دنیای اقتصاد: دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین یک تنه به آمریکا اعلان جنگ کرده است. او هفته گذشته باراک اوباما را «حرامزاده» خطاب کرد و حالا نیز دستور اخراج مشاوران نظامی آمریکا را از خاک این کشور می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهور فیلیپین دستور داد تا تمامی نیروهای ویژه آمریکایی که به منظور مشاوره به نیروهای محلی در جنوب این کشور مستقر هستند از خاک فیلیپین خارج شوند. رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین یک هفته پس از آنکه رئیس‌جمهوری آمریکا را «حرامزاده» خطاب و باراک اوباما را مجبور به لغو دیدار دوجانبه با وی در لائوس کرد، این دستور را صادر کرده است. این رهبر فیلیپینی به‌عنوان اولین نفر از رهبران این کشور که حامیانی هم در جنوب آن دارد و مدعی است اجدادش مسلمان بوده‌اند، به شدت تلاش می‌کند تا صلح را به جنوب فیلیپین بازگرداند؛ جایی که شاهد شورش‌های چند ده ساله بین مسلمانان و شورشیان کمونیست است. این تنش‌ها در این کشور تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار تن را به کام مرگ کشانده است. وی ماه گذشته مذاکرات صلح با بزرگ‌ترین گروه جدایی‌طلب این منطقه را آغاز کرد که مانند سایر گروه‌های شورشی از ۱۹۷۰ برای تشکیل یک کشور مستقل مسلمان یا خودمختار مبارزه می‌کنند. مشاوران آمریکایی در این منطقه نیز نیروهای فیلیپینی را آموزش داده و کمتر در درگیری‌ها دخالت می‌کنند. با این حال دوترته در جریان مراسم ادای سوگند تعدادی از مقامات جدید این کشور درباره این نیروها گفت: آنها باید بروند. من نمی‌خواهم شکافی میان مانیل و واشنگتن باشد اما آنها باید بروند. وی سپس ادامه داد: آمریکایی‌ها را (گروه‌های شورشی) خواهند کشت یا برای باج‌گیری ربوده می‌شوند.

این اظهارات دوترته ابهاماتی را درباره تأثیر روی کار آمدنش بر شرایط فیلیپین به‌عنوان مهم‌ترین متحد واشنگتن در آسیا ایجاد کرده است. دوترته با این حال در این اظهارات خود به زمان و چگونگی خروج این نیروها اشاره‌ای نکرد و به این بحث بسنده کرد که اتحاد مانیل و غرب ریشه مقاومت شورشیان مسلمان است. در واکنش به این سخنان، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نسبت به وجود هرگونه درخواست از سوی مانیل برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور اظهار بی‌اطلاعی کرد. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز به نگرانی‌ها و منافع موجود در روابط واشنگتن-مانیل اشاره و در ادامه دوترته را با دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور مقایسه کرد. ارنست در این باره به خبرنگاران گفت: اینجاست که اهمیت انتخابات مشخص می‌شود. انتخابات نتایجی دارد. انتخابات مسائل بسیاری درباره این می‌گوید که یک فرد قرار است کشورتان را در عرصه جهانی چگونه به نمایش بگذارد. وی ادامه داد: به همین دلیل شما باید مسائلی چون منش، نزاکت و قضاوت را در انتخابات بررسی کنید چراکه می‌دانید این فرد قرار است شما را در عرصه بین‌المللی به نمایش بگذارد. این مساله قطعا موضوعی است که مردم فیلیپین به خوبی از آن آگاه هستند. با این حال یک روز پس از اعلام این دستور از سوی دوترته، پرفکتو یاسای، وزیر خارجه فیلیپین در مصاحبه‌ای رادیویی به تداوم تعهد مانیل به توافقاتش با آمریکا تاکید کرد. وی در این باره توضیح داد: رئیس‌جمهوری پیش از این حتی در مراسم تنفیذ خود نیز گفته که ما به تعهدات و وظایف قراردادی خود به ویژه با طرف آمریکایی ادامه داده و به آن پایبند هستیم. وی ادامه داد: بیانیه اخیر وی به این نیت نبوده و نباید به‌عنوان نشانه‌ای مبنی بر نقض بیانیه‌های قبلی او تلقی شود. ارتش فیلیپین نیز اعلام کرد روابط دفاعی با آمریکا همچنان به قوت خود باقی است. سخنگوی ارتش فیلیپین در بیانیه‌ای اعلام کرد دستور دوترته تنها شامل تعدادی از اعضای ارتش آمریکا می‌شود که در شهر «زامبونگا» مستقر هستند. وی تاکید کرد آنها همچنان به کمک‌های فنی و آموزشی به همتایان فیلیپینی خود در جنگ با ترور ادامه خواهند داد. به مردم و متحدان خود اطمینان می‌دهیم روابط دفاعی ما و آمریکا به قوت خود باقی است.