گروه اقتصاد بین‌الملل: اجلاس دو روزه وزرای خارجه عضو گروه هفت (جی ۷) طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در هیروشیمای ژاپن برگزار شد. فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن که ریاست این اجلاس دوروزه را بر عهده دارد، اعلام کرد اقدامات ضدتروریستی، امنیت دریایی و موضوعات مرتبط با کره شمالی، اوکراین و خاورمیانه در صدر موضوعات مورد بحث وزرای خارجه کشورهای عضو گروه هفت خواهد بود. برخی از موضوعاتی که روز یکشنبه مورد بحث این گروه قرار گرفتند شامل این موارد بود: مقابله با افراط‌گرایی خشونت‌بار، مبارزه علیه داعش و تلاش برای پایان دادن به جنگ ۵ ساله سوریه. وزیر خارجه ژاپن گفت هیروشیما به عمد برای برگزاری اجلاس گروه هفت انتخاب شده است تا پیام خلع سلاح هسته‌ای و صلح جهانی را به تمام دنیا ارسال کند. او گفت ژاپن خواهان جهانی عاری از سلاح اتمی است.روز دوشنبه ورود جان کری، وزیر خارجه آمریکا، خود به سوژه داغ خبری این اجلاس تبدیل شد. او نخستین وزیر امور خارجه آمریکاست که از هیروشیما دیدن می‌کند. کری به همراه دیگر وزرای خارجه گروه هفت از موزه یادبود قربانیان حمله اتمی آمریکا در سال ۱۹۴۵ به هیروشیما دیدن کرد.

جان کری اعلام کرد باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز تمایل دارد به این شهر واقع در جنوب ژاپن سفر کند، اما مشخص نیست برنامه فشرده رهبران گروه هفت که در ماه مه در ژاپن برگزار می‌شود، امکان چنین کاری را فراهم خواهد کرد یا خیر. جان کری در بازدید از موزه هیروشیما از بمباران اتمی این شهر عذرخواهی نکرد، اما گفت: «اینجا یادآور وظیفه اصلی همه ماست که جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای را ایجاد کنیم.»

پس از دیدار کری و دیگر وزرای گروه هفت از موزه هیروشیما، این گروه بیانیه‌ای را منتشر و دوباره بر تعهد خود برای ساختن جهانی بدون سلاح‌های هسته‌ای تاکید کرد، اما در این بیانیه گفته شد این کار پس از «اقدامات تحریک‌آمیز» مکرر کره‌شمالی و وخامت وضعیت امنیت در سوریه و اوکراین پیچیده‌تر شده است. فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن، درباره دیدار وزرای گروه هفت از هیروشیما گفت: «فکر می‌کنم این اولین بازدید وزرای خارجه گروه هفت از پارک یادبود صلح، نخستین گام تاریخی در جهت تجدید قوا برای رسیدن به جهانی بدون سلاح‌های هسته‌ای است.» وزرای خارجی گروه هفت همچنین در بیانیه‌ مفصل دیگری کره‌شمالی را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و آزمایش اتمی و موشکی اخیر این کشور را محکوم کردند. وزرای گروه هفت همچنین بیانیه‌ای را درباره امنیت دریایی صادر کردند و در آن مخالفت شدید خود را با اقدامات تحریک‌آمیز برای تغییر وضع موجود در دریای شرق و جنوب چین اعلام کردند. ظاهرا روی سخن آنها با چین بود که در مورد مالکیت این منطقه با دیگر کشورها ازجمله فیلیپین، ویتنام و ژاپن اختلاف دارد. چین نسبت به این بیانیه گروه هفت واکنش نشان داد و گفت کشورهای منطقه به دنبال ارتقای ثبات هستند و درباره مناقشه در این منطقه اغراق شده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «اگر کشورهای گروه هفت می‌خواهند همچنان نقش عمده‌ای در جهان ایفا کنند، برای رسیدگی به مسائلی که جامعه بین‌الملل در این لحظه به شدت نگران آن است، باید ابتدا به دنبال واقعیت باشند. اگر گروه هفت اسیر منافع خودخواهانه برخی کشورهای خاص شود، این مساله به نفع نفوذ، نقش و پیشرفت آتی این گروه نخواهد بود.» وزرای گروه هفت همچنین متعهد شدند از ائتلاف به رهبری آمریکا حمایت کنند و مبارزه علیه گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه را تشدید کنند و به آن سرعت بخشند. آنها در بیانیه‌ای اعلام کردند: «تروریسم اصلی‌ترین تهدید امنیتی جهان است که مبارزه با آن نیازمند همکاری‌های بین‌المللی و واکنش‌های یکپارچه است. ما قویا از عزم ائتلاف(جهانی) برای تشدید و تسریع مبارزه علیه گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه حمایت می‌کنیم.»

این بیانیه وزرای خارجه گروه هفت در شرایطی منتشر می‌شود که ائتلاف به رهبری آمریکا فشارهای خود را بر گروه داعش تشدید کرده است. این گروه تروریستی در ماه‌های اخیر بسیاری از مناطق تحت تسلط خود را در سوریه و عراق از دست داده‌ است. وزرای خارجه گروه هفت همچنین اعلام کردند: «در واکنش به سطح فعلی تهدید، ما برای مقابله با تروریسم روی برنامه عملیاتی گروه هفت کار می‌کنیم. این برنامه شامل اقدامات عملی برای تجهیز گروه هفت و تلاش‌های بین‌المللی ضدتروریسم است.» این برنامه باید در اجلاس رهبران گروه هفت تصویب شود. اجلاس رهبران گروه هفت در ماه آینده میلادی در ژاپن برگزار خواهد شد. گروه هفت شامل کشورهای بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ژاپن، ایتالیا و آمریکاست.

پیش‌تر روسیه نیز عضو این گروه بود و نام این گروه به گروه هشت تغییر یافته بود. اما روسیه در سال ۲۰۱۴ پس از اشغال شبه جزیره کریمه واقع در جنوب اوکراین، به اتهام نقض حقوق بشر توسط کشورهای گروه هشت تحریم و از این گروه اخراج شد. چندی قبل از نشست گروه هفت در سال ۲۰۱۶، جان کری در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود: بستن پیمان صلح در اوکراین نیاز به قدرت و تاثیر روسیه دارد. همچنین فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان صبح یکشنبه پیش از حضور در نشست گروه هفت، به اهمیت حضور روسیه در حل بحران اوکراین تاکید کرد اعلام کرد تمایل دارد تحریم روسیه برداشته شود و گروه هفت دوباره به گروه هشت تبدیل شود.البته برای رفع این تحریم از روسیه خواست تا راه‌حل سیاسی مناسبی را برای بحران اوکراین اتحاذ کند و در برقراری صلح در سوریه حضور سازنده‌ای داشته باشد. وزیر خارجه ژاپن و ایتالیا نیز با ادامه گفت‌وگو با روسیه برای حل بحران اوکراین موافقت کرده‌اند اما مخالف لغو تحریم‌ها علیه روسیه هستند.