دنیای اقتصاد- بازار خودروی ایران این روزها دوران پررونق، اما گرانی را پشت سر می‌گذارد. دورانی که احتمالا تا ۲ هفته دیگر به پایان رسیده و باز هم سایه رکود و کاهش تقاضا بر بازار سایه خواهد افکند. طبق اخبار رسیده از بازار، در هفته جاری چند خودرو از جمله پژو ۴۰۵، ریو و پژو ۲۰۶ افزایش قیمت را تجربه کردند. پیش از آن، به دلیل بی‌انگیزگی مشتریان برای خرید، افت چشمگیری در نمودار قیمتی بیشتر خودروها پدید آمد. بازار پژو ۲۰۶، ۴۰۵ و ریو گران شدند

بازار خودرو روی دنده گرانی

گروه خودرو - بازار خودروی ایران این روزها دوران پررونق، اما گرانی را پشت سر می‌گذارد. دورانی که احتمالا تا ۲ هفته دیگر به پایان رسیده و باز هم سایه رکود و کاهش تقاضا بر بازار سایه خواهد افکند.

طبق اخبار رسیده از بازار، در هفته جاری چند خودرو از جمله پژو ۴۰۵، ریو و پژو ۲۰۶ افزایش قیمت را تجربه کردند.

گرانی برخی خودروها طی دو سه هفته گذشته در شرایطی است که پیش از آن، به دلیل بی‌انگیزگی مشتریان برای خرید، افت چشمگیری در نمودار قیمتی بیشتر خودروها پدید آمد و قطعا مشتریانی که تا همین یک ماه پیش بازار خودرو کشور را تحریم و تمایلی به خرید از خود نشان نمی‌دادند، این روزها با توجه به روند گرانی در بازار، پشیمان شده‌اند. گویا این یک رسم در بازار خودرو ایران است که هرگاه رونق، آن را فرا می‌گیرد، سر و کله گرانی نیز پیدا شده و نمودار قیمت‌ها روندی صعودی را طی می‌کند. فعالان بازار می‌گویند با نزدیک شدن به ماه رمضان و کاهش چشمگیر مسافرت‌های تابستانی، روند تقاضا در بازار خودرو نیز افت خواهد کرد.

این در شرایطی است که برخی نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت معتقدند با آغاز تعطیلات تابستانی گروه خودروسازی سایپا از امروز، احتمالا نرخ محصولات این گروه خودروساز طی هفته آینده افزایش خواهد یافت، چراکه سرعت سند زدن خودروها پایین آمده و این موضوع، به هر حال بی‌تاثیر در گرانی محصولات سایپا نخواهد بود.

البته ایران‌خودرو نیز تعطیلاتی یک هفته‌ای را در تابستان خواهد داشت که با توجه به زمان آن، می‌توان درباره تاثیر یا عدم تاثیر این تعطیلات در بازار ایران‌خودرو اظهار نظر کرد.

به نحوی که اگر تعطیلات تابستانی این شرکت نیز در همین روزهای رونق بازار باشد، در افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو بدون تاثیر نخواهد بود اما اگر تعطیلات به ماه رمضان و دوران رکود بازار موکول شود، تغییر خاصی در قیمت محصولات ایران‌خودرو پدید نمی‌آید.

«شتاب قیمتی پژو ۲۰۶»

رکورد افزایش قیمت در بازار خودروهای داخلی را طی هفته جاری باید از آن پژو ۲۰۶ تیپ ۲ دانست، چراکه این محصول ۲۵۰‌هزار تومان گران شد و در حال حاضر با نرخ ۱۴‌میلیون و ۲۵۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد.

این در شرایطی است که مدل‌های صندوق‌دار ۲۰۶ تغییر قیمتی خاصی را طی هفته جاری تجربه نکردند.

هم‌اکنون ۲۰۶ صندوق‌دار v۸ با نرخ ۱۶میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان خریدوفروش می‌شود و v۹ نیز قیمتی برابر با ۱۸‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان دارد. V۲۰ ساده‌ترین مدل ۲۰۶ صندوق‌دار نیز با قیمت ۱۳‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد.

«۴۰۵ باز هم گران شد»

پرتیراژترین و شاید محبوب‌ترین محصول ایران‌خودرو یعنی پژو ۴۰۵ نیز طی هفته جاری به روند افزایش قیمت خود ادامه داد و گران شد.

