دنیای اقتصاد: ترکیه روزهای ناآرامی را در دو حوزه سیاست داخلی و خارجی پشت‌سر می‌گذارد. سوای اینکه بین دولت عراق و ترکیه بر سر موصل درگیر لفظی به‌وجود آمد، حالا در عرصه داخلی نیز بیش از پیش با چالش روبه‌رو شده‌اند. این‌بار در راستای پاک‌سازی مخالفان، دولت ترکیه دو رهبر حزب کردها را دستگیر کرده و همین اقدام موجب شد تا روز شنبه استانبول شرایط نا‌آرامی را تجربه کند. در این روز پلیس ترکیه با استفاده از ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور تجمع معترضان به بازداشت رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها را متفرق کرد.

در دو روز گذشته، اعتراض‌ها به بازداشت ۱۱ نفر از رهبران این حزب در اکثر نقاط ترکیه گزارش شده است. حزب دموکراتیک خلق‌ها از حمایت کردها برخوردار است. تجمع اعتراضی روز شنبه در برابر مسجدی در محله «سَسلی استانبول» شکل گرفت اما پلیس با قرار گرفتن در برابر معترضان آنها را با آب سرد و گاز اشک‌آور متفرق کرد.

برخورد پلیس با تجمع‌کنندگان هنگامی شروع شد که آنها شعار «فاشیست، فاشیست» سر دادند. روز جمعه پلیس و ماموران امنیتی ترکیه ۱۱ چهره برجسته حزب دموکراتیک خلق‌ها از جمله دو نفر از رهبران اصلی این حزب را بازداشت کردند. همزمان گزارش‌شده ماموران ۹ خبرنگار روزنامه مخالف دولت، جمهوریت را هم بازداشت کرده‌اند. بازداشت‌های جدید و اعتراض‌های دو روز گذشته، به گفته کارشناسان می‌تواند دور جدیدی از اقدامات دولت رجب طیب اردوغان برای سرکوب مخالفان خود پس از کودتای نافرجام تابستان گذشته تلقی شود. حزب دموکراتیک خلق‌ها در پارلمان ترکیه چند کرسی دارد و به همین علت معترضان اقدام نیروهای امنیتی ترکیه در بازداشت فیگن یوکسک‌داغ و صلاح‌الدین دمیرتاش، دو رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها را تلاش دولت به‌ویژه اردوغان برای استیلای بیشتر بر فضای سیاسی این کشور تفسیر کرده‌اند.

اما وزارت کشور ترکیه علت بازداشت‌های گسترده نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها را خودداری آنها از حضور در دادگاه و ارائه شهادت درباره پرونده‌های مربوط به مبارزه با تروریسم اعلام کرده است. این در حالی است که روز یکشنبه سایت حریت‌دیلی خبر داد که نمایندگان، حزب دموکراتیک خلق‌ها گفته‌اند که به دلیل دستگیری رهبران خود همکاری خود را با پارلمان قطع می‌کنند. البته گفته می‌شود که نمایندگان این حزب قصد ندارند تا به‌طور کامل نمایندگی خود را لغو کنند و قصد دارند همچنان به‌عنوان نماینده باقی بمانند. با دستگیری صلاح‌‌الدین دمیرتاش، این حزب فاقد دبیرکل است. بیلگن، یکی از نمایندگان این حزب در پاسخ به اینکه آیا این حزب به‌دنبال دبیرکل تازه‌ای است گفت که بحث‌هایی در این‌خصوص صورت گرفته است و در صورت تایید شدن آن را اعلام خواهند کرد.