صدور مجوز پلاک 90 برای تمام خودروها

گروه خودرو - عدم شماره‌گذاری برخی از خودروهای سواری و سنگین از سوی راهور ناجا‌،با انتقاد وزارت صنایع‌، قطعه سازان و برخی از خودروسازان مواجه شد. هرچند در جلسه شورای سیاستگذاری خودرو که چهارشنبه گذشته تشکیل شد‌،معاون وزیرصنایع و معادن موظف به گفت‌وگو با مسوولان ناجا برای حل و فصل این موضوع شده‌، اما در عین حال اعضای جلسه مذکور تاکید کردند که در صورت حل نشدن مشکلات موجود مسایل را از طریق مراجع بالاتر پیگیری خواهند کرد.

در همین حال سردار مومنی رییس‌پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی روز گذشته در مصاحبه ای مطبوعاتی ضمن تاکید دوباره بر ابلاغ مصوبه نصب ایربگ توسط خودروسازها که منشاء عدم شماره‌‌گذاری خودروها در سال جاری است، عنوان کرده که «ما مجری قانون هستیم و اجازه نمی‌دهیم که این قانون اجرا نشود».

هرچند سردار مومنی برنصب ایربگ از سال آینده تاکید دوباره‌ای به خودروسازها کرده، اما عدم نصب ترمز ضد قفل‌، مشکل فعلی است که برخی از خودروسازها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند چرا که راهور ناجا از شماره‌گذاری آنها ممانعت می‌کند.

بر همین اساس روز گذشته محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا عنوان کرده که از پلیس انتظار داریم همانگونه که خود مجری قانون است، در روند شماره‌گذاری خودروها نیز به قانون احترام گذاشته و به آن عمل کند. محمدرضا نجفی‌منش تاکید کرده که انتظار این است نهادی که مجری قانون است، خود بیش از دیگران به قانون عمل کند.

وی با بیان این‌که طبق قانون پس از تاییدیه‌های سازمان محیط زیست، وزارت صنایع و معادن و موسسه استاندارد، پلیس موظف به شماره‌گذاری خودرو مربوطه است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر پلیس در این زمینه به قانون عمل نکرده و برخی خودروها با وجود کسب تاییدیه‌های لازم در انتظار شماره‌گذاری پلیس هستند.

به گفته وی عدم شماره‌گذاری برخی خودروها از سوی پلیس موجب ضرر و زیان خریداران این خودروها، قطعه‌سازان و از آن سو خودروساز شده است. وی عنوان کرد که در حال حاضر به دلیل عدم شماره‌گذاری برخی از خودروها از سوی پلیس، قطعه‌سازان موفق به دریافت مطالبات خود در این زمینه از شرکت‌های خودروساز نشده‌اند.

توافقاتی که حاصل نشد

دبیر انجمن خودروسازان نیز روز گذشته در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن انتقاد به عملکرد راهور ناجا مبنی بر عدم شماره‌گذاری برخی از خودروهای تولیدی اشاره کرد که ۲ هزار دستگاه از خودروی تولیدی یکی از خودروسازها به دلیل عدم نصب ایربگ که از سال آینده اجباری می‌شود با ممانعت راهور برای شماره گذار ی روبروست این در حالی است که طبق مصوبه شورای عالی استاندارد نصب ایربگ از سال آینده اجباری می‌شود. موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی پیشتر اعلام کرده بود که با توجه به مصوبه شورای عالی استاندارد که توسط رییس‌جمهور به

وزارت صنایع ابلاغ شده است، نصب کیسه ایمنی هوا از ابتدای برنامه پنجم توسعه یعنی آغاز سال ۱۳۹۰ اجباری خواهد بود و طبق مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو، تولید کنندگان خودرو موظف هستند که از ابتدای سال آینده خودروهای خود را با دو ایربگ به بازار عرضه کنند و خودروهایی که نتوانند این مصوبه را عملی کنند، با مشکل شماره‌گذاری مواجه خواهند شد.

اظهار نظر احمد نعمت بخش در حالی است که دیروز سردار مومنی ضمن تاکید دوباره بر نصب ایربگ گفته است که «صحبت‌هایی از سوی خودروسازان مبنی بر عدم امکان نصب ایربگ را شنیده‌ایم‌، اما این قانون از سال نخست اجرای برنامه پنجم اجباری است و خودروسازان موظفند خود را به این نقطه برسانند».نعمت بخش با طرح این سوال که راهور با چه مجوزی از شماره‌گذاری برخی خودروها جلوگیری می‌کند ادامه داد: برخی از خودروهایی که بین دو مصوبه اجبار در نصب ترمز ضد قفل تولید شدند نیز از سوی راهور شماره گذاری نمی‌شوند.

دریافت مجوز از سوی سایپا

در همین حال از شرکت سایپا خبر می‌رسد که این شرکت توانست برای خودروی پراید، پلاک ۹۰ دریافت کند.پیشتر از سوی پلیس راهور عنوان شده بود که پراید به دلیل عدم نصب ایربگ از سوی سایپا نمی‌تواند پلاک ۹۰ دریافت کند اما ظاهرا راهور با شرکت سایپا در این زمینه به توافق رسیده است. به طوری که معاون فروش و بازاریابی این شرکت در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان کرد که مدل‌های ۱۳۱،۱۳۲،۱۴۱،و ۱۱۱ پراید موفق به کسب مجوز پلاک ۹۰ شده‌اند .وی در ادامه همچنین تاکید کرد که خودروهای ریو‌، زانتیا و تبیا نیز مجوز پلاک‌گذاری ۹۰ را نیز اخذ کرده اند .طاهری در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که از وی پرسید چرا پراید های پلاک ۹۰ هنوز به بازار نیامده اند تاکید کرد که با توجه به مجوزهای ارایه شده از سوی ناجا در حال حاضر تنها دو مدل پراید یعنی ۱۳۱ و ۱۴۱ از سوی سایپا پلاک ۹۰ می‌شوند چرا که تقاضا برای دیگر مدل‌ها بالاست.