گروه دیپلماسی: امضای رئیس‌جمهوری آمریکا بر مصوبه مجلس نمایندگان درخصوص محدودیت‌های ویزایی برای سفر به ایران، واکنش مقامات ایران درخصوص تاثیر این اقدام بر اجرای برجام را برانگیخته است.


سیدعباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در صفحه اینستاگرام خود نامه جان کری را تعهد محکمی از سوی دولت آمریکا ارزیابی کرد تا اجرای برجام دچار خدشه نشود. در مقابل اما علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت مصوبه اخیر کنگره آمریکا موجب افزایش سوءتفاهم و بی‌اعتمادی می‌شود و می‌تواند تاثیرات جبران‌ناپذیری بر روند اجرای تعهدات متقابل در برجام داشته باشد. مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه نیز گفت که اگر آمریکا در عمل به تعهد خود پایبند نباشد، ما هم تعهداتمان را در برجام نقض می‌کنیم. همزمان به گزارش «ایرنا»، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه،نیز با بیان اینکه اقدام کنگره آمریکا مانع عمده‌ای در مسیر برجام ایجاد کرده است، اظهار امیدواری کرد دولت آمریکا به تعهدات خود در قبال برجام عمل کند و اجازه ندهد این قانون مانع رفت و آمد به ایران شود. به هر ترتیب به‌رغم اعتراض مقامات ایرانی به قانون جدید آمریکا و متناقض خواندن آن بابرجام، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «نامه آقای کری تعهد محکمی از سوی دولت آمریکا است مبنی بر اینکه از همه ابزارهای خود، حتی توقف اجرای قانون، استفاده خواهد کرد تا اجازه ندهد قانون جدید کنگره درخصوص ویزای ورود به آمریکا، اجرای موفقیت آمیز برجام و بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی آن را خدشه‌دار کند.»


روزهای سخت و نفسگیر

به گزارش «ایرنا»، سیدعباس عراقچی همچنین با حضور در بخش خبری ساعت ۱۴ شبکه اول سیما درباره قانون جدید کنگره آمریکا، گفت: «ما در حال نزدیک شدن به موعد اجرای نهایی برجام هستیم و خیلی از مسائل ریز و جزئی توسط کارشناسان ما در حال بررسی و نهایی شدن است. حقیقتا روزهای سخت و نفسگیری را سپری می‌کنیم.» رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: «در این شرایط طبعا مخالفان توافق هسته‌ای ‌ایران و ۱+۵ که نتوانستند مانع انجام این توافق شوند بیکار ننشسته‌اند و آخرین اقدامشان ورود بندی به قانون بودجه ۲۰۱۶ آمریکا بود تا به نحوی مانع اجرای برجام شوند.» همچنین عراقچی در گفت‌وگو با «ایسنا»‌، در پاسخ به این پرسش که نزدیک‌ترین اقدامی که درباره نقض حقوق ما در قانون جدید آمریکا در دستور کار قرار می‌دهیم، چیست؟ افزود: اکنون که آقای کری ضمانت لازم را داده است، بنابراین کار به کمیسیون مشترک نمی‌رسد. وی همچنین گفت: با اروپایی‌ها در تماس نزدیک بودیم دیدگاه آنها این است این قانون ناقض حقوق اتباع اروپایی است. جان کری وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در نامه‌ای به محمدجواد ظریف اطمینان داد، دولت آمریکا با استفاده از همه ابزارهای در اختیار خود اجازه نخواهد داد، قانون جدید ویزا مانعی برای منافع اقتصادی ایران ایجاد کند. کری به‌طور خاص به توانایی وزارت خارجه آمریکا برای سرعت بخشیدن به تقاضای صدور ویزا و اوراق مسافرتی بلندمدت تر با ورود چندگانه استناد کرد. او همچنین گفت که کاخ سفید همچنین اختیار دارد افرادی را به‌طور بالقوه از قوانین مسافرتی جدید مستثنی کند. یادآوری می‌شود مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرده است که محدودیت‌های تازه‌ای را بر شهروندان کشورهایی که بدون ویزا به این کشور سفر می‌کنند اعمال می‌کند؛ تغییری که می‌تواند بر شهروندان ایرانی‌الاصل این کشورها که عمدتا اروپایی هستند هم تاثیر بگذارد. بر اساس این طرح، شهروندان این کشورها که بعد از اول مارس ۲۰۱۱ به سوریه، عراق، ایران و سودان سفر کرده باشند، نمی‌توانند بدون ویزا به آمریکا بروند.


