افت سنگین تولید خارجی خودروسازان

نکته دیگر در مورد آمار تولید ۸ماهه امسال سایت‌‌‌های خارجی خودروسازان کشور این است که هیچ‌کدام از سایت‌‌‌های سایپا در این بازه زمانی تولیدی نداشته‌‌‌اند؛ بنابراین تمام تولید صورت گرفته تا پایان آبان به سایت‌‌‌های ایران‌‌‌ خودرو مربوط می‌شود. بر این اساس، سایت‌‌‌های خارجی ایران‌‌‌خودرو طی ۸ماه امسال تنها ۱۹۲ دستگاه محصول را به تولید رسانده‌‌‌اند. این در حالی است که طی ۸ماه مشابه سال گذشته، ایران خودرو ۵۶۳ دستگاه محصول در سایت‌های خارجی خود تولید کرده بود. بنابراین تولید خارجی این شرکت در ۸ماه امسال تقریبا به یک‌سوم سال گذشته رسیده است. در ۸ماه پارسال، سهم اصلی تولید در سایت‌های خارجی خودروسازان، به عراق مربوط بود، چه آنکه ایران خودرو ۴۸۰ دستگاه پژوپارس معمولی را در این سایت به تولید رساند.

ایران خودرو پنج سایت خارجی دارد که شامل جمهوری‌آذربایجان، ونزوئلا، سنگال، سوریه و عراق می‌شود. ایران خودرویی‌ها البته در تونس نیز فعالیتی محدود دارند و قطعات SKD به سایت موجود در این کشور ارسال می‌کنند. طبق آمار وزارت صمت، ایران خودرویی‌ها طی ۸ماه امسال تنها در سایت‌های جمهوری آذربایجان و عراق تولید داشته‌اند، ضمن آنکه تعداد بسیار محدودی قطعات SKD نیز به تونس ارسال کرده‌اند. بنابراین با فاکتور گرفتن از تونس، دو سایت خارجی فعال ایران خودرو در ۸ماه امسال، «جمهوری‌آذربایجان» و «عراق» بوده‌اند که در اولی دنا و سمند به تولید می‌رسد و در دومی نیز پژوپارس معمولی و دنا. بنابر آمار اعلامی، طی۸ ماه امسال، ۴۸ دستگاه سمند در سایت جمهوری‌آذربایجان ایران‌‌‌خودرو به تولید رسیده است. ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها همچنین در این سایت ۴۸ دستگاه دنا را نیز در بازه زمانی موردنظر به تولید رسانده‌‌‌اند.

سایت تولید ایران‌‌‌خودروی جمهوری‌آذربایجان، در منطقه نفت چاله این کشور واقع است که ظرفیت تولید ۶‌هزار دستگاهی دارد. گفته می‌شود امکان ارتقای ظرفیت این سایت تا ۵۰‌هزار دستگاه نیز وجود دارد. با این حال کل تولید ۸ماه امسال ایران خودرو در سایت جمهوری آذربایجان به ۱۰۰ دستگاه نیز نرسیده است. این سایت در آبان امسال سمند تولید نکرده، اما ۴۳ دستگاه دنا را به تولید رسانده است. در ۸ماه مشابه سال گذشته، کل تولید در سایت جمهوری آذربایجان ایران خودرو ۷۸ دستگاه بوده است. اما سایت ایران‌‌‌خودرو در عراق طی ۸ماه امسال تنها ۴۸ دستگاه تولید داشته است. در آمار وزارت صمت عنوان شده که سایت عراق میزبان دنا و پژوپارس معمولی است، حال آنکه در ۸ماه امسال تنها پژوپارس در این سایت به تولید رسیده است. ایران خودرویی‌ها همچنین به اندازه تولید ۴۸ دستگاه، قطعات SKD رانا پلاس را به سایت تونس ارسال کرده‌اند. در ۸ماه سال گذشته، ایران خودرو هیچ تولیدی در این سایت نداشته است.

اما در آمار وزارت صمت نامی از سایت‌‌‌های خارجی سایپا به میان نیامده و این موضوع نشان می‌‌‌دهد که سایت‌‌‌های موردنظر طی ۸ماه ابتدایی امسال به نوعی همچنان تعطیل بوده‌‌‌اند.  به عنوان مثال، سایپا در سوریه دارای یک سایت تولیدی است که تا پیش از بحران جنگ داخلی در این کشور فعال بود، اما در حال حاضر با وجود اینکه دیگر خبری از جنگ در این کشور نیست، سایت مورد نظر فعلا فعالیت خاصی ندارد. دومین خودروساز بزرگ ایران در دیگر کشورها شامل تونس، الجزایر، عراق و ونزوئلا نیز سایت تولیدی دارد که بنابر آمار وزارت صمت، هیچ‌کدام از آنها فعال نیستند.