هشدار مرگ قطعه‌سازی

در این نشست، ابتدا گلوردی گلستانی رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با بیان اینکه قطعه‌سازان به ارتقای تولید خودرو در سال‌جاری کمک کردند، گفت: صنعت قطعه توانست با وجود مشکلات موجود، ضمن کمک به رشد تیراژ، خودروسازان را در ماجرای تجاری‌سازی محصولات ناقص نیز کمک کند. وی افزود: از همین رو از خودروسازان می‌خواهیم پرداخت مطالبات قطعه‌سازان را به موقع انجام بدهند، زیرا برخی قول‌های آنها عملی نشده و صنعت قطعه برای پرداخت حقوق و مزایای نیروی انسانی خود نیازمند نقدینگی است. به گفته گلستانی، با توجه به وضع کمرشکن تورم و تحریم، قیمت قطعات نیز نیاز به تعدیل دارد و خودروسازان باید نسبت به اصلاح قراردادهای فی‌مابین اقدام کنند.

در ادامه اما منصوری دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز گفت: طبق برنامه وزارت صمت، سال آینده هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور باید ۹۰۰‌هزار دستگاه تولید داشته باشند و این برنامه‌ریزی، مسوولیت قطعه‌سازان را سنگین‌تر کرده است. به گفته وی، ایران خودرو و سایپا می‌خواهند طی سال آینده تولید خود را به ترتیب به روزی دو‌هزار و ۵۰۰ دستگاه و سه‌هزار دستگاه برسانند.

منصوری تاکید کرد: قطعه‌سازان در حال حاضر بابت مطالبات ۱۲۰‌روزه خود ۲۰‌هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلبکارند.

دیگر سخنگوی نشست دیروز، فرهاد به‌نیا عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان بود که از لزوم پرداخت مطالبات صنعت قطعه توسط خودروسازان گفت. وی تاکید کرد: به همت قطعه‌سازان خودروهای کف ترخیص و تیراژ بالا رفت، با این حال و حتی با وجود تاکید وزیر صمت بر پرداخت مطالبات قطعه‌سازان، خودروسازها در انجام این کار تعلل می‌کنند. وی این پرسش را نیز مطرح کرد که وقتی برنامه صریح و مدونی برای تامین نقدینگی وجود ندارد، چطور انتظار دارند تولید بالا برود.

قراردادهای شفافی وجود ندارد و خواستار اصلاح شدیم. یکسان‌سازی قرارداد هم نداریم و متفاوت برخورد می‌شود. به‌نیا با بیان اینکه چشم‌انداز خوبی برای قطعه‌سازان وجود ندارد، گفت: ادامه وضع فعلی چالشی جدی را برای خودروسازی نیز ایجاد خواهد کرد.

اما اصغر خسروشاهی عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان نیز در نشست دیروز گفت: خودروسازی در معرض تهدید قرار دارد و این تهدید، راه‌اندازی خط تولید فول‌سی‌کی‌دی محصولات چینی در کشور است. فول‌سی‌کی‌دی کاری برای کشوری است که تازه می‌خواهد ساخت داخل را شروع کند، نه برای ما که ۶۰ سال پیش این مرحله را پشت سر گذاشته‌ایم. وی با بیان اینکه فول سی‌کی‌دی‌کاری فاجعه بزرگی است، تاکید کرد: توسعه فول‌سی‌کی‌دی‌کاری یعنی مرگ قطعه‌سازی که این موضوع از سیاست‌های اشتباه وزارت صمت سرچشمه می‌گیرد.

به گفته خسروشاهی، امسال به اندازه ۱۲۰‌هزار دستگاه خودرو، فول‌سی‌کی‌دی وارد کشور شده که ارزبری آن تقریبا برابر است با یک میلیون دستگاهی که ایران خودرو و سایپا تولید کرده‌اند.

خسروشاهی افزود: سود کلان و دردسر کمتر سبب شده ایران خودرو و سایپا هم در مسیر فول‌سی‌کی‌دی‌کاری قرار بگیرند. تازه دولت ارز آن را هم پیش پیش می‌دهد و سوال ما این است که چرا صنعت خودرو را به عنوان سرمایه‌ای بزرگ نادیده می‌گیریم؟ وی تاکید کرد: من سیاستگذاری را غلط می‌دانم و تقصیری متوجه فول‌سی‌کی‌دی‌کاران نیست. به نظرم فول‌سی‌کی‌دی‌کاران باید تحت سیاستی مشخص وارد تولید داخل شوند.

خسروشاهی در نهایت تاکید کرد: واردات کامل بهتر از فول‌سی‌کی‌دی است چون قیمت آن پایین‌تر بوده و از طرفی تعرفه کامل را می‌دهد و از رانت تولید داخل استفاده نمی‌کند.

در انتهای نشست دیروز اما مازیار بیگلو عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان نیز گفت: همه می‌دانند هیچ راهکاری جز بازار آزاد و واردات و حذف قیمت‌گذاری نداریم، اما به سمت اصلاح نمی‌رویم.

وی همچنین در مورد همکاری خودرویی ایران و روسیه نیز تاکید کرد: چینی‌ها به شدت در بازار روسیه کار می‌کنند و ما به دلیل مشکلات لجستیکی و بانکی، خیلی کاری از پیش نبرده‌ایم. همکاری با روسیه در حوزه خودرو البته رو به جلو بوده ولی به نتیجه خیلی مثبتی نرسیده‌ایم.