این محصول که تا یک ماه پیش قیمتی زیر ۱۳‌میلیون تومان داشت در حال حاضر با نرخ ۱۳‌میلیون و ۳۵۰‌هزار تومان در مدل بنزینی به فروش می‌رسد. این در حالی است که پارس دیگر محصول محبوب ایران‌خودرو قیمتی برابر با ۱۷‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان در مدل معمولی بنزینی خود دارد. مدل ELX پژو پارس نیز در حال حاضر با قیمت ۲۳‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان خریدوفروش می‌شود. این محصول جزو خودروهای پر تنوع ایران‌خودرو به حساب آمده و مسوولان این شرکت قصد دارند از تنوع آن بکاهند. اما سری هم به نماینده کم‌فروغ و کم‌فروش ایران‌خودرو یعنی پژو روآ بزنیم. این خودرو که طی سه چهار هفته گذشته به دلیل توقف شماره گذاری، گران شده بود با رفع تعلیق، دوباره ارزان و به نرخ پیشین خود بازگشت. به نحوی که در حال حاضر مدل بنزین‌سوز آن نرخی برابر با ۸‌میلیون تومان دارد و روآی دوگانه سوز نیز با قیمت ۸‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد.

اوضاع نامناسب این محصول در بازار سبب شده تا ایران‌خودرویی‌ها تیراژ تولید آن را کاهش داده و حتی به فکر حذف روآ از سبد محصولات خود بیافتند.

روآ در حال حاضر ضررده‌ترین محصول ایران‌خودرو به حساب می‌آید.

«گرانی به سمند هم رسید»

طی هفته جاری به جز سورن، ۲عضو دیگر خانواده سمند افزایش قیمت را تجربه کرده و گران شدند. به نحوی که در حال حاضر سمند معمولی با افزایش قیمت ۲۰۰‌هزار تومانی، نرخی برابر با ۱۳‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان دارد.

lx محبوب‌ترین عضو خانواده سمند نیز که چندی پیش به دلیل عرضه زیاد آن به بازار، افت قیمت قابل‌توجهی را تجربه کرد، طی هفته جاری گران شد و در حال حاضر با قیمت ۱۵‌میلیون تومان در مدل بنزینی به فروش می‌رسد.

این در حالی است که سورن تغییر قیمتی خاصی را در این هفته تجربه نکرد و هم‌اکنون قیمتی برابر با ۱۶‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان دارد.

ظاهرا ایران‌خودرویی‌ها خواب‌هایی نیز برای سورن دیده و حذف این محصول جزو برنامه‌های آنها قرار دارد.

«افزایش قیمت ریو»

هر چند زانتیا و پراید ۲ عضو سرشناس خانواده سایپا این روزها ثبات قیمت را تجربه می‌کنند، اما کره‌ای مونتاژی این خانواده یعنی ریو، جور این دو را کشید و طی هفته جاری گران شد.

این محصول که تا یک ماه پیش نرخی زیر ۱۳‌میلیون تومان داشت، در حال حاضر با قیمتی برابر ۱۳‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد. این در شرایطی است که زانتیا دیگر مونتاژی سایپا تغییر قیمتی خاصی را طی دوران رونق بازار تجربه نکرده و در حال حاضر با قیمت ۲۷‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد. پراید نیز به عنوان پر تیراژترین خودرو کشور هم‌اکنون با قیمت ۷‌میلیون و ۷۵۰‌هزار تومان در مدل معمولی و بنزینی خود به فروش می‌رسد.

«... و اما تندر-۹۰»

از بازار تندر-۹۰ هم خبر می‌رسد که این فرانسوی پرحاشیه نیز از گرانی‌های اخیر بی‌نصیب نبوده و افزایش قیمت را در مدل E۲ تجربه کرده است. به گفته فعالان بازار، تندر E۰ کولر دار در حال حاضر با نرخ ۱۱‌میلیون تومان خریدوفروش می‌شود و E۱ نیز ۱۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان قیمت دارد. این در شرایطی است که E۲ به عنوان فول‌ترین مدل تندر-۹۰ با افزایش قیمتی که طی هفته جاری تجربه کرد در حال حاضر با نرخ ۱۴‌میلیون و ۴۵۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد. دلیل اصلی گرانی تندر، تیراژ نامناسب این خودروی فرانسوی است.