گروه دیپلماسی: کمتر از یک هفته پس از آغاز اجرایی شدن روند برجام، شاهد تلاش‌ کشورهای جهان برای عادی‌سازی و توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با ایران هستیم و در این رابطه ژاپن و نیوزیلند نیز روند لغو تحریم‌های ایران را آغاز کردند. همزمان علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در پیامی ضمن قدردانی از مردم در حمایت از تلاشگران صنعت هسته‌ای و فعالان جبهه دیپلماسی تاکید کرد: «ایران اسلامی اکنون بر سکوی اول جهش تاریخی برای رشد و پیشرفت قرار گرفته و ملـت بزرگ ایران، پس از پشت سر نهادن دوره‌های بـرانگیخـتگی و بـالنـدگی اکنون در آستانه ورود به مرحله فـرهیخـتگی است.»

به گزارش «ایرنا» از پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به مناسبت آغاز فرآیند اجرای برجام، در پیامی که خطاب به ملت شریف ایران منتشر کرد، نوشت:« بدون تردیـد، اکنون در آغاز مقطعی جدید از تاریخ کشور هستیم، تجربه‌های نو و دستاوردهای نوین در انتظار ملت بزرگ ایران است. از این رو، بر ما است تا با حفظ امید و نشاط ملی به تثبیت بیش از پیش جایگاه ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف از جمله بهره‌مندی از مواهب فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را به‌عنوان اولویتی مهم در زمره اهداف کلان ملی قرار دهیم.»


لغو تحریم‌های ژاپن

کابینه ژاپن روز جمعه پیش رو سندی را امضا می‌کند که با توجه به توافق نهایی هسته‌ای و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک، تحریم‌های ایران به‌طور کامل رفع می‌شود. با امضای این سند، به گفته وزیر امور خارجه ژاپن، پیمان اقتصادی جامع با ایران نیز این هفته نهایی خواهد شد. ضمن آنکه شرکت‌های ژاپنی علاوه بر سرمایه‌گذاری در میادین نفت و گاز می‌توانند در بخش خودرو، هواپیما و قطارهای تندرو با ایران قراردادهایی امضا کنند. همچنین کابینه ژاپن اعلام کرد: «توکیو قصد دارد بار دیگر اکتشاف میدان نفتی آزادگان در مرز با عراق را که بیش از پنج میلیارد و 200 میلیون بشکه نفت در خود ذخیره دارد، آغاز کند.» 6 سال پیش شرکت «اینپکس» ژاپن از این طرح کنار کشید، اما بار دیگر گزارش‌ها حاکی است که دولت ژاپن می‌خواهد در این طرح فعال شود. وزیر امور خارجه ژاپن در این رابطه گفت که ژاپن بر اساس روابط تاریخی دوستانه خود با ایران و برای گسترش همکاری‌ها با تهران روز دوشنبه هیات اقتصادی را به ایران اعزام می‌کند.


نیوزیلند به دنبال توسعه روابط تجاری با ایران

از سوی دیگر وزارت خارجه نیوزیلند طی بیانیه‌ای درباره اجرای برجام اعلام کرد که این کشور، روند داخلی لغو تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را آغاز کرده و امیدوار است که تا ماه فوریه تکمیل شود. به گزارش «ایسنا» به نقل از محافل رسانه‌ای نیوزیلند، در این بیانیه آمده است:« اینک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به مفاد توافق را مورد تایید قرار داده است و این امر راه را برای لغو تحریم‌های سازمان ملل هموار خواهد کرد. نیوزیلند امیدوار است این توافق بتواند شالوده اعتمادسازی و گشایش فصل تازه‌ای در همکاری‌های خاورمیانه را بنا کند.» در این بیانیه ابراز امیدواری شده است که لغو تحریم‌های سازمان ملل منجر شود که نیوزیلند روابط تجاری و اقتصادی مستحکم‌تری با ایران برقرار کند.


افزایش سه برابری تجارت برزیل

همزمان آرماندو مونتیرو، وزیر توسعه، صنعت و تجارت خارجی برزیل گفت پس از لغو تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، کشورش انتظار دارد در 5 سال آینده تجارت خود با ایران را سه برابر کند. به گزارش «ایرنا» و به نقل از خبرگزاری «افه» مونتیرو در مصاحبه با روزنامه «فولیا د سائوپائولو» تاکید کرد: «من معتقدم که در کوتاه مدت و در یک افق 5 ساله، می‌توانیم جریان تجاری خود با ایران را سه برابر کنیم.» او اشاره کرد: «در سال 2015، تجارت دوجانبه بین برزیل و ایران به یک میلیارد و 670 میلیون دلار رسید که 30 درصد نسبت به سال 2011 میلادی هنگامی که تحریم‌ها تشدید یافتند، کاهش یافت.» در عین حال وزارت امور خارجه الجزایر ضمن استقبال از اجرایی‌شدن برجام اعلام کرد که این توافق، یک دستاورد تاریخی است.