دنیای اقتصاد: اوباما در واپسین روزهای حضور در کاخ سفید آخرین سفرهای دوره‌ای خود را انجام می‌دهد. این دوران انتقالی یعنی روزهای واپسین اوباما تا استقرار ترامپ در کاخ سفید روزهای حساسی برای آمریکا و جهان است. باراک اوباما پس از سفر اروپایی خود جمعه‌شب (۱۸ نوامبر/ ۲۸ آبان) برای شرکت در اجلاس رهبران اپک (مجمع اقتصادی آسیا- اقیانوسیه) وارد لیما، پایتخت پرو شد. اپک ۲۱ کشور را در برمی‌گیرد که ۵۷ درصد اقتصاد دنیا را در دست خود دارند. آمریکا با ۱۰ کشور از این مجموعه (ویتنام، شیلی، استرالیا، سنگاپور، برونئی، کانادا، مالزی، مکزیک، نوزیلند و پرو) اوایل سال ۲۰۱۶ قرارداد «تجارت آزاد ترانس‌پاسفیک» را امضا کرده که در صورت تصویب آن در مجالس ۱۲ کشور جنبه اجرایی پیدا می‌کند. این قرارداد بخشی از تلاش آمریکا برای مقابله با نفوذ چین در اقتصاد منطقه تلقی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، روز شنبه خواستار «گذاری آرام» در روابط چین با واشنگتن شد و از تلاش‌های اوباما برای تقویت رابطه دو کشور قدردانی کرد. در این اجلاس، اوباما هم از تمام طرف‌ها خواست تا مناقشه بر سر دریای چین جنوبی را مدیریت کرده، تنش‌ها را کاهش داده و مناقشات خود را صلح آمیز حل و فصل کنند. اوباما همچنین چین را به‌دلیل انجام اصلاحات اقتصادی ستود. به گزارش رویترز، این آخرین دیدار میان این دو رهبر پیش از ورود ترامپ به کاخ سفید است. ترامپ به سیاست‌های چین بارها تاخته و این کشور را به تقلب متهم کرد و وعده داد که تعرفه‌های سنگینی بر کالاهای چینی ببندد.در این اجلاس مواضع و سیاست‌های ترامپ نیز در صدر مباحث قرار داشت. روز جمعه، اوباما در حاشیه دیدارش با شماری از رهبران اروپا در برلین، از جانشین خود، دونالد ترامپ خواست در صورتی که روسیه به«ارزش‌های مورد قبول آمریکا و عرف بین‌المللی» پاببند نماند در برابر این کشور بایستد. این در حالی است که به نظر می‌رسد ترامپ روابط خوبی با پوتین خواهد داشت؛ زیرا دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری از ضرورت همکاری با روسیه در حل بحران سوریه سخن گفت و شخصیت پوتین را ستود.

ترامپ در کارزار انتخاباتی خود قول داد که قرارداد ترانس‌پاسیفیک را هم مشمول بازبینی قرار دهد یا احتمالا فسخ کند تا «فرصت‌های کاری برای مردم آمریکا از دست نرود.» به گزارش رویترز، مواضع اقتصادی ترامپ در مخالفت با پیمان‌های تجارت آزاد نگرانی‌هایی را در میان هم‌پیمانان آمریکا برانگیخته است. او بسیاری از قراردادهای تجارت آزاد میان آمریکا و کشورهای دیگر را دلیلی برای تضعیف اقتصاد این کشور می‌داند. او قول داده است قرارداد نفتا را که از سال ۱۹۹۵ میان مکزیک، کانادا و آمریکا در جریان است نیز بازبینی یا فسخ کند. با این همه مسوول امور اقتصادی دولت اوباما در لیما می‌کوشید به حاضران در اجلاس اپک آرامش خاطر دهد. او گفت که تازه ۱۰ روز از انتخابات آمریکا می‌گذرد. از این رو باید تحمل داشت و منتظر ماند تا دوران گذار از اوباما به ترامپ طی شود و دولت جدید اولین تصمیمات خود را اعلام کند. او در عین حال نسبت به شکست قرارداد «تجارت آزاد ترانس‌پاسیفیک» هشدار داد و گفت: «چنین شکستی در همان سال‌های اول ضرر و زیانی معادل ۹۴ میلیارد دلار را متوجه آمریکا می‌کند.» می‌توان گفت اجلاس لیما زیر سایه سنگین سیاست‌ها و مواضع ترامپ برگزار شد و نشست خود را پایان داد.