بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آستانه تشکیل راست‌گراترین کابینه در تاریخ خود، با انتصاب آویگدور لیبرمن چهره راست افراطی در مقام وزیر دفاع است. دستیاران نتانیاهو روز پنج‌شنبه رایزنی‌های خود را با مقام‌های حزب تندروی «ییزرائل بیتنو» (اسرائیل خانه ماست)‌ به رهبری لیبرمن برای پیوستن این حزب به کابینه ائتلافی ادامه دادند. گزارش رسانه‌های اسرائیل از منابع آگاه هر دو طرف حاکی است که توافق در این زمینه در آستانه نهایی شدن است. حزب ییزرائل بیتنو تنها پنج کرسی در پارلمان اسرائیل دارد اما با این حال، افزوده شدن همین تعداد کرسی برای ائتلاف شکننده دولت نتانیاهو حائز اهمیت است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، لیبرمن پیش از این در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ و بار دیگر در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ در کابینه نتانیاهو وزیر امور خارجه بود. لیبرمن که خود نیز در شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری اشغالی زندگی می‌کند، در مقام وزیر دفاع بر عملیات نظامی این رژیم در اراضی فلسطینی نظارت خواهد کرد. لیبرمن همواره نسبت به محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین ابراز بی اعتمادی کرده و خواستار برکناری او شده است. لیبرمن همچنین ماه گذشته مدعی شد که در صورت رسیدن به مقام وزیر دفاع اسرائیل ۴۸ ساعت به اسماعیل هنیه رهبر حماس مهلت می دهد تا غیرنظامیان بازداشت شده اسرائیلی و اجساد سربازان کشته شده در جنگ سال ۲۰۱۴ را تحویل دهد و در غیر این صورت هنیه کشته خواهد شد.

استعفای وزیر جنگ اسرائیل

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پس از جدی شدن مذاکرات برای دادن کرسی وزارت جنگ به آویگدور لیبرمن، از سمت خود استعفا کرد. به گزارش پایگاه اینترنتی العهد، موشه یعلون، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی استعفای خود از دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را پس از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات دو طرف اعلام کرد. پیش‌تر منابع اسرائیلی اعلام کرده بودند، آویگدور لیبرمن، رئیس تندروی حزب راستگرای «اسرائیل خانه ما است» مسوولیت وزارت جنگ را بر عهده گرفته تا جانشین یعلون شود.

بحران در کابینه اسرائیل

در پی موافقت نتانیاهو با شروط لیبرمن برای پیوستن به ائتلاف دولت اسرائیل، رئیس حزب کار رژیم صهیونیستی از نتانیاهو خواست تا میان او و لیبرمن یکی را انتخاب کند. اسحاق هرتزوگ، رئیس حزب کار اسرائیل و رهبر اپوزیسیون اسرائیل در کنفرانس خبری خود در قدس اشغالی عنوان داشت که وی باید تنها طرف بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تلاشش برای گسترش ائتلاف دولتی‌اش باشد. هرتزوگ تاکید کرد که نتانیاهو باید میان جنگ که نتیجه ائتلاف با حزب لیبرمن است که در حال حاضر در ائتلاف دولت حضور دارد و امنیت برای هر اسرائیلی یکی را انتخاب کند و این یک انتخاب تاریخی است. وی در ادامه افزود: تا زمانی که نتانیاهو بین این دو یکی را انتخاب نکرده ما هرگز وارد مذاکرات موازی با وی نخواهیم شد. نتانیاهو از چند هفته قبل مذاکرات خود را برای اضافه کردن شرکای جدید به ائتلاف شکست خورده خود آغاز کرده است. وی در دیدار با لیبرمن با شروط او برای پیوستن به ائتلاف دولت اسرائیل موافقت کرد. اما تحلیل گران معتقدند که پیوستن حزب لیبرمن که تنها شش کرسی در پارلمان دارد به اسرائیل کمکی نمی‌کند. این در حالی است که حزب هرتزوگ که راهکار تشکیل دو کشوری را تایید می‌کند ۲۴ کرسی در پارلمان دارد. شروط لیبرمن برای پیوستن به ائتلاف دولت ساقط کردن حاکمیت حماس بر نوار غزه، جنگ‌افروزی و ورود ارتش به نوار غزه و به دست گرفتن وزارت جنگ و اعدام اسیران فلسطینی و اجرای اصلاحات اقتصادی و سیاسی در دولت بوده است. به این ترتیب اسرائیل به سمت جناح راست افراطی و بیشتر به سمت فاشیسم گام برمی‌دارد. نتانیاهو بار دیگر با لیبرمن دیدار خواهد کرد و توافق نهایی میان دو طرف که شامل تعیین وی به‌عنوان وزیر جنگ است، نزدیک به نظر می‌رسد.