گروه خودرو- حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران که برای شرکت در اجلاس داووس به سوئیس سفر کرده بود، در جریان سخنرانی خود تلویحا از آمادگی ایران برای فروش سهام خودروسازان به شرکت‌های خارجی خبر داده است. وی در اظهارات خود با اشاره به اهمیت صنعت خودرو و پیشرفت‌های قطعه‌سازان ایرانی، گفته که ایران می‌خواهد با ارائه پیشنهادهای جذاب، شرکت‌های خارجی را در مالکیت خودرو‌سازی‌های داخلی شریک کند.

به گفته روحانی، با توجه به بازار رو به گسترش خودرو در ایران و همچنین در منطقه، ایران به‌طور جدی از خودروسازان بزرگ دنیا برای بهره‌گیری از این فرصت دعوت می‌کند. رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرده که برنامه استراتژیک دولت برای صنعت خودرو، انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک با خودروسازان عمده بین‌المللی، تلاش برای کسب سهم در بازار کشورهای همجوار، ارتقای تکنولوژیک صنعت خودرو و صنعت قطعه‌سازی، اتصال صنعت قطعه‌ به زنجیره تولید خودرو در سطح بین‌المللی و افزایش سهم ایران در صادرات جهانی قطعات و نهایتا تبدیل ایران به یک بازیگر مهم در بازار جهانی قطعات خودرو است.

در میان اظهارات رئیس‌جمهور، آنچه بیش از همه مهم و ویژه به نظر می‌رسد، پیام وی به خودروسازان خارجی برای خرید سهام خودروسازان ایرانی است. اینکه روحانی اعلام کرده «ایران می‌خواهد با ارائه پیشنهادهای جذاب، خارجی‌ها را در مالکیت خودروسازان ایرانی سهیم کند»، نشان از عزم دولت برای بازسازی صنعت بحران‌زده خودرو است. هر چند در حال حاضر سهمی کمتر از ۴۰ درصد از صنعت خودرو ایران در اختیار دولت است، اما واگذاری همین مقدار نیز می‌تواند زمینه‌ساز تحولی بزرگ در جاده مخصوص شود؛ البته به شرطی که پیشنهادها جذاب باشند و خارجی‌ها را برای خرید این سهام، قانع کنند.

گفته‌های رئیس‌جمهور البته در حالی است که پیش‌تر نیز اخباری مبنی‌بر رفت و آمد نمایندگان برخی شرکت‌های بزرگ دنیا به ایران بابت خرید سهام ایران خودرو و سایپا منتشر و حتی گفته شد آمریکایی‌ها نیز جزو مشتریان پروپا قرص دو خودروساز بزرگ ایران هستند.

با این حال هیچ مقام رسمی در داخل و خارج، این موضوع را تایید نکرد تا اخبار مربوطه در حد شایعه باقی بمانند؛ اما حالا با توجه به اظهارات رئیس‌جمهور ایران، به نظر می‌رسد این شایعات فاصله‌ای اندک با واقعیت دارند.

لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه خودروسازی از یکسو و جذابیت بازار ایران از سوی دیگر، دو موضوع مهمی هستند که انگیزه خارجی‌ها را برای خرید سهام ایران خودرو و سایپا تقویت می‌کنند. باید دید آیا امثال جنرال موتورز و فیات و رنو در آینده‌ای نزدیک یا دور، به مالک بخشی از سهام دو غول خودروسازی ایران تبدیل خواهند شد؟