گروه جهان: سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد که دعوت برای ماراتن مذاکرات سوری را این هفته آغاز خواهد کرد، اما گروه‌های اپوزیسیون پیام‌‌هایی می‌فرستند دال بر اینکه در این مذاکرات حضور نخواهند یافت مگر آنکه دولت اسد و متحد روسی‌اش حملات هوایی خود را متوقف کرده و محاصره شهرها را پایان دهند. به گزارش رویترز، اولین مذاکرات طی دو سال گذشته قرار بود روز دوشنبه آغاز شود، اما به دلیل مشاجره بر سر اینکه چه کسی باید نماینده اپوزیسیون در مذاکره با دولت اسد تعیین شود، به تعویق افتاد. استفان دو میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل اعلام کرد: همچنان روی این فهرست کار می‌کند و قرار بود روز گذشته دعوت نامه‌ای برای آغاز مذاکرات که روز جمعه (۹ بهمن ماه) برگزار می‌شود، ارسال کند. هدف، مذاکراتی ۶ ماهه خواهد بود: ابتدا با شکل‌گیری یک آتش‌بس و سپس کار روی حل‌وفصل سیاسی جنگی که بیش از ۲۵۰ هزار کشته بر جا گذاشته است و موجب شده بیش از ۱۰ میلیون نفر از خانه‌های خود گریخته و به سرزمین‌های دیگر بروند.

به گزارش رویترز، دو میستورا در کنفرانسی خبری در ژنو اعلام کرد این آتش‌بس تمام کشور را در بر خواهد گرفت، غیر از مناطقی که در اختیار نیروهای داعش و جبهه النصره است. دو میستورا، که دو تن از همتایان پیشینش به دلیل ناکامی در فرآیند صلح این مقام را واگذار کردند، اعلام کرد که تهیه لیست و برقراری آتش‌بس امر دشواری خواهد بود. این گزارش می‌افزاید: هیات‌ها هر کدام در اتاق جداگانه‌ای «در گفت‌وگوهایی نزدیک» حضور خواهند یافت و دیپلمات‌ها گفت‌وگوی میان آنها را رد و بدل می‌کنند. تهدید به خروج از این گفت‌وگوها امری محتمل و قابل انتظار است. دو میستورا در کنفرانس خبری خود افزود: «نباید تعجب کنید. برخی از این مذاکرات خارج می‌شوند، برخی داخل می‌شوند و دلیل هم این است که فلان فرد یا گروه در فلان جا دست به حمله زده... نباید سرخورده یا ناامید شوید و نباید تحت تاثیر قرار بگیرید. همه چیز محتمل است.» ابوغیاث الشامی، سخنگوی یکی از گروه‌های شورشی به نام «الویه‌سیف الشام» که با نیروهای اسد در حال جنگ است، می‌گوید: «غیرممکن است از خواسته‌های خود بگذریم. اگر حضور پیدا کنیم یعنی از شهادت چشم پوشیده‌ایم.» استدلال او این است که تا زمانی که قلمرو تحت کنترل آنها مورد حمله قرار می‌گیرد، مذاکره هیچ معنایی ندارد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که از تصمیم میستورا برای خرید زمان برای تشکیل فهرست مورد نظر حمایت می‌کند.


ورود روس‌ها و تغییر معادلات سوریه

به گزارش رویترز، سال‌ها دیپلماسی در سطح بالا هیچ پیشرفتی در توقف یا پایان دادن به جنگ در سوریه به وجود نیاورده است. از زمانی که آخرین مذاکرات صلح در اوایل سال 2014 برگزار شد و داعش خلافت خود را اعلام کرد، جنگ بعد جهانی به خود گرفته و قدرت‌های مهم جهان عرصه سوریه را به صحنه رقابت خود تبدیل کرده‌اند. اگرچه آمریکایی‌ها حملات خود را در سال 2014 به مواضع افراطیون در سوریه آغاز کردند اما روس‌ها هم 4 ماه پیش در تحولات سوریه ورود پیدا کردند. قدرت آتش روس‌ها باعث پیشروی ارتش سوریه شد. رویترز می‌نویسد: «ظهور داعش و ورود نظامی روسیه به تحولات شامات فرصت جدیدی به دیپلماسی داد و منجر به قطعنامه 18 دسامبر سازمان ملل شد که مورد حمایت مسکو و واشنگتن قرار گرفت. این قطعنامه خواستار برقراری مذاکرات صلح شده بود.» اما قدرت‌های جهانی هم بر سر اینکه کدام گروه‌ها باید در این مذاکرات حضور یابند، دچار اختلاف هستند. روسیه فهرست خود از تروریست‌ها را ارائه می‌دهد و قدرت‌های غربی هم فهرستی که مد نظرشان است. روس‌ها تمام هسته‌های تروریستی را که علیه دولت اسد می‌جنگند، در فهرست خود منظور کرده و در عوض خواهان گنجانده شدن کردها در فرآیند مذاکرات هستند؛ اقدامی که مخالفت ترکیه را به دنبال داشت. در همین راستا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود درباره مذاکرات ژنو گفت که اعتقاد دارد مذاکرات برای حل‌وفصل مساله سوریه بدون شرکت کردها از جمله کردهای سوری ثمربخش نخواهد بود. وزیر امور خارجه روسیه در ادامه تاکید کرد، بدون این حزب (حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه) نتیجه مطلوب یعنی حل‌وفصل نهایی درگیری سوریه تحقق نخواهد یافت.

