بمب‌گذاری‌های دوقلو در استانبول

دنیای اقتصاد: ترکیه پس از چند هفته آرامش، دوباره با بمب‌گذاری مواجه شده است. دو بمب‌گذاری در دو نقطه متفاوت از شهر توریستی استانبول ۳۸ کشته بر جا گذاشته است. به گزارش سی‌ان‌ان در بمب‌گذاری‌های روز شنبه در استانبول ۳۸ نفر کشته شدند که عمدتا کشته‌شدگان از نیروهای پلیس هستند. سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه در یک کنفرانس خبری با تایید تعداد کشته‌شدگان گفت که نخستین انفجار در نزدیکی باشگاه بشیکتاش ترکیه در ساعت ۱۱ شب به وقوع پیوست. بنا به گفته‌های سویلو، بمب‌گذاری از طریق خودرو و با کنترل از راه دور رخ داده است. پس از این حمله نیز البته یک بمب‌گذاری انتحاری در منطقه شیشلی و در پاک ماچکا رخ داد. هنوز هیچ گروهی مسوولیت این حملات را بر عهده نگرفته است اما حریت‌دیلی به نقل از وزیر کشور ترکیه می‌نویسد که این احتمال وجود دارد که گروه پ‌ک‌ک در این حملات نقش داشته باشد.

به نوشته این روزنامه و به نقل از نومان کورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه، حمله انتحاری ۴۵ ثانیه پس از حمله اول صورت گرفته است. کورتولموش نیز همچون وزیر کشور ترکیه احتمال دخالت گروه پ‌ک‌ک را در این حملات رد نکرد. وی به خبرگزاری آناتولی گفت: هنوز به‌طور قطعی مشخص نشده اما تیرها به سمت پ‌پ‌ک نشانه رفته است. وزیر کشور ترکیه تصریح می‌کند که در پی بمب‌گذاری‌های دوقلوی استانبول ۲۷ پلیس کشته شده‌اند. همچنین در این حملات ۱۶۶ نفر نیز زخمی شده‌اند که حال برخی از آنها وخیم گزارش شده است. سویلو می‌گوید: تاکنون ۱۳ مظنون در رابطه با شنبه خونین استانبول دستگیر شده‌اند. باشگاه ورزشی بشیکتاش در بیانیه‌ای که به دلیل این حملات صادر کرده گفت که یکی از کشته‌شدگان غیرنظامی بمب‌گذاری یکی از کارکنان این باشگاه بوده است. رجب آکداغ، وزیر بهداشت ترکیه هم تاکید کرد که تاکنون ۲۰ نفر از زخمی‌ها از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند اما حال ۶ تن از آنها بسیار وخیم است.

این بمب‌گذاری در حالی انجام شده است که بازی فوتبال بشیکتاش و بورسا اسپور در حال برگزاری بوده و بمب‌گذاری در دقیقه ۹۰ این بازی رخ داده است. شاهدان عینی می‌گویند پس از بمب‌گذاری صدای تیراندازی نیز شنیده ‌شده است. این در حالی است که نیروهای پلیس بلافاصله منطقه را تحت محاصره خود در آوردند و آمبولانس‌ها نیز آژیرکشان به منطقه مورد حمله اعزام شدند. پس از حملات روز شنبه، در نیمه‌شب یکشنبه اردوغان دستور برگزاری تشکیل جلسه فوری داد. اردوغان در زمان وقوع انفجارها در شهر استانبول حضور داشت. در این راستا گفته می‌شود رئیس‌جمهوری ترکیه ۶ دادستان را مامور بررسی پرونده این حملات کرده است. اردوغان خود گفته است: «ما یک بار دیگر، اینجا در استانبول، شاهد چهره کریه تروریسم هستیم که هرگونه عقیده و اخلاقی را زیر پاگذاشته است.»

