گروه خودرو: معاون صادرات سایپا‌ از احداث پنجمین سایت خارجی تولید سایپا در الجزایر با سرمایه اولیه ۲۰ میلیون دلاری خبر داد. محسن دستخوش جوان روز گذشته با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه 75 درصد از سرمایه اولیه این شرکت مشترک را طرف الجزایری پرداخت کرده است، گفت: تنها 25 درصد سرمایه توسط گروه خودروسازی سایپا تامین شده است.

وی با اشاره به اینکه عمده بازار الجزایر در اختیار برندهای مختلف اروپایی است به نحوی که رنوی فرانسه سهم 35 درصدی بازار این کشور را به خود اختصاص داده است ، گفت: در فاز نخست این سایت به مونتاژ و تولید خودرو اقدام خواهد کرد، اما یک تفاوت عمده میان نوع فعالیت شرکت سایپا با دیگر شرکت‌های خودروساز حاضر در بازار الجزایر وجود دارد که آن تقویت زنجیره‌ تامین قطعات است تا به همراه آن بتوانیم ضمن تولید خودرو در این کشور صادرات قطعات را نیز انجام دهیم.


معاون صادرات و امور بین‌الملل گروه خودروسازی با اعلام اینکه در سال ۲۰۱۶ فعالیت این سایت آغاز خواهد شد، تصریح کرد: ظرفیت اسمی این سایت ۲۰ هزار دستگاه است، اما گنجایش تولید ۴۵۰ هزار خودرو در سال را نیز دارد. دستخوش جوان گفت: در این سایت قرار است خودروهای x۱۰۰، شامل سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۱۱ و سایپا ۱۵۱ به همراه خودروهای x۲۰۰ شامل تیبا صندوقدار و تیبا هاچ‌بک تولید شود. البته به محض اینکه خودروی جدید ساینا نیز توزیع داخلی شود در آغاز سال ۲۰۱۷ جزو لیست خودروهای تولیدی این شرکت در سایت الجزایر خواهد بود. وی با اشاره به اینکه رنج قیمتی محصولات x۱۰۰ این شرکت در سایت الجزایر ۶ هزار و ۵۰۰ دلار پیش‌بینی شده است، گفت: ما قصد داریم نیازهای ارزی خود را از محل صادرات تامین کنیم، بر این اساس پیش‌بینی می‌کنیم بالغ بر ۱۵ درصد از نیازهای اصلی خود را از محل صادرات قطعه تامین کنیم. جوان با اعلام اینکه پراید در بازار عراق بدون آپشن، بیمه شخص ثالث و هزینه‌های جانبی حدود ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دینار به فروش می‌رسد، گفت: این رقم معادل ۸ هزار و ۲۰۰ دلار است. بر همین اساس خودرو با قیمتی حدود ۳۰ میلیون در بازار عراق به فروش می‌رسد. معاون صادرات و امور بین‌الملل گروه سایپا درخصوص زیان‌ده بودن خطوط تولید خودروسازان داخلی در کشورهای مختلف گفت: هیچ یک از سایت‌های خارجی شرکت سایپا زیان‌ده نیست. بلکه عمده سرمایه‌گذاری‌های ما در سایت‌های خط تولید به صرفه بوده است. البته در کشورهایی که جنگ یا قوه قهریه وجود دارد خطوط تولید با مشکلاتی همراه شده‌اند. وی با اشاره به اینکه سایپا در سایت ونزوئلا حضور خوبی دارد، اظهار داشت: متاسفانه هم‌اکنون در دریافت مطالبات خود در این کشور با مشکلاتی همراه هستیم که به محض دریافت مطالبات خود ارسال قطعات را به این سایت ادامه خواهیم داد. وی درخصوص مطالبات این شرکت از ونزوئلا اظهار کرد: در مجموع ۱۰۰ میلیون دلار بابت صادرات خودروها از ونزوئلا طلبکار بودیم که ۷۰ میلیون دلار آن وصول شده و ۳۰ میلیون دلار دیگر هم‌اکنون در حساب بانک مرکزی این کشور موجود است که به محض تسویه، محموله بعدی را ارسال خواهیم کرد.