ایسنا - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: فقط برای سه واحد بازیافت خودرو در استان تهران مجوزصادر کرده‌ایم و مجوزهای دیگری که وزارت صنایع در این زمینه صادر کرده، غیرقانونی است و با این واحد‌ها برخورد می کنیم.

اصلیلیان ‌روز گذشته در نشستی خبری که در محل یکی از مراکز اسقاط و بازیافت نمونه خودروهای فرسوده برگزار شد، با تاکید بر مطلب فوق خاطر نشان کرد: مجوزهای راه‌اندازی صنایع داخل محدوده شعاع ۱۲۰ کیلومتری شهر تهران، فقط توسط هیات وزیران صادر می‌شود و سازمان حفاظت محیط زیست نیز بر اساس این مجوز، برای سه واحد بازیافت مجوز صادر کرده است. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در سال ۸۵ ، ۱۴۳ مورد درخواست برای راه‌اندازی مراکز پارکینگ و اسقاط داشتیم که از این تعداد، ۷۴ واحد آن مورد موافقت قرار گرفت که ۴۳ مورد آن مربوط به استان تهران بوده است.در سال ۸۶ نیز درخواست را‌ه‌اندازی مراکز پارکینگ و اسقاط ۲۰ مورد بود که ۱۰ واحد آن مورد موافقت قرار گرفت که هفت مورد آن در تهران است.

وی در پاسخ به این سوال که تا به حال از چند مرکز بازیافت خودرو بازدید داشته‌اید، یادآورشد: امروز اولین بازدید من از این مراکز است، اما کارشناسان سازمان قبلا از این مراکز بازدید کرده‌اند. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در مورد کند بودن فروش نقدی خودروهای فرسوده و عملکرد وزارت کشور در این زمینه، گفت: برای ۲۵۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده، فروش نقدی را انجام داده‌ایم، اما آقایان اخیرا حرف جدیدی را در این زمینه مطرح کرده‌اند، اما ما برنامه جدیدی در مورد طرح فروش نقدی نداریم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در عین حال در رابطه با طرح جایگزینی و خروج مینی‌بوس‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده، گفت: طبق قانون برنامه چهارم باید تا پایان مهلت این برنامه، ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت را از رده خارج کنیم که تاکنون فقط ۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت از رده خارج شده، در عین حال قرارداد سوم خروج این موتورسیکلت‌ها نیز امضا شده است.

وی در مورد مینی‌بوس‌ها هم توضیح داد: به دلیل تاکید اولیه در مورد گازسوز بودن مینی‌بوس‌های جایگزین، متاسفانه خودروسازان نتوانسته‌اند، تعداد خودروی مورد نظر را تولید کنند و به همین دلیل، موافقتنامه این طرح تغییر کرده و تصمیم گرفته شده است تا مینی‌بوس‌ها با ون بنزین‌سوز جایگزین شوند.

در این جلسه همچنین زندی ـ نماینده و کارشناس سازمان حفاظت محیط زیست ـ در این جلسه تاکید کرد: استان تهران بسیار وسیع است و سازمان از فعالیت بسیاری از واحدهای اسقاط خودرو به هیچ وجه خبر ندارد و مستندات کافی نیز برای برخورد با مراکز غیرمجاز وجود ندارد و در بیشتر موارد، اگر شکایت و اطلاعاتی به دست ما برسد، با این واحد‌ها برخورد می‌کنیم.

در این جلسه همچنین سرهنگ غلامی ـ رییس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا ـ گفت: در فاصله سال‌های ۸۲ تا ۸۴، ۹ مرکز اسقاط خودرو در کشور وجود داشته که طی این مدت ۲۸ هزار دستگاه خودرو اسقاط شده است. وی ادامه داد: در سال ۸۵، ۸۰ مرکز اسقاط مجوز فعالیت گرفته‌اند و پلیس راهور از همان ابتدا برای اعزام پرسنل ناجا در طول ۳۰ روز فعالیت برای اسقاط، با مشکل مواجه بوده است.

غلامی گفت: یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودروی فرسوده در کشور داریم که در حال حاضر ۸۰ مرکز اسقاط و ۲۰ مرکز بازیافت برای جایگزینی آنها فعال هستند.

رییس مرکز شماره گذاری پلیس راهور ناجا افزود: در سال ۸۵ و ۸۶ تا حال حاضر ۳۴۰ هزار گواهی اسقاط صادر شده است.

غلامی گفت: در حال حاضر دغدغه‌ اصلی، کامیون‌های فرسوده هستند، چرا که ۱۷ تا ۱۸ درصد تصادفات جاده‌ای مربوط به این خودروهاست.