ترکیه در سال‌های اخیر صحنه حملات تروریستی و انفجارهای مرگبار بوده‌است؛ مقام‌های ترکیه در برخی موارد گروه تروریستی داعش و در مواردی نیز شبه‌نظامیان کـرد پ‌ک‌ک را مسوول حملات و انفجارها معرفی کرده‌اند. در تابستان گذشته در حملات و انفجاری در فرودگاه استانبول که مقام‌های ترکیه گفتند از سوی گروه داعش انجام شده، ۴۵ نفر جان باختند و صدها تن دیگر زخمی شدند. در مهر ماه نیز ده‌ها نفر در پی دو انفجار در آنکارا کشته شدند. همزمان با این حملات سفارت آمریکا در ترکیه نیز از شهروندان آمریکایی خواست وارد مناطقی که بمب‌گذاری صورت گرفته نشوند. این سفارت پیش‌تر نیز احتمال وقوع حمله تروریستی در خاک ترکیه را داده بود و برای همین اعضای خانواده‌های کنسولگری را به آمریکا برگردانده بود. سفارت آمریکا درخصوص حملات روز شنبه با محکوم کردن این حملات، بمب‌گذاری‌های تروریستی را بزدلانه خواند و به دولت و مردم این کشور تسلیت گفت. این سفارتخانه همچنین تاکید کرد که این حملات را رصد می‌کند.

بمب‌گذاری از چشم شاهدان عینی

کریستوفر جیمز، نویسنده و معلم آزاد که در استانبول زندگی می‌کند به سی‌ان‌ان می‌گوید که در لحظه حمله در هتل خود بوده اما صدای انفجار را به خوبی شنیده است. او به این شبکه خبری گفت: ما صدای انفجار را شنیدیم. پس از آن هم برای دقایقی صدای تیراندازی شنیدیم.

رمضان حَکّی اوزتان، یک مورخ اهل استانبول نیز که در نزدیکی محل بمب‌گذاری بوده، تصریح کرد که انفجارها را به چشم خود دیده است.

او می‌گوید در یک هتل در نزدیکی میدان تقسیم بوده است. بنا بر توضیحات اوزتان، وی در آن لحظه در حال تماشای بیرون بوده که انفجارها به وقوع می‌پیوندد.

او تصریح کرد: انفجارها که در نزدیکی استادیوم رخ داد را ما مشاهده کردیم. ۱۰ تا ۱۵ ثانیه پس از انفجار اول، انفجار دوم رخ داد. او می‌گوید: فکر می‌کنم هدف آنها نیروهای پلیسی بوده که در بیرون از استادیوم حضور داشتند.

سالی پرخشونت

ترکیه سال خوبی را سپری نکرد. سالی پر از بمب‌گذاری و خشونت و البته یک کودتای نافرجام نیز چاشنی این اتفاقات شد. اردوغان در پی کودتای نافرجام، وضعیت اضطراری در این کشور برقرار کرد و پیش از تمام شدن موعد آن نیز هر بار آن را تمدید کرده است. در پی این وضعیت اضطراری اردوغان افراد بسیاری را دستگیر و روانه زندان کرده است.

از سوی دیگر نیز داعش در چند نقطه ترکیه بمب‌گذاری یا حمله مسلحانه داشته است. شاخص‌ترین آن حملات، حمله به فرودگاه آتاتورک استانبول بوده است. در سوی دیگر میدان نیز درگیری‌های ترکیه در جبهه کردها موجب شده تلفات نظامیان این کشور افزایش پیدا کند. نیروهای پ‌ک‌ک عمدتا نیروهای پلیس و نظامی این کشور را هدف قرار می‌دهند. همچنین فراتر از موضوعات داخلی درگیری ترکیه در عراق و سوریه است. این کشور با میلیون‌ها پناهجوی سوری مواجه است و بر سر این پناهجویان نیز بارها با اتحادیه اروپا مذاکره کرده است. سفارت ایالات‌متحده پس از بررسی این اوضاع از خانواده اعضای کنسولگری خود خواسته است خاک ترکیه را ترک کنند برای اینکه احتمال سازماندهی حملات تروریستی بعدی نیز وجود دارد. در بهار نیز پنتاگون از اعضای خانواده‌ نیروهای نظامی آمریکا ساکن در پایگاه اینجرلیک خواست خاک ترکیه را ترک کنند. چنین دستور مشابهی را وزارت خارجه آمریکا به اعضای خانواده کنسولگری آمریکا در آدانا نیز داده است.

به‌نظر می‌رسد این کشور در سال میلادی آینده نیز با مشکلاتی از این قبیل دست و پنجه نرم کند.