نقش مهم خودروسازان در ایمنی جاده‌ها

ایمنی ماشین و امنیت سرنشینان آن همواره یکی از عمده‌ترین مسایل مورد توجه خودروسازان بزرگ جهان به شمار می‌آید. در گذشته، خودرو سازان بزرگ جهان تنها به مقاومت بدنه اتومبیل‌ها به عنوان عامل اصلی تامین ایمنی سرنشینان در هنگام تصادفات توجه می‌کردند، اما اکنون برای حفظ امنیت سرنشینان و جلوگیری از حوادث رانندگی عوامل مهم دیگری را در نظر می‌گیرند. در واقع رویکرد فعلی خودروسازان بزرگ جهان، پیشگیری از حوادث به موازات مقاوم‌سازی اتومبیل‌ها است که در این مورد می‌توانیم به فعالیت‌های شرکت اتومبیل‌سازی BMW در زمینه ایمنی اتومبیل اشاره کنیم.

اهمیت مساله ایمنی تا بدان جاست که شرکت اتومبیل‌سازی BMW بالابردن ضریب ایمنی ماشین‌های خود را در راس امور قرار داده است.

با افزایش تعداد ماشین و متعاقبا حوادث رانندگی، نیاز به ماشینی که ضریب ایمنی بالاتری در اختیار راننده می‌گذارد بیش از هرزمان دیگری احساس می‌شود. با توجه به تعداد روزافزون اتومبیل در جاده‌ها، آمار مرگ‌ومیر ناشی از تصادف ماشین به وضوح افزایش یافته است. پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که تا ۱۵ سال آینده، میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در جهان بیش از ۶۵درصد افزایش خواهد یافت و این آمار در کشورهای در حال توسعه‌ای همچون ایران ۸۰درصد رشد خواهد داشت.

یکی از ویژگی‌های ماشین BMW رعایت استانداردهای ایمنی این خودرو است که از این رو می‌توان به کیسه هوا و سیستم‌های محدودکننده خودرو اشاره نمود. این شرکت هم‌اکنون در پی توسعه مکانیزم‌هایی است که از سوانح رانندگی جلوگیری می‌کند.

سیستم Dynamic Drive، که در بیشتر مدل‌های BMW یافت می‌شود، تکنولوژی جدیدی است که به راننده امکان می‌دهد تا با ضریب اطمینان بیشتری پیچ‌های تند را طی کند. این سامانه به‌گونه‌ای طراحی شده که از ناپایداری خودرو در هنگام پیچیدن یا تغییر مسیرهای ناگهانی جلوگیری کند. سیستم Active Steering مقوله تازه‌ای است که در اتومبیل‌های BMW به رانندگان ارائه شده و در این سیستم، نسبت به سرعت خودرو زاویه چرخش فرمان تغییر می‌کند و امکان دور زدن و پارک کردن را تسهیل می‌نماید.

عمل ترمز کردن در ماشین BMW توسط سیستم DYNAMIC STABILITY CONTROL (DSC)C تقویت می‌شود. در این سیستم امکان پیش‌بینی لغزش ناگهانی خودرو در کوتاهترین زمان ممکن و پیشگیری از آن داده شده است. DSC در تغیر مسیر ناگهانی یا در مرحله‌ای که در پیچ جاده‌ها به خصوص جاده‌های لغزنده که باعث ناپایداری خودرو می‌شود با اعمال ترمزها روی چرخ‌ها، هر کدام که لازم باشد، باعث افزایش ایمنی در رانندگی می‌شود.یکی دیگر از سیستم‌های پیشرفته ایمنی خودرو، DTC (کنترل کششی پویاست) که در شرایط دشوار تماس لاستیک با زمین را افزایش می دهد و همچنین امکان رانندگی اسپورت را فراهم می‌کند.