گروه خودرو- توافق لازم با وزارت نفت برای تامین گازوئیل با PPM۴۰۰ و PPM۵۰۰ صورت گرفته و این وزارتخانه وعده داده گازوئیل مورد نیاز برای خودروهای گازوئیل‌سوز را فراهم کند.

مهرداد بذرپاش، مدیرعامل شرکت سایپا ضمن تایید این مطلب اظهار داشت: وزارت نفت وعده داده که گازوئیل موردنیاز برای خودروهای گازوئیل سوز را تامین کند که به همین منظور این وزارتخانه از خودروسازان خواسته تا برنامه ۶ ماه دوم امسال و سال ۸۸ را که برای تولید خودروهای گازوئیل‌سوز در نظر گرفته‌اند، به وزارت نفت اعلام کنند.

به گفته بذرپاش در فاز اول مقرر شده که خودروهای تجاری، وانت و مینی‌بوس به صورت گازوئیل‌سوز تولید شود و پس از آن تولید خودروهای سواری در برنامه کاری قرار گیرد.

در حال حاضر شرکت‌های خودروساز به منظور اجرای طرح تولید خودروهای گازوئیل‌سوز سعی در تولید این‌گونه خودروها دارند، به طوری که شرکت ایران‌خودرو چندی پیش وعده تولید پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ گازوئیل‌سوز و شرکت سایپا نیز وعده تولید وانت گازوئیل‌سوز را به متقاضیان این نوع خودروها داده بود.

بذرپاش در پاسخ به این پرسش که آیا این شرکت برنامه‌ای برای تولید خودروهای سواری گازوئیل‌سوز دارد یا خیر، می‌گوید: در حال حاضر تولید وانت گازوئیل‌سوز در برنامه کاری خود قرار داده‌ایم و برای تولید خودروهای سواری نیز مرکز تحقیقات سایپا در حال طراحی موتوری با پایه گازوئیل است که امیدواریم سال آینده تولید این موتور در شرکت به نتیجه برسد.

از سوی دیگر عدم فراهم بودن شرایط و زیرساخت‌های لازم برای تولید خودروهای دیزلی در کشور موجب شده که شرکت‌‌های خودروساز صادرات این نوع خودروها را در برنامه کاری خود قرار دهند به طوری که در حال حاضر شرکت ایران‌خودرو تولید و عرضه خودروهای دیزلی را برای بازارهای صادراتی در برنامه کاری خود قرار داده تا به این طریق بتواند بازار صادرات خود را حفظ کند.

به گفته برخی کارشناسان روی آوردن به تولید خودروهای دیزلی در شرایطی که هم‌اکنون اکثر کشورها به سمت استفاده از این سوخت در حال حرکت هستند، موجب می‌شود که خودروسازان بتوانند بازار صادراتی خود را توسعه دهند.