BMW هیچگاه به سقوط تن نداده است. پس از آن که این شرکت از مشکلاتی که روور در سال 2000سال میلادی برایش به وجود آورده بود به سلامت گذر کرد، مدیران BMW توانستند پیشینه‌ای مشتمل بر شش سال رشد مداوم را در کارنامه خود به ثبت برسانند و به ندرت در تحقق اهداف تعیین شده برای رشد و تعالی با مانع روبه‌رو شدند.

شاید به همین دلیل بود که وقتی روز سوم ماه مه BMW از افول ۳۸درصدی سود خالص خود در سه ماهه اول سال‌جاری میلادی خبر داد، خیلی‌ها غافل‌گیر شدند. این در حالی بود که بر اساس آخرین ارزیابی‌ها از کاهش سود عملیاتی BMW به ۳/۵درصد از سقف ۸/۶درصدی سال قبل حکایت داشت.
آیا موتور محرکه BMW که عامل سوددهی این شرکت بود از کار افتاده است؟ شاید نه. نوربرت ریثوفر، مدیر عامل جدید BMW که سپتامبر سال گذشته سکان هدایت این شرکت را در دست گرفت خیلی زود وارد صحنه شد تا تاکید کندBMW از اواخر امسال دوباره به سوددهی می‌رسد و پیش‌بینی سود امسال تا پایان سال محقق خواهد شد.
به گفته او عواملی چون افزایش ارزش یورو، رشد قیمت مواد اولیه و سرمایه‌گذاری در برنامه طراحی و تولید محصولات جدید در افول چشمگیر سوددهی BMW موثر بوده است. البته منافع ۵۱۲میلیون دلاری ناشی از عرضه سهام گروه رولزرویس، که در سال ۲۰۰۶ میلادی خریداری شده بود هم در شکل‌گیری نتیجه عملکرد مالی فصل اول امسال بی تاثیر نبود.
BMW که حایز عنوان برند ممتاز شماره یک دنیا از لحاظ آمار فروش است از بابت جمع شدن و به فروش نرسیدن خودروهای دست دوم در نمایندگی‌های خود مشکلی ندارد. فروش این گروه در فصل اول امسال به 333هزار دستگاه رسید و درآمدها حدود 9/4درصد افزایش یافت. فروش برند محبوب مینی 2/5درصد کاهش داشت چرا که آغاز محصول جدید مینی از ماه فوریه آغاز شده و هنوز این خودرو جای خود را در بازارها پیدا نکرده است.


کم شدن فاصله‌ها
ریثوفر تاکید دارد که جا افتادن محصولات جدید موجب می‌شود آمار فروش در سه ماه دوم لااقل ۵۰هزار دستگاه بیشتر از سه ماه اول باشد. خودروهایی که قرار است در سال ۲۰۰۷ برای اولین بار راهی بازار شود کروکی سری ۳، سری ای کلا از نو طراحی شده و خودوری فیس لیفت سری ۵ است. او در ماه مارس ابراز امیدواری کرده بود آمار فروش و سود خالص BMW در سال جاری میلادی رشد داشته باشد.
BMW قصد دارد از ابتدای سال آتی میلادی پرفروش‌ترین سری خود یعنی سری یک را در بازار ایالات متحده عرضه کند. سری یک در سال 2003میلادی در اروپا و در میان نگرانی از این که عرضه خودروهای ارزان ممکن است به وجهه این شرکت لطمه بزند در معرض فروش قرار گرفت. درست در نقطه مقابل این تصور با عرضه سری یک، فروش به دلیل استقبال خریداران جوان شاهد رشدی قابل توجه بود.
هم اکنون گروه BMW در حال طراحی کوپه‌ای چهار نفره است که پس از تولید قرار است رقیبی برای پورشه پانامرا باشد. این کوپه که پیش از این با عنوان خودروی مفهومی‌CS به نمایش درآمده از سال ۲۰۰۵ میلادی روی خط تولید قرار می‌گیرد.
آنچه بیش از هر چیز در تبیین آینده BMW تاثیرگذار خواهد بود بازنگری استراتژیک ریثوفر از وضعیت شرکت است که نتیجه آن اواخر سال جاری میلادی اعلام می‌شود. در این طرح 10ساله چارچوب حرکت BMW برای تولید خودروهای ممتاز کارآمد در بحبوبه نگرانی دنیا از بالا بودن مصرف سوخت و افزایش مداوم آلایندگی خودورها تبیین شده است.
آخرین بار که چنین بررسی استراتژیکی در BMW صورت گرفت در سال ۲۰۰۱ میلادی و در دوره مدیریت هلموت پانک بود. نتیجه طرح تدوین شده تسریع روند حرکت BMW به سوی تولید محصولاتی پرطرفدار و پشت‌سر گذاشتن مرسدس بنز در بازارهای جهانی خودروهای ممتاز بود. ریثوفر اواخر امسال از طرح استراتژیک خود پرده بر می‌دارد و از همین ماه واحدهای طراحی و مهندسیBMW را ملزم به پیگیری برنامه تولید محصولات کم مصرف‌تر کرده است. مورگان استنلی در گزارشی که روز سوم ماه مه منتشر شد با تاکید بر اینکه BMW کماکان به تولید محصولات ممتاز ادامه خواهد داد یادآور شد، تشدید رقابت در بازار احتمالا فشار زیادی بر درآمدهای این شرکت وارد می‌کند.
منبع: بیزینس ویک