به گزارش سی‌ان‌ان، نخست‌وزیر ترکیه هم در گفت‌وگو با کریستین امانپور گفت: «ترکیه با حضور نمایندگانی از کردهای سوری در مذاکرات آتی درباره بحران سوریه در ژنو مخالفتی ندارد.» داود اوغلو در ادامه مصاحبه، مخالفت خود را با حضور «یگان‌های مدافع خلق» به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در سوریه و شاخه مسلح حزب اتحاد دموکراتیک اعلام کرد. اوغلو گفت: «ما می‌خواهیم که کردهای سوری نیز پشت میز مذاکره درباره بحران سوریه در ژنو بنشینند. بدون حضور کردهای سوری، تیم مذاکرات کامل نمی‌شود؛ اما مخالفت ما با حضور نمایندگان یگان‌های مدافع خلق به این دلیل است که این گروه وابسته حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) بوده و نه تنها از سوی ترکیه بلکه از سوی اروپا و آمریکا به‌عنوان یک سازمان تروریستی تلقی می‌شود.» ترکیه و آمریکا هر دو پ‌ک‌ک را یک گروه تروریستی اعلام کرده‌اند؛ اما واشنگتن تمایزی میان پ‌ک‌ک و یگان‌های مدافع خلق در سوریه قائل است و نیروهای این گروه را به‌عنوان مبارزان موثر در میدان نبرد علیه داعش می‌داند. با این حال، ریاض هم بیکار ننشسته و با دعوت از مخالفان به استقبال ژنو 3 رفته که قرار است روز جمعه برگزار شود. گفته می‌شود ریاض به دنبال هماهنگی میان اپوزیسیون مد نظر خود است تا روز جمعه در نشست ژنو به‌صورت هماهنگ حضور یابند. به گزارش شبکه خبری المیادین، اسعد الزعبی، رئیس هیات عالی مذاکره‌کنندگان مخالف اعلام کرد که این هیات نشستی را در ریاض برای شرکت در مذاکرات ژنو 3 برگزار خواهد کرد.


پیشروی ارتش سوریه

همزمان با اجرایی شدن فاز «سیاسی» که آغاز فرآیند مذاکرات صلح است، فاز «نظامی» هم در جریان است. به گزارش روسیا الیوم، سرگئی رودسکوی، رئیس اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه گفت: «داعش زمام امور در غرب سوریه را از دست داده است و برای همین تلاش خود را برای سیطره بر شهر دیرالزور به کار گرفته و بر این شهر متمرکز شده است؛ به نحوی که حدود ۲۰۰۰ فرد مسلح هفته گذشته با خودروهای زرهی و تجهیزات جنگی به این شهر منتقل شدند.» به گزارش الجزیره، حمایت هوایی روسیه باعث شده ارتش سوریه بتواند پس از هفته‌ها نبرد سخت با نیروهای خلافت شهر شیخ مسکین را بازپس گرفته و مواضع خود در استان درعا را تقویت کرده و مسیر انتقال محموله‌های داعش و گروه‌های شورشی را قطع کند. خوان کول، تحلیلگر مسائل خاورمیانه به الجزیره می‌گوید: این دستاورد برای نیروهای دولتی در جنوب سوریه مهم بود به این دلیل که تا پیش از این دستاورد، شورشیان حدود ۷۰ درصد از استان درعا را در دست داشتند. او بر نقش روسیه در آزادسازی این شهر تاکید کرد. کول می‌افزاید: «به دلیل پشتیبانی هوایی روسیه و پراکندگی شورشیان، این دستاورد نصیب نیروهای دولتی شد.