ترامپ: ممکن است در انتخابات تقلب شود

گروه جهان: «او با شیطان قرارداد بسته است، او خود شیطان است»، این نخستین اظهارنظر رسمی دونالد ترامپ، پس از برگزاری کنوانسیون دموکرات‌ها است که در وصف هیلاری کلینتون گفته است. اظهارنظری دو پاره که یک پاره آن مربوط به خود هیلاری کلینتون و پاره دیگر به انتخابات ریاست‌جمهوری و احتمال تقلب در آن باز می‌گردد. به گزارش سی‌ان‌ان او در یک سخنرانی که در مدرسه جیمنازیم داشت با انتقاد از برنی سندرز، رقیب داخلی دموکرات‌ها هیلاری کلینتون را شیطان خواند و گفت که نامزد دموکرات‌ها با شیطان قرارداد بسته است. مرد ۷ میلیارد دلاری همچنین برنی سندرز را متهم کرد که روح خود را به هیلاری کلینتون فروخته است. به اعتقاد نامزد جمهوری‌خواهان، برنی سندرز با تایید و حمایت از هیلاری کلینتون روح خود را به شیطان فروخته است. او در سخنرانی روز جمعه در کلرادو نیز چنین سخنانی داشت و گفت: برنی گند زد. او روح خود را به شیطان فروخته است.

سخنان ترامپ در شرایطی ابراز شده است که وی در چند روز اخیر به دلیل اظهارنظری که در مورد خانواده سرباز کشته‌شده آمریکایی در جنگ عراق داشت، تحت فشار قرار گرفته است. برخی می‌گویند او برای فرار از این انتقادها بحث شیطانی بودن هیلاری و احتمال دستکاری وی در انتخابات را مطرح کرده است.

خضرخان و همسرش در روز آخر کنوانسیون دموکرات، تحت عنوان حمایت از هیلاری کلینتون به روی سن رفتند اما به انتقاد از دونالد ترامپ پرداختند. این دو، پدر و مادر سربازی به نام همایون خان هستند که در جنگ آمریکا با عراق کشته شده است. ترامپ که در گردهمایی طرفداران خود در ایالت اوهایو سخن می‌گفت، اظهار کرد: «باید رودربایستی را کنار بگذارم، نگران آن هستم که در انتخابات دستکاری شود.» وی در این مورد توضیح بیشتری نداد اما ساعاتی بعد، در مصاحبه با فکس نیوز این اتهام را تکرار کرد. وی در این مصاحبه با اشاره به تاریخ رای‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «روز ۸ نوامبر، بهتر است خیلی مراقب باشیم چون قرار است در آرای مردم دستکاری شود. من امیدوارم جمهوری‌خواهان از نزدیک مراقب باشند وگرنه حق ما را از ما خواهند گرفت.» پیش از این، «راجر استون»، یکی از دوستان قدیمی ترامپ نیز در گفت‌وگو با یک ایستگاه رادیویی راستگرا گفته بود: «فکر می‌کنم که با تقلب گسترده در مورد اراده رای‌دهندگان روبه‌رو هستیم و اولین کاری که ترامپ باید انجام دهد، این است که به صراحت در مورد آن سخن بگوید.»

وی در توضیحی اضافه کرد: «مثلا باید بگوید که اگر امروز ما در فلوریدا پیشتاز باشیم و نظرسنجی‌ها این را نشان دهد، اما در فلوریدا پیروز نشویم، می‌دانیم که تقلب شده و اگر در انتخابات تقلب شود، نتیجه آن مشروعیت ندارد، برنده انتخابات مشروعیت ندارد، ما با یک بحران قانون اساسی مواجه می‌شویم، نافرمانی گسترده مدنی بروز خواهد کرد و دولت دیگر دولت نخواهد بود.» برخی می‌گویند دونالد ترامپ با ارائه این سخنان قصد دارد تا از هم‌اینک نظم بازی را به هم بزند.

