گروه خودرو: دیروز در همین صفحه گزارشی با عنوان «تصویر ایران بدون خودروسازی» انتشار یافت و در آن به پیامدهای مثبت و منفی تعطیل خودروسازی کشور پرداخته شد، این در شرایطی است که گزارش موردنظر واکنش‌هایی را از سوی مخاطبان برانگیخته است.


در این گزارش عنوان شد که هرچند در ازای تعطیلی صنعت خودرو، ایرانی‌ها (البته نه همه آنها) احتمالا می‌توانند به‌واسطه واردات، از خودروهای روز دنیا استفاده کنند، اما حذف خودروسازی از صنایع ایران، عواقبی مانند «خروج ارزی کلان از کشور»، «بیکاری» و «کاهش رشد اقتصادی» را در پی خواهد داشت. با این حال بیشتر مخاطبان در شرایطی رای به حذف صنعت خودرو داده‌اند که دلایل اصلی آنها «کیفیت پایین خودروهای داخلی» و «تلفات جانی و مالی ناشی از تصادفات جاده‌ای کشور» عنوان شده است. در واقع مخاطبان با استناد به اینکه خودروهای داخلی از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و عامل اصلی در مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای به‌شمار می‌روند، خواستار تعطیلی خودروسازی کشور شده‌اند. آنها به‌نوعی تاکید کرده‌اند که بودن خودروسازی در ایران (به‌دلیل کیفیت پایین و قیمت بالا و تاثیر مستقیم بر تلفات جاده‌ای) هزینه بیشتری در مقایسه با نبودن این صنعت دارد.


در این زمینه کارشناسان خودرو معتقدند بابت مسائلی مانند کیفیت پایین و قیمت بالا و خدمات پس از فروش نامناسب خودروهای داخلی باید به مشتریان حق داد و انتقادهایشان را پذیرفت ، اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که با حذف خودروسازی، تلفات جاده‌ای در ایران پایان نخواهند یافت. در همه جای دنیا، عامل اول و اصلی در تصادفات جاده‌ای، خطای انسانی است و اتفاقا در ایران، این مولفه بیش از سایر عوامل اثرگذار به‌نظر می‌رسد. «خطای انسانی»، «راه» و «وسیله نقلیه» سه عامل اصلی در بروز تصادفات جاده‌ای دنیا به‌شمار می‌روند و معمولا تا زمانی که رانندگان اشتباه نکنند و جاده‌ها مشکلی نداشته باشند، تصادفی رخ نمی‌دهد. البته بدون تردید کیفیت خودرو نقش بسیار زیادی در حفظ جان مردم دارد و غول‌های خودروسازی جهان در پی ساختن محصولاتی هستند که در شدیدترین تصادفات نیز جان سرنشینان را حفظ کنند و خودروسازی ایران نیز اگر می‌خواهد دل مشتریانش را به دست بیاورد، باید در این مسیر قدم بگذارد. اتفاقا نکته‌ای که برخی مخاطبان در واکنش به گزارش دیروز به آن اشاره کرده‌اند، «اصلاح خودروسازی» به جای تعطیل کردن آن است. به اعتقاد این دسته از مخاطبان، صنعت خودرو ایران اگر می‌خواهد به حیات خود ادامه بدهد، باید در مسیر اصلاح نواقص بزرگش از جمله «کیفیت پایین» قدم برداشته و آنقدر خوب عمل کند که دیگر کمتر کسی ارزوی تعطیل شدن آن را داشته باشد.