دوگانه ژوپه و سارکوزی

دنیای اقتصاد: انتخابات مقدماتی در فرانسه روز گذشته برگزار شد. موج برخاسته از برگزیت، پیروزی دونالد ترامپ و اوج‌گیری پوپولیسم در بسیاری از نقاط اروپا، فرانسوی‌ها را نگران کرده که مبادا «لوپن‌ها» به قدرت بازگردند و سرزمین دوگل در آغوش راست افراطی قرار گیرد. اکنون که جذابیت و کاریزمای چپ فرانسوی به رهبری سوسیالیست‌هایی مانند فرانسوا اولاند دچار افت شده، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که نامزد ریاست‌جمهوری راست میانه پیروز رقابت‌ها خواهد بود و حزب راست‌گرای افراطی، ضدمهاجرت و بدبین به اروپا را شکست خواهد داد. به گزارش رویترز، پیروز این رقابت‌ها ساکن احتمالی کاخ الیزه خواهد بود. اکنون موج پوپولیسم به فرانسه رسیده و نزاع سیاسی سختی میان چپ تضعیف شده به‌عنوان جریان اصلی سیاست و نیروهای پوپولیست در حال ظهور در جریان است.گفته می‌شود آلن ژوپه، نخست‌وزیر سابق که یک محافظه‌کار میانه‌رو است، نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه شود. با این حال، در هفته گذشته او رقبایی سرسخت هم پیدا کرد. به گزارش رویترز، ژوپه در نظرسنجی‌ها در دقیقه نود میدان را به نخست‌وزیر سابق «فرانسوا فیون» باخت.

آخرین نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد این دو نفر اکنون شانه به شانه نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور سابق به پیش می‌روند. فیون وعده داده که ۳۵ ساعت کار در هفته کاهش یابد، نیم میلیون شغل بخش عمومی حذف و هزینه‌های دولتی کاهش یابد. به گزارش رویترز، طی هفته‌های اخیر رقابت میان دوگانه ژوپه- سارکوزی بوده است. این دو نفر سیاست‌های بسیار متفاوتی را برای مقابله با سونامی پوپولیسم مطرح کرده‌اند که تهدید‌کننده جریان اصلی حزبی در اروپا است.با توجه به حملات مرگباری که در دوران حکومت اولاند در فرانسه رخ داد و با توجه به سیل مهاجران و بحران‌های پدید آمده به‌واسطه آن، سارکوزی ۶۱ ساله، خود را صدای «اکثریت خاموش» فرانسه جا زده است. او وعده داده که مسلمانان را از پوشیدن برقع و حجاب اسلامی در مکان‌های عمومی مانند دانشگاه‌ها بازدارد. سارکوزی همچنین وعده داده که معاهدات اروپایی را به مذاکره مجدد بگذارد، قدرت کمیسیون اروپایی را افزایش دهد و سفر آزاد با ویزای شنگن را مورد اصلاح قرار دهد. او روز جمعه در شهر «نیمس» نسبت به فرانسه‌ای هشدار داد که «هویت و انسجامش در معرض تهدید قرار گرفته است.» او گفت: «اسلام سیاسی در حال نبرد با ارزش‌های ماست. هیچ جایی برای مصالحه نیست.»

ژوپه، ۷۱ ساله که اولین و سرسخت‌ترین رقیب سارکوزی است و در آخرین نظرسنجی‌ها شانه‌به‌شانه او حرکت می‌کند به‌دنبال تضمین جایگاه راست میانه در سیاست است و از سیاست‌های هویتی «انتحاری» سارکوزی انتقاد کرده و می‌گوید برنامه‌های او شکاف میان دولت سکولار فرانسه و اقلیت‌های مذهبی را تشدید خواهد کرد. ژوپه در جمع حامیانش در شهر لیل در شمال فرانسه گفت: «فرانسه نیازمند اصلاحات گسترده و رادیکال است. باید نسبت به افراط بیش از حد محتاط باشیم.» همه چیز بستگی به ۱۰ هزار و ۲۲۸ حوزه رای‌گیری دارد. این اولین انتخابات مقدماتی راست میانه است که در آن هر کسی با پرداخت ۲ یورو و امضای برگه وفاداری به اصول حزب می‌تواند رای دهد. در انتخابات مقدماتی فعلی ۷ نامزد حضور دارند. به نوشته رویترز، اگر هیچ‌یک از این ۷ نامزد بیش از ۵۰ درصد به‌دست نیاورند، انتخابات میان دوره‌ای برگزار خواهد شد.نظرسنجی Ifop-Fiducial که روز پنج‌شنبه انجام شد می‌گوید اگر ژوپه و فیون در دور دوم شانه به شانه هم حرکت کنند، احتمال شکست آرایشان زیاد است. این نظرسنجی همچنین نشان داد که فیون به راحتی سارکوزی را شکست خواهد داد. تحلیلگران می‌گویند بخت لوپن هم در نظرسنجی‌ها در حال بهبود است و رقیبی مهم برای ساکن احتمالی الیزه خواهد بود.