حمله گاز انبری به داعش

گروه جهان: داعش از دو جبهه تحت فشار قرار گرفته است. این گروه تروریستی در سوریه از سمت کردها و نیروهای ائتلاف تحت فشار قرار گرفته و در این سوی میدان هم از سوی نیروهای عراقی. فلوجه و رقه دو شهری هستند که نیروهای مخالف داعش در پی بازپس‌گیری آن از این گروه مخوف تروریستی هستند. به گزارش «سیریا نیوز» همزمان با پیشروی «نیروهای سوریه دموکرات» در شمال شهر رقه، منابع میدانی اعلام کردند که ائتلاف تحت امر آمریکا از زمان آغاز عملیات آزادسازی این شهر، بیش از ۱۵۰ حمله علیه مواضع داعش در شمال سوریه انجام داده است. نیروهای سوریه دموکرات که اخیرا با کمک دیگر نیروها و ائتلاف ضدداعش عملیات خود را برای آزادسازی شهر رقه آغاز کرده‌اند، پس از سیطره بر پنج روستا در شمال این شهر، حدود ۶۰ کیلومتر از محور شمالی به رقه نزدیک‌تر شدند. یکی از فرماندهان کُرد اعلام کرد که جنگ در ۶۰ کیلومتری شهر رقه بدون توقف ادامه دارد.

در همین راستا، رامی عبدالرحمن، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که درگیری‌ها در حومه شمالی رقه میان داعش و نیروهای سوریه دموکرات درحالی ادامه دارد که ائتلاف ضدداعش تحت فرماندهی آمریکا دستکم ۱۵۰ حمله را علیه مقرهای داعش در حومه شهرهای عین عیسی و تل أبیض انجام داده است. نیروهای سوریه دموکرات کنترل حدود ۱۰ روستا و مزارع و باغ‌هایی در حومه رقه از جمله روستای الفاطسه را در دست گرفته‌اند. از سوی دیگر طلال سلو، سخنگوی نیروهای سوریه دموکرات اعلام کرد که نفوذ ترکیه به خاک سوریه کردها را به درگیری‌های جانبی نخواهد کشاند و آنها اکنون بر جنگ با داعش متمرکز هستند. وی افزود: حسن همجواری میان داعش و ترکیه نشان دهنده حمایت آنکارا از این گروه از حدود دو سال پیش است. هدف حمله کنونی ما حومه شمالی رقه است نه خود شهر. همچنین منابعی در حومه ادلب اعلام کردند که یک گروه نظامی با ۲۰ خودرو از جیش الفتح به گذرگاه مرزی اطمه رسیدند و آماده است تا وارد خاک ترکیه و از آنجا وارد حومه حلب شود.

همزمان با تحولات سوریه، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی ضدداعش اعلام کرد که فرمانده تروریست‌های داعش در فلوجه در حمله هوایی ائتلاف کشته شده است. استیو وارن، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی ضدداعش اعلام کرد که بیش از ۷۰ عضو داعش در عملیات بازپسگیری شهر فلوجه و در عملیات ائتلاف ضدداعش کشته شده‌اند که در بین آنها ماهر البیلاوی، فرمانده نیروهای داعش در فلوجه هم دیده می‌شود. وی تصریح کرد: این ائتلاف ظرف چهار روز اخیر بیش از ۲۰ حمله هوایی و توپخانه‌ای در فلوجه انجام داده است. وارن ادامه داد: این حملات دشمن را به‌طور کامل وادار به عقب نشینی نکرده اما ضربه‌ای محکم بر آن وارد کرده است و باعث شده فرماندهان دیگر داعش در محل استقرار خود بازنگری کنند. این در حالی است که شبکه الجزیره به نقل از فرحان حق، سخنگوی بان کی مون اعلام کرد کمیساریای امور پناهندگان و هیات امداد رسانی سازمان ملل ارائه کمک‌ها به بیش از صدها خانواده عراقی را که از فلوجه کوچ کرده‌اند، آغاز کرده است. وی گفت: همچنان ۵۰ هزار تن داخل فلوجه تحت محاصره هستند، به‌طوری که اجازه خروج آنها از شهر داده نمی‌شود و شهر زیر بمباران نیروهای عراقی است. عدی خدران، این فرمانده داوطلب مردمی به سومریه نیوز گفت: نیروهای امنیتی مشترک تونلی را در اطراف کارخانه‌ای در نزدیکی فلوجه کشف کردند که بزرگترین تونل در نوع خود است. این تونل بیش از سه کیلومتر طول دارد و مناطق مختلف را به هم مرتبط می‌سازد، اما تیم مهندسی این تونل را به‌طور کامل منهدم کرده است.