چنین معیاری تعیین نشود.»