گروه جهان: مقامات وزارت دادگستری ایالات‌متحده به آنکارا پرواز خواهند کرد تا درخصوص استرداد گولن با مقامات ترکیه‌ای گفت‌وگو کنند. به گزارش خبرگزاری رویترز، قرار است مقامات آمریکایی درخصوص اتهام مقامات ترکیه‌ای به گولن گفت‌وگو و مدارک و ادله این کشور را بررسی کنند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه از آمریکا درخواست کرده است تا فتح‌الله گولن، روحانی ترکیه‌ای را که در پنسیلوانیا زندگی می‌کند به ترکیه مسترد کند. مقامات آنکارا می‌گویند فتح‌الله گولن و نهضت خدمت که منسوب به این روحانی ترکیه‌ای است در کودتا نقش داشته‌اند. در این کودتا نزدیک به ۲۰۰ نفر کشته شدند.

در این زمینه مقامات ترکیه گفته‌اند عدم استرداد گولن به ترکیه موجب می‌شود که روابط بین دو کشور عضو ناتو به شدت تیره و تار شود. گولن که از سوی اردوغان تروریست خطاب می‌شود، هرگونه دخالت را در این کودتا رد کرده است. اما مقامات ترکیه‌ای می‌گویند که گولن در بین نیروهای ارتش، قوه قضائیه و دانشگاه هوادار دارد. ترکیه حتی پیش از وقوع کودتا با دستگیری هواداران گولن آنها را متهم به نفوذ در بدنه دولت کرده و گفته است که این افراد به‌عنوان دولت موازی در ساختارهای رسمی این کشور عمل می‌کنند.

سخنگوی دادگستری ایالات‌متحده اما می‌گوید: قرار است مقامات این وزارتخانه با مقامات ترکیه درخصوص نقش گولن مشورت و گفت‌وگو کنند. این مقام آمریکایی با تایید این سفر که در آینده‌ای نزدیک صورت خواهد گرفت تاکید کرد آمریکا اتهامات مقامات آنکارا را مورد بررسی قرار خواهد داد. این در شرایطی است که روزنامه حریت خبر می‌دهد که بایدن، معاون اول باراک اوباما نیز به‌زودی به ترکیه سفر و درخصوص سوریه و استرداد گولن گفت‌وگو خواهد کرد.

مشاور اصلی داوداوغلو دستگیر شد

همزمان با انتشار خبر ورود مقامات آمریکا به ترکیه برای بررسی درخواست استرداد گولن، گورجان بالیک که پیش‌تر به‌عنوان مشاور اصلی داود اوغلو در زمان نخست‌وزیری وی بود به دلیل بازجویی‌های مربوط به تحقیقات ضد گولن بازداشت شد. گورجان بالیک در سال ۲۰۱۳ و زمانی که به‌عنوان رئیس تیم وزرا در نشست سازمان ملل در نیویورک حضور داشت، نقش مهمی در برنامه‌ریزی دیدار احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر سابق ترکیه و فتح‌الله گولن، روحانی ترک تبار ساکن آمریکا ایفا کرد.

آنکارا اکنون گولن را به طراحی کودتای ناکام ۱۵ ژوئیه در ترکیه متهم می‌کند؛ اتهامی که او نمی‌پذیرد. پیش از بازداشت بالیک، دو تن از سفرای پیشین ترکیه هم که به «سازمان گولن» مرتبط بودند در ۱۸ اوت بازداشت شدند. در پی کودتای نافرجام، دولت ترکیه پاک‌سازی گسترده‌ای را در میان کارمندان دولتی مرتبط با گولن آغاز کرده‌ است و وزارت خارجه ترکیه هم در ۲۶ ژوئیه دو سفیر و ده‌ها دیپلمات رده پایین را اخراج کرد. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه ۲۶ ژوئیه در جمع خبرنگاران گفت: گورجان بالیک و تونکای بابالی، سفیر سابق ترکیه در کانادا اخراج شدند. تعدادی دیگر از سفیران هم همچنان تحت بازجویی قرار دارند.

بالیک و بابالی از اوایل ۲۰۱۴ چندان فعال نبودند؛ دورانی که دولت ترکیه مبارزه با جنبش گولن را در پی عملیات ضدفسادی که علیه اعضای دولت آنکارا در اواخر ۲۰۱۳ به راه افتاده بود، آغاز کرد. بالیک از اوت ۲۰۱۳ تا ژوئیه ۲۰۱۴ به‌عنوان مشاور اصلی سیاست خارجی برای عبدالله گل، رئیس‌جمهوری وقت ترکیه خدمت کرد. در آن زمان، وقتی که دیدار داوداوغلو با گولن جنجالی شد، داوداوغلو تاکید کرد که گل از سفر به پنسیلوانیا اطلاع داشت. با این حال گل به وضوح گفت که از سفر مذکور اطلاعی نداشته و یک هفته پس از آن از طریق بالیک مطلع شده است.

عروسی کردها به خون کشیده شد

در «غازی عینتاب» خبر انفجار و بمب‌گذاری امری عجیب نیست؛ اما انفجار انتحاری در مراسم عروسی نشان می‌دهد امنیت در مناطق کردنشین به شدت پایین آمده است. به گزارش خبرگزاری دوغان در پی انفجار بمبی نزدیک یک مراسم عروسی در شهر «غازی عینتاب»، نزدیک مرز ترکیه با سوریه، ۵۰ نفر کشته و ۹۴ نفر مجروح شدند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید، شواهد نشان می‌دهد که این «حمله» احتمالا به‌دست گروه موسوم به داعش انجام شده‌است. شمیل طیار، یکی دیگر از نمایندگان این شهر در پارلمان از حزب حاکم یعنی «عدالت و توسعه»، نیز می‌گوید که «گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد داعش پشت این انفجار قرار دارد.»