تولید تاکسی استاندارد در کشور

تحویل خودروهای طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور- عکس: خبرگزاری فارس

گروه خودرو - روز گذشته ترددکنندگان جاده مخصوص کرج باز هم شاهد کاروانی از تاکسی‌هایی بود که قرار است به عنوان تاکسی جایگزین وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور شود. براساس برنامه ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت در دومین مرحله از طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی نوسازی ۶۰ هزار تاکسی، ۲۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس، ۳۵ هزار دستگاه وانت و نه هزار کامیون فرسوده در سال‌جاری در دستور کار ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل‌ و مصرف سوخت قرار گرفت که روز گذشته تحویل هزار دستگاه تاکسی و ۱۰۰دستگاه مینی‌بوس جایگزین به ثبت‌نام‌کنندگان آغاز شد.

علاوه بر طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده روز گذشته برای اولین بار طرح نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده نیز آغاز شد. که در این مرحله نوسازی ۲۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس فرسوده با عمر بیش از ۳۰ سال (مدل ۵۹ و پایین‌تر) آغاز شد.

تسهیلات در نظر گرفته شده به مینی‌بوس‌های فرسوده ۲۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۵ساله و نرخ سود ۱۴ درصد خواهد بود که علاوه بر تسهیلات بانکی سازمان راهداری نیز به ازای هر دستگاه مینی‌بوس فرسوده هشت میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت خواهد کرد. ارزش گواهی اسقاط هر دستگاه مینی‌بوس فرسوده نیز حدود ۳ میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

اجرای طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی در حالی است که نبود تاکسی استاندارد طی سال‌های گذشته برای تاکسیرانی و به تبع آن، کشور هزینه‌هایی در برداشته است. این امر در حالی است که روز گذشته سردار محمد رویانیان رییس ستاد مدیریت‌ حمل‌و‌نقل و سوخت پس از گذشت چند مرحله از طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی از اجرای طرح تولید خودرو با استاندارد تاکسی خبر داد، اقدامی که باید پیش از اجرای طرح نوسازی ناوگان تاکسی‌ها فرسوده آغاز می شد تا به این طریق خودرویی مناسب وارد ناوگان تاکسیرانی می‌شد.

اظهارت رییس ستاد مدیریت‌ حمل‌و‌نقل و سوخت در حالی است که هفته گذشته دبیر شورای عالی ترافیک از خروج پراید و روا از ناوگان تاکسیرانی کشور خبر داد. کیفیت خودروهای مذکور و استهلاک بالای آنها عمده دلیل خروج این خودروها از ناوگان تاکسیرانی عنوان شده است.

تاکسی استاندارد نداریم

رویانیان روز گذشته در مراسمی که به مناسبت، مرحله دوم واگذاری طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور، برگزار شد با اعلام این که با تحویل ۵۰ هزار دستگاه تاکسی تا پایان سال عمر ناوگان تاکسیرانی کشور به ۱۰ سال می‌رسد، افزود: تاکنون ۱۱ هزار دستگاه تاکسی در کشور نوسازی شده و با توجه به رفع مشکلات نوسازی تاکسی‌ها از سوی بانک صادرات، ۵۰ هزار دستگاه تاکسی دیگر نیز تا پایان سال‌جاری قطعا نوسازی خواهند شد که به این طریق سن ناوگان تاکسیرانی به ۱۰ سال کاهش خواهد یافت.

به گفته رویانیان سن ناوگان تاکسیرانی باید از ۱۰ سال به ۵ سال برسد که لازمه این امر تولید خودرو مناسب برای ناوگان تاکسیرانی است.

رویانیان در حاشیه این مراسم نیز در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون تاکسی استاندارد در کشور تولید نشده است، گفت: خودروهایی که به عنوان تاکسی وارد ناوگان تاکسیرانی شده اند هیچ استاندارد مناسبی ندارند به همین دلیل طی توافقی که با وزارت صنایع، نفت و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و دیگر سازمان‌های خصوصی صورت گرفت مقرر شد تا خودروی استاندارد برای ناوگان تاکسیرانی تولید شود.

