وی افزود: مرحله دوم طراحی قسمت‌هایی از محصولات است؛ به این صورت که مثلا اگر  مصرف یک خودرو بالاست، آیا می‌توان یک موتور با مصرف کمتر طراحی و روی خودرو قرار داد یا خیر. در مرحله سوم طراحی یک محصول جدید مطرح است که اتفاقا ما طراحی‌های مشترکی با مجموعه‌های جهانی داریم که این موضوع نشان از توانمندی بالای ماست. معاون صنایع حمل‌و‌نقل وزارت صنعت تصریح کرد: در مرحله چهارم صنعت خودرو به درجه‌ای می‌رسد که توانمندی طراحی اجزای خودرو را پیدا کرده و می‌تواند محصول مستقل طراحی کند. این محصول مستقل علاوه بر بازار داخل، وارد بازارهای جهانی هم می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر بحث خودروهای فسیلی با سوخت فسیلی کم‌کم از رده خارج می‌شود و پیش‌بینی‌ها بر این است تا ۲۰۵۰ همه کشورها به سمت خودروهای برقی بروند. اما صرفا برقی‌سازی نیست بلکه خودروها با هم می‌توانند تبادل اطلاعات داشته باشند. منطقی با اعلام اینکه در این افق جدید دیگر ما نباید آن مسیر قبلی را تکرار کنیم، گفت: در مسیر قبلی ما سی‌کی‌دی دریافت و قطعه‌سازی می‌کردیم و در نهایت به ۱۰ تا ۱۴درصد ارزش افزوده می‌رسیدیم. در بخش طراحی اجزا هم به ۵۰درصد می‌رسیدیم. امروز باید از مرز ۵۰درصد عبور کنیم؛ اما چگونه؟ معاون صنایع حمل‌و‌نقل وزارت صنعت افزود: ما یک سری مزیت‌ها داریم، به نحوی که در خودروهای جدید فناوری‌هایی هست که عمدتا بر مبنای الکترونیک و بخش‌های مهندسی برق تولید شده‌اند؛ در سیستم‌های ارتباطی، فناوری اطلاعات و نهایتا فناوری سیستم‌های کنترل اتوماتیک نیز اقدامات مناسبی صورت گرفته است که این موضوع نشان می‌دهد ما در این زمینه توانمندی فوق‌العاده خوبی داریم.

وی با اعلام اینکه هیچ‌وقت از مزیت بازارمان استفاده نکرده‌ایم، گفت: همه کشورها وقتی ما یک بازار بزرگ داشته باشیم حتما در مراودات تجاری به فناوری توجه می‌کنند. به‌نوعی نظریه بازار در مقابل فناوری یک بحث جاافتاده‌ است و بسیاری از کشورهایی که در زمینه‌های صنعتی در یک رشته خاص پیشرفت می‌کنند از این نظریه به‌خوبی استفاده می‌کنند. وی گفت: با در نظر گرفتن این موضوع اگر بخواهیم به سمت بازار برقی‌سازی خودروها بریم باید با هرکس که صحبت می‌کنیم بگوییم این بازار ماست و اگر می‌خواهید این بازار را در اختیار شما قرار دهیم دیگر روش‌های «سی‌کی‌دی» و «اس‌کی‌دی» معنا ندارد؛ ما باید طراحی مشترک را شروع کنیم. ممکن است بگویید که ما تحریم هستیم و کسی ما را تحویل نمی‌گیرد ولی ما الآن وارد یک سری اتحادهای بلندمدت ازجمله با کشورهای بریکس شده‌ایم که دیگر موضوع تحریم خیلی کمرنگ می‌شوند. باید برویم سراغ کشورهایی که با آنها ارتباطات بلندمدت داریم.