گروه خودرو _ بر اساس آمار رسمی‌ گمرک جمهوری اسلامی‌ایران واردات خودرو در دو ماه ابتدای سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ تعداد، کاهش ۶۸درصدی و از لحاظ ارزش نیز کاهش ۸۷/۶۷درصدی را تجربه کرد.

بر اساس آمار مذکور در این مدت در مجموع شش‌هزار و ۷۹۶ دستگاه خودرو به ارزش بیش از ۱۳۵میلیون دلار وارد کشور شد که این آمار در مقایسه با سال گذشته کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد. سال گذشته در مجموع ۲۱ هزار و ۱۵۵دستگاه خودرو به ارزش ۴۱۸میلیون دلار وارد کشور شده بود.

توقف دوماه ثبت سفارش واردات خودرو در سال جاری از یک‌سو و احتمال تغییر قوانین واردات خودرو از نیمه دوم سال جاری از سویی دیگر را می‌توان از جمله دلایل کاهش واردات خودرو در سه ماه نخست سال جاری دانست.

هر چند با آغاز سفرهای تابستانی، بازار به خودروهای داخلی لبخند زد، اما ظاهرا همچنان متقاضیان خودروهای وارداتی دست از تحریم بازار این خودروها بر نداشته‌اند که این امر موجب شده تا وارد‌کنندگان به دلیل رکود به وجود آمده در بازار تمایلی برای ترخیص خودروهای وارداتی نداشته باشند.

علاوه بر نبود تقاضا برای خودروهای وارداتی تدوین ضوابط جدید نیز در روند کاهش واردات خودرو تاثیرگذار بوده است.بر اساس قوانین جدید واردات خودرو که در سال جاری به تصویب رسیده، نمایندگی‌های وارد‌کننده خودرو ملزم به ارائه خدمات به تمامی ‌خودروهای تحت برند خود که توسط افراد حقیقی و یا حقوقی وارد می‌شوند، شدند، اجرای این مصوبه افزایش هزینه‌های خدمات پس از فروش را برای نمایندگی‌های وارد‌کننده در بر داشت که این امر نیز در روند کاهش واردات خودرو تاثیرگذار بوده است. رکود به وجود آمده در حالی است که برخی از فعالان بازار خودرو رکود به وجود آمده در بازار خودروهای وارداتی را ادامه‌دار دانسته و معتقدند که با این شرایط روند نزولی واردات همچنان ادامه خواهد داشت.