بازگشت گوانتانامو

دنیای اقتصاد: مشاور ارشد ضدتروریسم اوباما می‌گوید که داعش به نقطه آخر رسیده و ایالات متحده در حال مغلوب کردن داعش است و به‌زودی پیروزی نهایی در این جنگ از آن ایالات متحده خواهد شد. به گزارش سی‌ان‌ان این مسوول آمریکایی بر این باور است که تیم دونالد ترامپ برای روزهای آغازین نیاز به برنامه محافظتی در برابر خطر احتمالی تروریسم دارد. لیزا موناکو سرپرستی ۵۰ مدیر ارشد و سایر مقامات مستقر در کاخ سفید را که روی مبارزه با تروریسم، امنیت فضای مجازی و امنیت ملی متمرکز هستند، به عهده دارد. موناکو و تیم او راهنمایی و هدایت طیف عظیمی از سیاست‌های آمریکایی را بر عهده دارند: از سیاست‌های مبارزه با داعش گرفته تا اینکه چگونه می‌توان زیرساخت‌ها را در برابر حملات هکری محافظت کرد.

حتی کاهش اثرات بیماری‌های واگیردار در ایالات متحده به عهده موناکو و تیم اوست. موناکو پیش‌تر بخش امنیت ملی در وزارت دادگستری ایالات متحده را اداره می‌کرد. وظیفه این اداره تعقیب تروریست‌ها و پرونده‌های جاسوسی بود. او پیش از این پست نیز رئیس ستاد کارکنان اف‌بی‌آی بود. موناکو می‌گوید که آنها روز پنج‌شنبه هم در واشنگتن جلسه داشتند و در مورد ریاست‌جمهوری ترامپ بحث کردند. این احتمال وجود دارد که گوانتانامو در دوران ترامپ مجددا فعال شود و مظنونان به عملیات تروریستی به خلیج گوانتانامو منتقل شوند. حتی این امکان از سوی تیم موناکو بررسی شده است که در دوران ترامپ احتمالا شهروندان آمریکایی که مظنون به عملیات تروریستی هستند به این زندان منتقل شوند. موناکو و تیم او که به مبارزه با داعش نیز کمک می‌کنند بر این باورند که داعش در حال مغلوب شدن است اما این گروه نیز مانند القاعده که در سوریه هم ظاهر شده است باید به شکل طولانی‌مدت زیر نظر گرفته شود. موناکو می‌گوید که هنوز تیم ترامپ با وی تماس نگرفته اما وی آمادگی خود را برای انتقال آرام جابه‌جایی‌ها اعلام کرد. برخی اظهار شگفتی می‌کنند چرا هنوز تیم ترامپ با موناکو تماس نگرفته است. گفته می‌شود تیم ترامپ اساسا از برنامه‌های خود عقب است.

دیدار میت رامنی با ترامپ

بالاخره میت رامنی، سیاستمدار شناخته‌شده حزب جمهوری‌خواه و از منتقدان سرسخت دونالد ترامپ در زمان کارزار انتخاباتی، با رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد. از رامنی که روسیه را دشمن استراتژیک اصلی آمریکا نامیده، به‌عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی برای هدایت وزارت خارجه نام برده می‌شود. میت رامنی که برای دیدار با ترامپ به زمین گلف او در نیوجرسی رفته بود، روز شنبه با رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا گفت‌وگو کرد. رسانه‌های آمریکایی می‌گویند دو طرف خیلی دوستانه با یکدیگر مواجه شده‌اند و سپس همراه مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری منتخب، به گفت‌وگویی خصوصی نشستند. رامنی از منتقدان سرسخت ترامپ در حزب جمهوری‌خواه، در عین حال نامزد این حزب در رقابت با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا، در کارزار سال ۲۰۱۲ بود. او در ماه مارس طی یک سخنرانی، نامزد حزب جمهوری‌خواه را فردی «حقه‌باز و متظاهر» نامیده و با اشاره‌ای به دانشگاه تعطیل‌شده‌ میلیاردر نیویورکی، گفته بود «وعده‌های او درست به اندازه مدرک لیسانس از دانشگاه ترامپ بی‌ارزشند.» ترامپ نیز رامنی را فردی «خودخواه» نامیده و گفته بود او در سال ۲۰۱۲، «نمی‌دانست چه باید بکند» و بخت پیروزی در برابر اوباما را بر باد داد. پس از دیدار خصوصی روز شنبه، میت رامنی به خبرنگاران گفت دو طرف «گفت‌وگوی دقیق و عمیقی» در مورد «مسائل مختلف جهانی؛ مناطقی که منافع ایالات متحده ارزش بسیار چشمگیری در آنها دارد» داشتند. دونالد ترامپ نیز این دیدار و گفت‌وگو را «خیلی خوب» توصیف کرده‌است. از جمله تفاوت احتمالی دیدگاه‌های رامنی و ترامپ، مساله رویکرد آمریکا در قبال روسیه توصیف می‌شود. ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی از پوتین ستایش کرده و او را رهبری بهتر از هیلاری کلینتون، رقیب خود و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری فعلی توصیف کرده بود. رامنی در سال ۲۰۱۲ در جریان کارزار انتخاباتی خود، روسیه را «خطر استراتژیک اصلی» علیه منافع آمریکا معرفی کرده و گفته‌ بود اگر رئیس‌جمهور شود، به‌خاطر حمایت مسکو از ایران و سوریه، به‌شدت دولت آن را تحت فشار قرار خواهد داد.