قطع همکاری بنز با خودروسازی‌ایران

گروه خودرو - شرکت بنز یا مرسدس بنز کشور آلمان که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید‌کننده خودروهای لوکس در دنیا است در روز آخر هفته گذشته و در مجمع سالانه‌این شرکت اعلام کرد روابط خود را با‌ایران قطع خواهد کرد‌. این تصمیم در حالی اتخاذ شده که صدراعظم آلمان نیز پیش از‌این تصمیم‌، از شرکت‌های این کشور برای کاهش روابط با ایران حمایت کرده بود. در همین حال دیتر لیچ مدیرعامل دایملر در مجمع عمومی سالانه این شرکت اعلام کرد که بنز روابط خود را با ایران کاهش می‌دهد.

طبق گزارش‌های موجود، مدیر عامل‌این شرکت در مجمع سالانه شرکت دایملر تاکید کرد: به دلیل مسائل سیاسی؛ روابط بنز با ‌ایران در سال‌های گذشته کاهش یافته بود و از‌این پس به طور کامل قطع خواهد شد.

مدیر عامل بنز ادامه داد: تنها روابطی که شرکت بنز با‌ایران خواهد داشت در سطح تکمیل قرار دادهای قبلی خواهد بود و از‌این پس صادرات خودرو و کامیون به‌ایران را متوقف می‌کند‌. افزون بر‌این شرکت بنز در نظر دارد سهم ۳۰ درصدی خود را در شرکت تولید کننده موتور دیزلی‌ایران؛ زیر مجموعه شرکت‌ایران خودرو دیزل واگذار کرده و به‌این طریق صادرات خودرو به‌ایران را کاملا متوقف کند.

وی در مجمع سالانه‌این شرکت به سهامداران گفت: هم اکنون روابط ما با‌ایران به انجام تعهدات قبلی محدود خواهد شد‌، البته ارائه قطعات خودرو به‌ایران ادامه پیدا می‌کند‌.

به گفته مدیر عامل شرکت دایملر، گردش مالی سال گذشته دایملر از سهم این شرکت در شرکت تولید موتورهای دیزلی کمتر از ۱/۰ درصد از کل گردش ۱۰۸میلیارد دلاری این شرکت در کل جهان بوده است.

مدیرعامل دایملر همچنین از لغو قرارداد ارسال کامیون و خودروی سنگین به ایران خبر داده و در عین حال عنوان کرد که این تصمیم زیانی را متوجه مردم ایران نخواهد کرد!

افزون بر‌این شرکت بنز پیشنهاد خود را برای صادرات کامیون و خودروهای غیر نظامی‌به‌ایران نیز پس گرفت.

این طرح زمانی عنوان شد که اتحادیه صادر‌کنندگان کشور آلمان نیز خواستار انزوای هر چه بیشتر‌ایران شده بود‌. طی دو سال گذشته شمار زیادی از شرکت‌های آلمانی نیز رابطه خود را با کشور قطع کرده یا به حداقل رسانده اند‌.

پیش از آلمان‌، آمریکا نیز خواستار تشدید تحریم علیه‌ایران شده بود و علاوه بر آن خواستار منع سرمایه گذاری شرکت‌های اروپایی و روسی در صنعت نفت و گاز ‌ایران شده بود.

این کشور تلاش می‌کند تا با جلب حمایت جامعه جهانی تحریم‌های اقتصادی‌ایران را تشدید کند، اما شمار زیادی از کشورهای جهان از جمله برزیل و ترکیه در همراهی با آمریکا ابراز تردید کرده اند‌.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی آمریکایی و اتحادیه‌های صنعتی‌این کشور تاکید کرده اند که تشدید تحریم علیه‌ایران به ضرر اقتصاد غرب است و حتی می‌تواند باعث آسیب‌های زیادی به اقتصاد جهان شود، ولی دولتمردان آمریکایی بی توجه به‌این مطالب در تلاش برای تصویب طرح‌های تحریمی‌تازه عیله‌ایران و تشدید فشار روی شرکت‌های صنعتی اروپایی و امریکایی در جهت خروج از‌ایران هستند.

بنز آخرین شرکت آلمانی است که روابط خود را با‌ایران به حداقل ممکن تقلیل داده است‌. دو شرکت بیمه بزرگ آلمان یعنی شرکت‌های allianz و munich re نیز در ماه فوریه سال جاری اعلام کردند که همکاری خود را با‌ایران قطع می‌کنند و شرکت بزرگ صنعتی زیمنس نیز در روزهای گذشته همین ادعا را تکرار کرد‌. برخی بر‌این باورند‌این ادعا تنها در سطح رسانه‌ها مطرح می‌شود و در عمل شرکت‌های بزرگ آلمانی با‌ایران همکاری دارند.

