گروه جهان: وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی مدعی شد که «بشار اسد مشروعیت ندارد و نمی‌تواند رئیس‌جمهور آینده سوریه باشد.» به گزارش شبکه خبری سیریانیوز، جان کری، در مصاحبه تلویزیونی با طرح اتهاماتی علیه بشار اسد مدعی شد: «اسد پس از اینکه سوریه را با گاز شیمیایی و بشکه‌ها بمباران کرد و ساکنان را گرسنه نگه داشت و آنها را شکنجه و مجبور به فرار کرد دیگر نمی‌تواند مشروعیت خود را برای برعهده گرفتن امور سوریه بازیابد. چگونه ممکن است وی رئیس‌جمهور مشروع کشور در آینده باشد؟ من فکر نمی‌کنم این مساله امکان پذیر باشد هیچ کسی را هم نمی‌شناسم که این مساله را ممکن بداند.» وی در ادامه ادعاهای خود گفت: «اگر اسد با روند انتقال مشروع قدرت موافقت نکند روس‌ها گفته‌اند که هرگز به حمایت از وی ادامه نخواهند داد و در این صورت بی تردید ما شاهد افزایش خشونت و بازگشت به جنگ خواهیم بود.» با این حال، به نظر می‌رسد مواضع وزیر خارجه آمریکا در مورد آینده سوریه در نقطه مقابل سیاست رسمی این کشور است. آمریکا با در پیش گرفتن سیاست «چماق و هویج» سعی در نشاندن اسد پای میز مذاکره دارد. «چماق» آمریکا تجهیز نیروهای اپوزیسیون به تسلیحات آمریکایی است.

افشاگری‌های سرویس اطلاع رسانی ارتش انگلیس نشان داد آمریکا از طریق آژانس اطلاعات مرکزی‌اش همچنان هزاران تن تسلیحات به القاعده و دیگر گروه‌های شورشی در سوریه ارسال می‌کند. به گزارش وب‌سایت خبری «زیرو هج»، سرویس اطلاع‌رسانی ارتش انگلیس موسوم به «گروه اطلاعات جینز» درخواست انتقال این محموله‌ها را در وب‌سایت دولتی «Fed Bizops.gov» آمریکا کشف کرد. گروه اطلاعات جینز فاش کرد: «وب‌سایت FBO در ماه‌های اخیر دو درخواست منتشر کرده و در آنها به دنبال شرکت‌های حمل و نقل برای ارسال مواد منفجره از شرق اروپا به بندر «عقبه» اردن از طرف فرماندهی نقل وانتقالات نظامی نیروی دریایی آمریکا بوده است.» براساس افشاگری‌های این گروه، نخستین درخواست که در تاریخ سوم نوامبر سال ۲۰۱۵ میلادی منتشر شده به دنبال مقاطعه کاری برای جابه جایی ۸۱ کانتینر محموله شامل مواد منفجره از شهر بندری «کونستانسا» در رومانی به بندر عقبه در اردن بود. محموله ذکر شده در این سند شامل تفنگ‌های کلاشنیکف، مسلسل‌های PKM، مسلسل‌های سنگین DShk، راکت اندازهای RPG-۷ و سیستم‌های تسلیحات هدایت شونده ضدتانک ۹K۱۱۱M Faktoria بوده است. گفته می‌شود یک کشتی حامل نزدیک به ۱۰۰۰ تن تسلیحات پنج دسامبر سال گذشته میلادی بندر کونستانسا در رومانی را ترک کرد. این تسلیحات از بلغارستان، کرواسی و رومانی تامین شده‌اند. این کشتی به روستای «آقالار» در ترکیه که یک اسکله نظامی است حرکت کرد و سپس رهسپار بندر عقبه در اردن شد. کشتی دیگری با بیش از ۲۰۰۰تن تسلیحات و مهمات اواخر مارس سال گذشته میلادی همین مسیر را طی کرد و آخرین بار چهارم آوریل سال گذشته میلادی در بندر عقبه نامش ثبت شده است. در سوی دیگر روزنامه الحیات از توافق محرمانه آمریکا و روسیه با تشکیل شورای نظامی مشترک از ارتش سوریه و گروه‌های مسلح مخالف خبر داد.

این روزنامه نوشت: «توافقی میان مخالفان و نظام سوریه برای حفظ نهادهای حکومتی با وجود اختلاف نظر درباره چگونگی اصلاح و بازسازی ارتش و دستگاه‌های امنیتی وجود دارد.» این روزنامه نوشت: «مسکو طرح تشکیل شورای نظامی را که شامل ۴۰ افسر و نیز تشکیل حکومت نظامی که مقر آن در دمشق باشد و با حمایت کشورهای فعال و سازمان ملل اداره شود،‌ ارزیابی می‌کند.» این روزنامه آورده است: «معاون وزیر خارجه روسیه به مخالفان ابلاغ کرده که فکر تشکیل شورای نظامی در بین گزینه‌های مطرح شده در آینده وجود دارد.»این روزنامه همچنین نوشت که جان‌کری پیش نویسی را از روسیه درباره قانون اساسی سوریه تحویل گرفته و کارشناسان آمریکایی مشغول بررسی آن هستند. الحیات نوشت: «دمشق به قانون اساسی سال ۲۰۱۲ پایبند و آماده اجرای اصلاحاتی در آن است؛ اما مخالفان به تدوین قانون اساسی جدیدی پایبند هستند که احتمالا قانون اساسی سال ۱۹۵۰ باشد که مبتنی بر نظام پارلمانی بوده و یکی از گزینه‌های آن باشد.» این روزنامه می‌افزاید: «مرکز جیمی کارتر» و «ائتلاف مدنی سوریه» در بیروت جلسات کاری را برگزار و درباره گزینه‌های اصلاح قانون اساسی در راستای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت و بیانیه ژنو بحث و گفت‌وگو کردند. شرکت‌کنندگان در این جلسات توافق کردند که بهترین گزینه در آغاز مرحله انتقالی این است که قانون اساسی جدید تدوین نشود و این اقدام به مرحله بعد واگذار شود تا مشارکت مردمی در تدوین قانون اساسی ممکن باشد.