به گفته رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت با توجه به پیمایش زیاد تاکسی‌ها، خودروی تعریف شده باید از موتور پرقدرت بهره ببرد و مصرف سوخت آن نیز باید کم باشد.

وضعیت نامناسب ناوگان مینی‌بوسرانی

رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت در ادامه این مراسم خاطر نشان کرد: در حال حاضر عمر ناوگان اتوبوس‌های برون‌شهری از ۱۷ سال به حدود ۱۳ سال کاهش یافته که باید عمر متوسط آنها به ۱۰ سال کاهش یابد همچنین متوسط عمر کامیون‌ها نیز در کشور بیش از ۲۰ سال بود که در حال حاضر به کمتر از ۱۷ سال رسیده اما عمر کامیون‌ها نیز باید به ۱۵ سال کاهش یابد.

رویانیان با نامناسب خواندن شرایط سنی ناوگان مینی‌بوسرانی نیز اظهار داشت: شرایط سنی ناوگان مینی‌بوسرانی بسیار نامساعدتر از مابقی گروه‌های خودروهاست عمر ناوگان مینی‌بوسرانی به طور میانگین بیش از ۲۳ سال است که باید عمر این ناوگان، به ۱۵ سال برسد.

رویانیان با اشاره به نوسازی ناوگان مینی‌بوسرانی کشور اظهار دشت: طرح نوسازی ناوگان مینی‌بوسرانی برای اولین بار آغاز شده که با اجرای این طرح سن این ناوگان تا حدودی کاهش خواهد یافت.

مشکل با مجلس برطرف شد

ایراد مطرح شده از سوی دفتر تلفیق لوایح مجلس و برطرف شدن مشکل به‌وجود آمده یکی دیگر از مواردی بود که روز گذشته رییس ستاد مدیریت‌ حمل‌و‌نقل و سوخت به آن اشاره کرد و در این خصوص اظهار داشت: در خصوص ایراد مطرح شده از سوی دفتر تلفیق مجلس مذاکرات مفصلی با مجلس شورای اسلامی برای اصلاح دستور توقف بند مربوط به ارائه تسهیلات بلاعوض برای خودروهای فرسوده برگزار شد که با ارائه مستندات ستاد دفتر تلفیق مجلس نسبت به ارائه این تسهیلات متقاعد شد.

رویانیان در ادامه یادآور شد: از هفته آینده و با دستور کمیسیون تصویب مصوبات شورای شهر تهران این بند مجددا آزاد خواهد شد که به این طریق شرایط ارائه تسهیلات و سرعت گرفتن روند نوسازی خودروهای فرسوده بیشتر می‌شود.

افزایش ۱۰ درصدی نرخ کرایه‌ها

رویانیان در حاشیه این مراسم همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی پس از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، تاکید کرد: بطور متوسط پنج تا ۱۸درصد افزایش نرخ تاکسی‌ها را خواهیم داشت و این رقم بطور میانگین در کل کشور ۱۰ درصد خواهد بود.

رویانیان تصریح کرد: شیوه و جدول مشخصی برای افزایش نرخ تاکسی‌ها تهیه شده که به زودی در اختیار فرمانداری‌ها و استانداری‌ها قرار می‌گیرد و در واقع نرخ جدید تاکسی‌ها متناسب با نرخ سوخت اعلام شده، رسما معین می‌شود تا به این ترتیب هیچ کس سرخود افزایش نرخی نداشته باشد.

رویانیان یادآورشد: اگر رانندگان تاکسی، خط اعتباری را دریافت کنند، قطعا تسهیلات ویژه‌ای را برای آنها اختصاص می‌دهیم، به آنها توصیه می‌کنیم که این خط اعتباری را دریافت کنند، چرا که پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها شرایط مناسبی خواهند داشت.