دنیای اقتصاد: این روزها دو شهر در خاورمیانه در صدر تمام اخبار دنیا نشسته است. دو شهری که در دو کشور قرار گرفته‌اند اما سرنوشتی مشابه دارند. وجه مشترک این دو شهر نبرد با داعش و نیروهای وابسته به آن است. غیر از موصل در عراق، اکنون حلب در سوریه نیز وارد مرحله جدیدی شده است. به گزارش گاردین، اکنون دو پایتخت داعش در دو کشور همسایه هدف حمله قرار گرفته یا در آستانه حمله است: موصل در عراق و رقه در سوریه. پس از اعلام آتش‌بس ۱۰ ساعته به شورشیان برای ترک حلب (که هیچ‌یک این شهر را ترک نکردند) ارتش‌های روسیه و سوریه در حال آماده‌سازی برای نبردی تمام‌عیار در این شهر هستند. بر همین اساس، انتظار می‌رود ظرف چند روز آینده ناو هواپیمابر روسیه موسوم به آدمیرال کوزنیتسوف به سواحل سوریه برسد. انتظار می‌رود همراه این ناو، زیردریایی و موشک‌اندازهای مجهز به موشک‌های کروز نیز برسند. تسلیحاتی که نشان می‌دهد روسیه قصد دارد دور جدیدی از حملات استراتژیک در سوریه را سازماندهی کند. این تحول زمانی صورت می‌گیرد که مخالفان در یک حمله معکوس توانستند محاصره ارتش سوریه و متحدان آنها در شهر حلب را بشکنند، با وجودی که ارتش سوریه و متحدانش اخیرا توانستند در حومه شرقی دمشق به دستاوردهای مهمی برسند.

انتظار می‌رود که روسیه بتواند از فرصت‌ها استفاده کند و شهرهای حلب و دمشق را به‌طور کامل از وجود تروریست‌ها پاکسازی کند. همچنین انتظار می‌رود که روسیه خود را برای حمایت از ارتش سوریه در جنگ خود در دمشق آماده کند. اهمیت استراتژیک دمشق بیشتر از حلب برای روس‌ها است، چرا که پایتخت کشور محسوب می‌شود و به‌عنوان گذرگاهی به نیروهای مسلح مستقر در جنوب سوریه به حساب می‌آید.

از سوی دیگر «رقه» نیز به نقطه ثقل نیروهای سوریه دموکرات تبدیل شده که تحت حمایت مستقیم سیاسی-نظامی آمریکا قرار دارند. آنها عملیات نظامی گسترده‌ای را با حمایت ائتلاف ضدداعش برای آزادی شهر رقه آغاز کردند. منابع کرد سوری پیش‌تر گفته بودند، عملیات آزادی شهر رقه، پایتخت خلافت خودخوانده داعش از چند محور آغاز خواهد شد که مهم‌ترین محور آن شهر عین عیسی است که ۳۵ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. گرچه نیروهای کرد می‌گویند عملیات برای آزادسازی رقه آغاز شده اما به نظر می‌رسد تحرکات اخیر تنها مرحله فراهم کردن مقدمات محاصره شهر باشد و هنوز حمله نهایی آغاز نشده است. ائتلاف ضدداعش تحت رهبری آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که آماده ‌است همزمان با عملیات آزادسازی موصل عملیات شهر رقه را نیز آغاز کند.

نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف ضدداعش روز شنبه اعلام کرد که این ائتلاف می‌تواند در یک زمان دو عملیات را در سوریه و عراق انجام دهد و نیروهای سوریه دموکرات در عملیات محاصره شهر رقه به‌عنوان مرحله نخست عملیات شرکت خواهند کرد. جان دوریان، سخنگوی ائتلاف ضد داعش روز جمعه از آمادگی حدود ۴۰ هزار نیرو برای محاصره شهر رقه و شروع عملیات پاکسازی آن خبر داده بود. رقه و موصل نه تنها برای دولت‌های عراق و موصل که برای نیروهای داعش هم اهمیتی حیثیتی و نمادین دارند. در صورت اخراج داعش از این دو شهر باید منتظر پایگاه جدید این گروه ماند.