خبرگزاری فارس- مدیرکل صنایع ماشین‌سازی و نیرومحرکه وزارت صنایع با تشریح جزئیات جلسه دوشنبه گذشته شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو گفت: رفع موانع غیرتعرفه‌ای و غیر فنی صنعت خودرو، همچنین ارائه جدول زمان‌بندی شده برای اعمال تعرفه‌های پنج ساله واردات خودرو از جمله مسائل مورد بحث در این جلسه بود.

محسن صالحی‌نیا با بیان این مطلب اظهار داشت: استراتژی توسعه صنعت خودرو براساس اهداف چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور و سیاست‌های کلی وزارت صنایع در حوزه صنعت خودرو و همچنین سیاست‌های سازمان‌های مرتبط با صنعت خودرو تدوین شده و در آن الزاماتی که خودروسازان و قطعه‌سازان در راستای اهداف تعریف شده باید رعایت کنند نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه کلیات استراتژی صنعت خودرو در جلسه شورای سیاستگذاری خودرو مورد بررسی قرار گرفت، افزود: اعضای شورا در برخی از پارامترها نقطه نظراتی را عنوان کردند که با توجه به آنها می‌توان تغییراتی در هدف‌گذاری‌های انجام شده لحاظ کرد، هرچند که این تغییرات اساسی و بزرگ محسوب نمی‌شوند.

وی ادامه داد: چشم‌انداز و پیش‌نیازهای لازم برای بسترسازی در جهت تحقق اهداف صنعت خودرو در جلسه شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو مورد تاکید قرار گرفت ولی در برخی اهداف کمی مانند میزان تولید خودرو در افق ۱۴۰۴ و همچنین صادرات خودرو و تامین قطعه نظراتی در جهت تکمیل استراتژی مطرح شد.

وی با بیان اینکه اعضای شورا نظرات ارائه شده را طی دو هفته آینده در قالب سیاست‌ها و راهبردهای استراتژی صنعت خودرو و در جهت نهایی شدن تدوین این سیاست‌ها آماده خواهند کرد، افزود: پس از آن، برنامه‌های اجرایی در قالب هریک از سیاست‌ها تدوین خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود این کار طی دو تا سه ماه انجام شود.

صالحی‌نیا تصریح کرد: براساس چشم‌انداز تعریف شده برای صنعت خودرو اعضای شورای سیاستگذاری پیشنهاداتی را جهت دستیابی به اهداف این چشم‌انداز بیان کردند و در قالب آن اهدافی تعریف شد که کسب سهم تعدادی از تولید جهانی خودرو، کسب سهم ارزش افزوده از تولید ناخالص ملی، سهم بازار داخلی و سهم بازارهای صادراتی و سهم قطعه‌سازان در زنجیره جهانی قطعات خودرو از آن جمله است.

وی ادامه داد: براین اساس، سیاست‌های کلی لازم جهت دستیابی به این اهداف تدوین شد که تولید مواد اولیه رقابت‌پذیر، تولید رقابتی خودرو و قطعات از جمله این اهداف است و در این راستا نیز توسعه زیرساخت‌های فروش و خدمات پس از فروش خودرو، توسعه صنایع جانبی مانند ساخت تجهیزات لازم برای ساخت خودرو مورد تاکید قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های مربوط به حذف موانع غیر تعرفه‌ای و غیر فنی و تعیین تعرفه‌ها نیز در قالب سیاست‌های کلان صنعت خودرو دیده شده و سیاست‌هایی در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان خودروهای داخلی و وارداتی نیز در استراتژی صنعت خودرو مدنظر قرار گرفته است.

دبیر شورای سیاستگذاری صنعت خودرو تصریح کرد: اصلاح استراتژی صنعت خودرو در سطح کلان صورت نمی‌گیرد و فقط یکسری از اهداف کمی مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، برخی از تولیدکنندگان در جلسه شورای سیاستگذاری صنعت خودرو خواستار افزایش سهم خودروسازان در بازار داخل بودند که این موضوع توسط اعضای شورا مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

وی برنامه‌ریزی برای اجرای یک برنامه‌زمان‌بندی شده در رابطه با تغییر تعرفه واردات خودرو را از جمله مسائل مورد نظر در تدوین استراتژی صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: در این استراتژی پیش‌بینی شده که تعرفه واردات خودروهای سبک و سنگین حداقل به صورت پنج ساله تعیین و تعرفه‌ها به صورت میان‌مدت مدیریت شود که در این زمینه یک جدول زمان‌بندی شده نیز تهیه شده است. وی در مورد ضمانت اجرایی شدن جزئیات استراتژی صنعت خودرو و به‌ویژه اعمال جدول پیشنهادی تعرفه واردات خودرو نیز تصریح کرد: بحث تعیین تعرفه‌ها با وزارت بازرگانی مرتبط است و در این زمینه باید با آنها بحث و مذاکره شود، هرچند در تدوین برنامه‌های اجرایی استراتژی خودرو از مسوولین دستگاه‌های مرتبط دعوت می‌شود تا حضور داشته باشند و یا پیش‌نویس برنامه‌ها را برای دریافت نظراتشان به آنها ارائه خواهیم کرد.