طبق گزارش منتشر شده توسط دفتر آمار کشور آلمان در سال ۲۰۰۹ میلادی، ارزش صادراتی آلمان به‌ایران برابر با ۷/۳ میلیارد یورو معادل ۵ میلیارد دلار آمریکا بوده است‌. البته در سال پیش از آن یعنی در سال ۲۰۰۸ میلادی ارزش صادراتی‌این کشور به‌ایران ۴ میلیارد یورو بود.

برخی بر‌این باورند قطع همکاری بنز با‌ایران به دلیل پرونده رشوه‌این شرکت است. ‌این شرکت متهم است که با پرداخت رشوه در بیست و دو کشور جهان سعی در حفظ بازار خود داشته است‌. شرکت بنز در روز سوم آوریل سال جاری قرار دادی را با دولت آمریکا امضا کرد که بر مبنای آن با پرداخت ۱۸۵ میلیون دلار به دولت آمریکا پرونده رشوه دهی بنز را مسکوت کند‌.

شرکت بنز که در سال‌های گذشته به مقامات رسمی‌ ۲۲ کشور دنیا رشوه داده است تا بازار خود را در آن کشورها حفظ کند مدعی است تا کنون هیچ رشوه‌ای در آمریکا پرداخت نکرده است‌، به همین دلیل تحت حمایت دولت آمریکا قرار گرفته است‌.

تحلیل گران بازار خودرو بر‌این باورند خروج بنز از‌ایران بیشتر از مسائل سیاسی و هسته‌ای داخلی‌ایران به رابطه‌این شرکت با آمریکا و قرار داد اخیرش ارتباط دارد‌. گفته می‌شود خروج بنز از‌ایران بندی است که در قرار داد مسکوت نگه داشتن

رشوه دهی بنز گنجانده شده است‌. دولت آمریکا اعلام کرد تا زمانی که بنز تحت قوانین دولتی آمریکا کار می‌کند، تحت پیگرد قرار نخواهد گرفت.

اما قطع رابطه بنز با خودروسازی‌ایران در شرایطی است که‌این شرکت علاوه بر همکاری که با تجاری سازان کشور دارد‌، در بخش سواری نیز با‌ایران خودرو همکار است.

در حال حاضر‌ایران خودرو در تیراژی البته بسیار پایین‌، مرسدس بنز سواری را در برخی مدل‌ها مانند E۲۰۰ و E۲۸۰‌، به مونتاژ می‌رساند و قابل توجه آنکه‌این خودروها همواره در رده بندی سطح کیفی خودروهای تولید و مونتاژ داخل‌، در صدر جدول قرار دارند. این در شرایطی است که نگاهی به آمار تولید سواری‌های مرسدس بنز در‌ایران خودرو طی سال گذشته‌، از کاهش شدید مونتاژ‌این نوع خودروها در کشور و در مقایسه با سال ۸۷‌، حکایت می‌کند.

در واقع به نظر می‌رسد آنچه که موجب‌این افت تولید شده است‌، عدم تامین به موقع قطعات ‌این خودروها توسط شرکت بنز است.

اما بنز در شرایطی قصد قطع همکاری‌های خود با خودروسازان کشور را دارد که شرکت پارس خودرو سال گذشته در تلاش بود تا با واردات محصول کوچک و کم مصرف‌این شرکت یعنی «اسمارت»‌، بازار‌این خودروها را در‌ایران‌ تنوع ببخشد، اما بنز در آخرین لحظات‌، از‌ این موضوع منصرف و ورود اسمارت به ‌ایران‌، منتفی شد.

این در شرایطی بود که به دلیل بروز بحران جهانی‌، شرکت بنز حتی در مقطعی می‌خواست اسمارت را با تخفیفی چشمگیر میهمان بازار ‌ایران کند‌، اما به هر حال از کل‌این ماجرا منصرف و اسمارت راهی به بازار خودرو کشور نیافت.

از آنجا که محصولات بنز‌، درصد بسیار اندکی از بازار خودرو‌ایران را تشکیل می‌دهند‌، به نظر نمی‌رسد قطع رابطه‌ این شرکت آلمانی با خودروسازان داخلی‌، تاثیر محسوس و مهمی‌بر بازار خودرو کشور بگذارد.

محصولات بنز در‌ایران‌، چه در بخش سواری و چه در بخش تجاری‌، از قیمتی بسیار بالا و البته کیفیتی مناسب برخوردارند و به همین دلیل درصد بسیار اندکی از ایرانی‌ها‌، مشتری‌ این شرکت به شمار می‌روند.