مونا مشهدی رجبی - شرکت‌های قطعه‌ساز دنیا از شرکت BMW به عنوان خلاق‌ترین خودروساز دنیا یاد کردند. این شرکت‌های قطعه‌سازی اعلام کردند دست‌اندرکاران BMW سرمایه‌گذاری بیشتری در تولید قطعات مدرن و با کیفیت صورت می‌دهند و تمایل بیشتری در استفاده از این قطعات دارند. همین سرمایه‌گذاری‌ها سبب شده است تا شرکت‌های قطعه‌ساز طرف قرار با BMW نیز در رده برترین قطعه‌سازان قرار گیرند. این انتخاب هر دو سال یکبار انجام می‌شود و جایزه خلاق‌ترین خودروساز به اولین شرکت انتخاب‌شده در این رده‌بندی اعطا می‌شود. BMW در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ میلادی نیز این جایزه را از آن خود کرده بود. جوزف کرشر، نماینده BMW که در جلسه تشکیل شده در بیرمنگام برای اعطای جایزه شرکت کرده بود ضمن تقدیر از قطعه‌سازان گفت: «ما بدون کمک قطعه‌سازان نمی‌توانیم انتظارات مصرف‌کنندگان را پاسخ گوییم و محصولات با کیفیتی را به بازار عرضه کنیم».

شرکت خودروسازی BMW کشور آلمان در سال جاری میلادی به عنوان برترین قطعه‌ساز دنیا و شرکتی که بیشترین خلاقیت را در تولید قطعات خودرو با توجه به نیاز امروزی جهان و استفاده از قطعات مدرن و خلاقانه در خودروهای خود دارد انتخاب شد. قرار‌گرفتن این شرکت در صدر خودروسازان دنیا و معرفی آن به عنوان خلاق‌ترین خودروساز دنیا و قرار‌گرفتن شرکت بزرگ و مطرح جنرال‌موتورز در انتهای این جدول بحث‌های زیادی را به وجود آورده است.

طبق گزارش تهیه شده توسط مرکز مطالعات خودرو در آمریکای شمالی، شرکت خودروسازی BMW به عنوان خلاق‌ترین قطعه‌ساز و مشتاق‌ترین خودروساز برای استفاده از قطعات مدرن انتخاب شد. انتخاب BMW به عنوان خلاق‌ترین قطعه‌ساز دنیا بر مبنای پنج فاکتور انجام‌گرفت. این پنج فاکتور عبارتند از؛ باز بودن فضا برای شنیدن ایده‌های تازه و استفاده از آنها، اعتماد بین افراد شاغل در بخش‌های مختلف شرکت و اطمینان در مورد اینکه هر کس تمام تلاش خود ر ا برای افزایش راندمان کاری انجام می‌دهد سهولت کار قطعه‌ساز با شرکت خودروسازی استفاده‌کننده از قطعات تمایل شرکت خودروساز برای تقسیم کردن جوایز مالی و پاداش‌های شرکت خودروسازی با قطعه‌سازانی که بخش بزرگی از بار صنعت را به دوش می‌کشند و در نهایت توانایی شرکت قطعه‌ساز برای تکمیل طرح‌های خلاقانه و اجرای آنها.

طبق این گزارش شرکت خودروسازی تویوتا به عنوان دومین شرکت خودروسازی در استفاده خلاقانه از قطعات مدرن انتخاب شده است.

این شرکت که در سال ۲۰۰۸ میلادی به عنوان برترین خودروساز دنیا انتخاب شده و بیشترین میزان فروش را تجربه کرده بود بعد از شرکت BMW رتبه دوم خلاقیت در استفاده از قطعات را از آن خود کرد. در این رده‌بندی شرکت خودروسازی فورد در جایگاه پنجم قرار‌گرفت که یکی از دلایل آن عدم تمایل دست‌اندرکاران شرکت فورد برای تقسیم سود و درآمد خود با قطعه‌سازان بود. این شرکت تمایلی به همراه کردن شرکت‌های قطعه‌سازی در سود و درآمدش ندارد و همین مساله سبب تنزل جایگاه فورد در این رده‌بندی شده است.

در بخش دیگری از جدول ارائه شده توسط این مرکز و تغییر امتیاز نسبت به سال ۲۰۰۷ میلادی را نشان می‌دهد بسیاری از دست‌اندرکاران صنعتی در دنیا اعلام کردند سرمایه‌گذاری‌های کلان این شرکت در تولید تکنولوژی‌های نو و ساخت قطعات تازه عامل اصلی این انتخاب بوده است و برخی دیگر استفاده آنها از نیروی کار ماهر و توانمند و مطالعه مداوم شرایط بازار را دلیل این انتخاب می‌دانند. استفان ایزانبرگ یکی از تحلیلگران خودرو در سایت ادموندز با اشاره به سرمایه‌گذاری اخیر این شرکت می‌گوید: «شرکت خودروسازی BMW برای توسعه برنامه استفاده از گاز متان به عنوان منبع اصلی سوخت در خودروها و ارتقای ظرفیت تولیدی خودروهای کم‌مصرف خود بیشتر از ۱۲‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است».

این سرمایه‌گذاری در کنار چند صد‌میلیون سرمایه‌ای که تاکنون برای تولید سوخت‌های متفاوت صرف کرده است رقم چندان زیادی نیست، ولی نشان می‌دهد BMW همچنان به فکر توسعه تکنولوژی خود است و از تمام ابزارهای موجود در راه تحقق این هدف استفاده می‌کند. در دو سال گذشته شرکت BMW بیشتر از ۷۵۰‌میلیون دلار در ساخت کارخانه‌ها و ارتقای ظرفیت تولیدی در بخش‌های مختلف آمریکای شمالی سرمایه‌گذاری کرده است. این سرمایه برای ساخت کارخانه‌های مونتاژ و کارخانه قطعه‌سازی صرف شد. این کارخانه‌ها که تا انتهای سال ۲۰۰۹ میلادی به بهره‌برداری می‌رسد ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار خودرو در هر سال را دارد. هم اکنون برای ساخت این کارخانه بیش از هزار کارگر ساختمانی مشغول به کار هستند. شرکت BMW بیشتر از ۴ سال گذشته را صرف تحقیق و توسعه تکنولوژی سوخت رسانی خودروهای خود کرد و با استفاده از این مطالعات توانست ضمن ارتقای راندمان مصرف سوخت فسیلی موتورهایی تولید کند که با چندین سوخت متفاوت کار می‌کنند. قطعات تولیدی این شرکت برای خودروهای BMW استفاده می‌شود و استفاده از آن برای دیگر خودروها بسیار محدود است.