افزایش بی‌اعتمادی

در مقابل اما، علی شمخانی در دیدار ژرار لارشه رئیس مجلس سنای فرانسه گفت مصوبه اخیر کنگره آمریکا موجب افزایش سوءتفاهم و بی‌اعتمادی می‌شود و می‌تواند تاثیرات جبران‌ناپذیری بر روند اجرای تعهدات متقابل در اجرای برجام داشته باشد. نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در این دیدار که پیش از روز گذشته انجام شد، با اشاره به آغاز فصل نوین در روابط همه‌جانبه میان ایران و فرانسه در فضای پساتحریم گفت: «برداشتن گام‌های مشترک و سازنده برای بازسازی و تقویت اعتماد، سرآغاز شکل‌گیری مناسبات جدید بر پایه احترام متقابل و تامین منافع دو ملت است.»


نقض تعهدات در صورت عدم پایبندی آمریکا

همزمان معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه، با بیان اینکه مصوبه کنگره آمریکا مغایر با برجام است، گفت: «باید منتظر ماند و دید آمریکا در عمل چطور ظاهر خواهد شد.» به گزارش «ایسنا»، مجید تخت‌روانچی ادامه داد: «تعهد ایران و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اجرای موفقیت‌آمیز برجام است، اما اگر آمریکا در عمل به تعهد خود پایبند نباشد ما هم تعهداتمان را در برجام نقض خواهیم کرد.» او افزود: «از آنجا که هیچ کدام از حامیان تروریسم در جمع موافقان برجام قرار ندارند می‌توان اینگونه استنباط کرد که کاسه‌ای زیر نیم کاسه است.» به گزارش خبرگزاری صداوسیما این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، مصوبه کنگره آمریکا را خلاف سازوکارهای مورد تعهد با ایران اعلام کرد و گفت: «ایران تا اقدام عملی آمریکا، عکس‌العملی نشان نخواهد داد.»


دولت آمریکا مانع این اقدامات شود

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای بلغارستانی خود در مورد مصوبه اخیر کنگره آمریکا اظهار کرد: «این اقدام مانع عمده‌ای در مسیر ایجاد کرد و با روش‌های قانونی تلاش کردند مانع رسیدن به راه حل شوند.» او افزود: «امیدواریم دولت آمریکا مانع این اقدامات شود و در نامه جان کری وزیر امور خارجه این تعهد اعلام شده است.» وزیر امور خارجه تصریح کرد: «امیدواریم ما نیز بتوانیم این سنگی را که یک گروه بیشتر متمایل به اختلاف و بحران قرار داده‌اند حرکت دهیم.» ظریف یادآور شد: «ما از روش‌های مختلف اطمینان می‌گیریم که این موضوع مانعی ایجاد نکند که وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای به ما اعلام کرده که به تعهد خود عمل می‌کند.»


مصوبه کنگره ناقض برجام است

همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی گفت مصوبه اخیر کنگره آمریکا درباره محدودیت صدور روادید برای مسافرت به ایران، به توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ لطمه خواهد زد و خلاف مفاد این توافق‌نامه است. به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی دیروز در دیدار با «دانیل میتوف» وزیر امور خارجه بلغارستان اظهار کرد: به زودی و در دو سه هفته آینده به مرحله اجرایی برجام می‌رسیم و روابط تجاری میان ۲ کشور می‌تواند در جهات مختلف توسعه یابد.


ارسال دو نامه به یونسکو و سازمان‌ جهانگردی

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، مسعود سلطانی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پی مصوبه اخیر کنگره آمریکا که مغایر با حقوق گردشگران در انتخاب آزادانه مقاصد و تعارض با اهداف صلح‌طلبانه گردشگری است، دو نامه به یونسکو و سازمان جهانی جهانگردی ارسال و آن را درتعارض اساسی با اهداف صلح‌طلبانه‌ گردشگری عنوان کرد.


تشویق به تجارت با ایران

این اظهارنظرها در شرایطی است که آدام زوبین معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا و مسوول تحریم‌ها نیز در صفحه توئیتر خود ایالات‌متحده آمریکا را به تجارت با ایران تشویق کرده است. آدام زوبین معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا و مسوول تحریم‌ها این مطلب را در صفحه توئیتر خود توئیت کرد. زوبین با بیان اینکه تشویق به تجارت در راستای توافق با ایران است، تصریح کرد که در راه تجارت با ایران مانعی ایجاد نمی‌کند.