در حالی که نظرسنجی‌ها از پیشتاز بودن هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات حکایت دارد، مشخص نیست که انگیزه دونالد ترامپ از مطرح کردن چنین اتهامی چه بوده است. شنیدن این‌گونه سخنان از زبان نامزد یکی از احزاب اصلی آمریکا تاکنون سابقه نداشته است. برخی ناظران گفته‌اند که اخبار مربوط به اینکه تشکیلات رهبری حزب دموکرات به جای بی‌طرفی بین داوطلبان نامزدی این حزب، مخفیانه از خانم کلینتون حمایت می‌کرد ممکن است انگیزه دونالد ترامپ برای بهره‌برداری از این موضوع بوده باشد.

او با ابلیس خواندن هیلاری کلینتون قصد دارد تا به شیوه‌ای که تاکنون رقبای درونی‌اش را مرعوب کرده است، با نامزد دموکرات‌ها روبه‌رو شود. برای همین، در روز آخر کنوانسیون، هیلاری کلینتون به‌طور ضنی اعلام کرد که از این به بعد نامزدی سر به راه و مودب نخواهد بود. این در حالی است که دونالد ترامپ، کلینتون را «حقه‌باز» توصیف کرده است اما در سخنرانی اخیر خود، با اشاره به حمایت برنی سندرز، دیگر داوطلب نامزدی حزب دموکرات، از هیلاری کلینتون گفت: «سندرز با ابلیس وارد معامله شده، او (کلینتون) ابلیس است و سندرز با ابلیس معامله کرده است.» در این شرایط اما پس از کنوانسیون دموکرات‌ها، هیلاری کلینتون توانسته دوباره در نظرسنجی‌ها از نامزد جمهوری‌خواهان پیشی بگیرد. هیلاری کلینتون در تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته توسط سی‌ان‌ان و موسسه «ORC Poll» توانسته است رای ۵۲ درصدی به دست آورد و دونالد ترامپ با رای ۴۳ درصدی پشت سر او قرار بگیرد. این در حالی است که در نظرسنجی هفته گذشته سی‌ان‌ان ترامپ توانسته بود با اختلاف ۳درصدی از هیلاری پیش بیفتد. اختلاف ۹ امتیازی هیلاری کلینتون از دونالد ترامپ موجب شده است تا نامزد جمهوری‌خواهان حملات خود را علیه وزیر سابق امور خارجه ایالات متحده یا نامزد فعلی دموکرات‌ها افزایش دهد.

مدیریت اقتصادی کلینتون

موسسه اعتبارسنجی مودیز یک ماه پس از آنکه اعلام کرد طرح‌های ترامپ موجب«یک رکود اقتصادی طولانی» می‌شود، برنامه‌های هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را مورد بررسی قرار داده و اعلام کرده است چشم‌انداز اقتصادی ریاست‌جمهوری کلینتون امیدوارکننده‌تر است. مارک زندی، اقتصاددان ارشد مودیز و دو اقتصاددان دیگر این موسسه اعلام کردند:«طرح‌های اقتصادی کلینتون اقتصادی قوی‌تر را به دنبال خواهد داشت. رشد در آینده نزدیک از طریق مشوق‌هایی که با برنامه‌ هزینه‌ها فراهم می‌شود، تقویت خواهد شد.» درحقیقت کلینتون طرحی را برای هزینه‌های جدید ۲/ ۲ تریلیون دلاری طی یک دوره ۱۰ ساله ارائه کرده و برنامه‌هایی درنظر گرفته است که امکان ورود سالانه بیش از یک میلیون مهاجر را فراهم می‌کند. او همچنین قصد دارد هزینه در حوزه زیرساخت‌ها و آموزش را افزایش دهد و همچنین حداقل دستمزد را بالا ببرد و در حوزه توسعه و تحقیق اقتصادی سرمایه‌گذاری کند. اما برنامه‌های اقتصادی ترامپ ۱۱ تریلیون دلار دیگر به بدهی‌های دولتی اضافه می‌کند و موجب ازمیان رفتن ۵/ ۳ میلیون شغل خواهد شد. این مساله یک رکود اقتصادی طولانی را برای آمریکا به ارمغان خواهد آورد.