ترکیه میزبان وحدت حزبی

گروه جهان: به نظر می‌رسد با برگزاری دیدار سه‌جانبه بین حزب عدالت و توسعه، حزب جمهوری‌خلق ترکیه و حزب حرکت ملی دیدگاه این احزاب در مورد کودتا شبیه هم شده است.

به نوشته روزنامه حریت رهبر بزرگ‌ترین اپوزیسیون ترکیه روز سه‌شنبه از ایالات‌متحده آمریکا خواست تا فتح‌الله گولن مبلغ مذهبی ترک‌تبار را که در پنسیلوانیا ساکن است، به ترکیه تحویل دهد. کمال کلیچداراوغلو می‌گوید: فتح‌الله گولن باید به ترکیه مسترد شود. اگر او مسبب این آشفتگی‌ها است باید محاکمه شود اگر نه، آنگونه که خود می‌گوید دست‌کم به ترکیه بیاید و از خود دفاع کند. حزب عدالت و توسعه بر این باور است که کودتا توسط بخشی از ارتش ترکیه که از وفاداران این روحانی هستند، صورت گرفته است.فتح‌الله گولن پیش‌تر هم‌پیمان حزب عدالت و توسعه بود، اما در سال ۲۰۱۳ و با رو شدن فساد اقتصادی در دولت اردوغان این دو گروه اسلام‌گرا راه خود را از یکدیگر جدا کردند.

اردوغان معتقد است که جماعت نور، جنبش حیزمت (خدمت‌گزاران) در ترکیه تحت‌تاثیر این روحانی هستند. حزب عدالت و توسعه بر این باور است طرفداران گولن با نفوذ در دستگاه‌های دولتی یک «دولت موازی» به‌وجود آورده‌اند. این در شرایطی است که احزاب اپوزیسیون در این درگیری‌ها تا پیش از کودتا سعی داشتند خود را کنار بکشند اما حالا دو حزب عمده این کشور در کنار حزب عدالت و توسعه قرار گرفته‌اند.

رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه می‌گوید: فرستادن ۴ نماینده به آمریکا و برای بازپس‌گیری فتح‌الله گولن قدم بزرگی برای ما به حساب می‌آید. همزمان دولت باغچه‌لی، دبیرکل حزب ناسیونالیست حرکت ملی ترکیه در اقدامی همسو با دولت حاکم در ترکیه گفت: اگر کودتا کار ایالات‌متحده باشد ترکیه در خطر بزرگی افتاده است. پیشتر یکی از اعضای حزب عدالت و توسعه گفته بود که پشت کودتا ایالات‌متحده قرار دارد. دولت باغچه‌لی درخصوص شایعاتی مبنی بر دخالت آمریکا در امور ترکیه و حمایت از کودتاچیان گفت: کشور با مساله بزرگی روبه‌رو است. اگر پنتاگون و سیاپشت این کودتا باشند، ترکیه را خطر بزرگی تهدید می‌کند.

کودتا در اقتصاد تاثیر نداشت

در حالی که روز سه‌شنبه برای نخستین‌بار پس از بحران در روابط بین روسیه و ترکیه وزرای اقتصاد دو کشور در مسکو دیدار داشتند، نخست‌وزیر این کشور حالا می‌گوید کودتا تاثیر چندانی بر اقتصاد ترکیه نداشته است.

به نوشته روزنامه حریت‌، نخست‌وزیر ترکیه در تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن تاثیر کودتای نافرجام اخیر بر اقتصاد این کشور تاکید کرد، این کودتا تاثیر مخربی بر اقتصاد ندارد و قطعا تاثیرات اقتصادی آن بیشتر از بحران ساقط شدن جنگنده‌ روسی نخواهد بود. بینالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه با اذعان به اینکه تلاش کودتای ۱۵ ژوئیه باعث آسیب‌هایی به اقتصاد این کشور شده، گفت: این آسیب نوسانات محدودی را در بازارهای مالی به‌وجود آورده است که این نوسانات ظرف چند روز به حالت عادی باز می‌گردند.

در ۲۵ ژوئیه (چهارم مرداد) سال جاری میلادی همزمان با ادامه تلاش‌های احیای وضعیت پس از کودتا، لیر ترکیه بیش از ۵/ ۱ درصد افزایش یافت. همچنین موسسه اعتبارسنجی «استاندارداندپورز» کمی پس از کودتا رتبه‌بندی اوراق قرضه را کاهش داد و آن را در رتبه‌ای که فاقد ارزش سرمایه‌گذاری هستند قرار داد. ییلدیریم افزود: این تلاش کودتا قطعا تاثیری بر اقتصاد ترکیه دارد. اما موسسه اعتبارسنجی «استاندارداندپورز» فورا جایگاه ما را تغییر داد. چنین سازمان‌هایی در چنین شرایطی نباید عجله به خرج دهند. اقتصاد ترکیه مستحق این نیست. نخست‌وزیر ترکیه متعهد شد: «آنکارا به حفظ رشد قوی خود ادامه خواهد داد. ترکیه ساختاری دارد که پروژه‌های بزرگ را تامین مالی می‌کند. ما به جای بودجه کلی از این بودجه برای تامین سرمایه‌گذاری‌ها استفاده می‌کنیم.»

گفته می‌شود در فردای کودتا لیر ترکیه با سقوط ۵ درصدی مواجه شده بود.