ایسنا- قیمت فروش در بازارهای خارجی و هدف، قیمت یکسانی نیست و در حال حاضر فقط در عراق و امارات قیمت سمند ارزان‌تر از قیمت‌های موجود در کشورمان است.

کیوان خجسته، معاون صادرات شرکت ایران خودرو، درباره کشورهایی که در آنها سمند ارزان‌تر از کشور ما به فروش می‌رسد، ضمن بیان این مطلب افزود: در حال حاضر هیچ کارخانه‌ای یک قیمت ثابت صادراتی را برای محصولاتش در نظر نمی‌گیرد و قیمت‌ها بر مبنای قیمت بازار تعیین می‌شود؛ یعنی قبل از فروش، خودرو را با تکیه بر فرمول‌های خاصی برای بازارهای هدف عرضه می‌کنند، بنابراین بازارهای مختلف نیز هزینه‌های متفاوتی برای ورود دارند.

وی با مقایسه هزینه‌هایی که در داخل علاوه بر قیمت تمام شده یک خودرو به آن اضافه شده و قیمت‌های صادراتی گفت: خودروهایی که از کشور صادر می‌شود، دیگر هزینه‌هایی مثل هزینه‌های گمرکی، برخی مالیات‌ها و شماره‌گذاری را نمی‌پردازد و این در حالی است که هزینه‌های یاد شده که مشتری برای یک خودرو می‌پردازد، در قیمت نهایی محصول در بازار خود را نشان می‌دهد. خجسته با اشاره به این‌که در کشوری مثل امارات تعرفه خودرو فقط ۵‌درصد است، گفت: بنابراین هزینه سمند در چنین کشوری چیزی معادل ۹ تا ۱۰‌هزار دلار تمام می‌شود. وی با مورد توجه قرار دادن قیمت ۵/۱۳تا ۱۴‌میلیون تومانی سمند در بازار داخل گفت: اگر قرار باشد این محصول به صورت تکمیل شده از خارج وارد شود، ۵ تا ۶‌هزار دلار به گمرک بندرعباس اظهار خواهد شد. حتی می‌بینیم که یک محصول تویوتا با قیمتی معادل ۲۰‌میلیون یورو در داخل عرضه می‌شود.

او خاطرنشان کرد: قیمتی که این خودرو در مرز به واسطه آن اظهار می‌شود، معادل ۱۰‌هزار یورو است و این‌که تویوتا با چنین قیمتی این خودرو را به کشور صادر می‌کند، به معنی کار غیر عاقلانه کشور ژاپن نیست، بلکه مکانیزم قیمت‌گذاری بازارهای صادراتی چنین مسائلی را طلب می‌کند.

معاون صادرات ایران‌خودرو با بیان اینکه حتی شرکت‌هایی مثل فیات، بنز، تویوتا و سایر برندهای معروف قیمت‌های محصولاتشان در برخی از بازارهای خارجی کمتر از بازارهای داخلی خودشان است، ادامه داد: این اتفاق برای کشوری مثل ما در بعضی اوقات و آن هم در بازارهایی مثل عراق و امارات رخ می‌دهد، ولی مطمئن باشید که قیمت سمند در سایر کشورها گران‌تر است. وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر سمند و پژو ۲۰۶ بیشترین محصولات صادراتی ایران خودرو هستند، افزود: در حال تکمیل سبد صادراتی خودمان هستیم.