دنیای اقتصاد: بازی موش و گربه در حلب ادامه دارد. روند خروج غیرنظامیان از حلب وضعیت «سینوسی» به خود گرفته است. این روند به دلایلی که هر طرف ارائه می‌دهد یک روز از سر گرفته می‌شود و اندکی بعد باز دچار تعلیق می‌شود. این فرآیند با افت و خیز ادامه دارد. با این حال، به نظر می‌رسد در جبهه دیپلماتیک تلاش‌های سختی برای رسیدن به یک وضعیت پایدار در حلب و در کل سوریه وجود دارد. بر همین اساس، رئیس‌جمهوری قزاقستان آمادگی این کشور را برای میزبانی از مذاکرات صلح سوریه اعلام کرد.

به گزارش المیادین، نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان در گفت‌وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود درباره امکان برگزاری مذاکرات بین دولت سوریه و مخالفان در شهر آستانه بحث و تبادل نظر کرد. نظربایف پیش از این نیز با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه درباره برگزاری مذاکرات سوری - سوری در آستانه گفت‌وگوی تلفنی کرده بود. پوتین اخیرا اعلام کرده بود که روسیه مذاکرات فشرده‌ای با مخالفان سوریه با میانجیگری ترکیه دارد. وی گفته بود که با اردوغان برای ادامه مذاکرات صلح سوریه در آستانه به توافق رسیده است. به گفته پوتین، مذاکرات آستانه جایگزین مذاکرات ژنو نخواهد بود.

پیشنهاد فرانسه: اعزام ناظران بین‌المللی

در پی مطرح شدن طرح فرانسه در زمینه اعزام ناظران بین‌المللی به شرق حلب برای نظارت بر روند خروج افراد از این منطقه، شورای امنیت باید این طرح را به رای بگذارد. فرانسه متن این پیش‌نویس قطعنامه را عصر جمعه بین اعضای شورای امنیت توزیع کرد. به موجب این پیش‌نویس قطعنامه بان‌کی‌مون،‌ دبیرکل سازمان ملل باید فورا کارمندان فعال در زمینه بشردوستانه را در شرق حلب مستقر کند و از سوریه بخواهد اجازه این کار را به سازمان ملل بدهد. دبیرکل سازمان ملل پنج روز فرصت دارد تا به شورای امنیت اطلاع دهد که آیا سوریه عملا اجازه ورود کارمندان را داده است یا نه. این پیش‌نویس همچنین بر حمایت از کادر پزشکی و بیمارستان‌ها تاکید دارد.

داعش همچنان فعال است

در حالی‌که نیروهای سوریه و هم‌پیمانانش به‌شدت درگیر جنگ در دیگر مناطق سوریه به‌ویژه حلب هستند اما داعش از این خلأ برای گسترش نفوذ خود در مناطق بیابانی مرکز سوریه به‌ویژه شهر باستانی پالمیرا استفاده می‌کند. به گزارش اسکای نیوز، ائتلاف تحت امر آمریکا اعلام کرد که در حملات هوایی به گروه تروریستی داعش در اطراف شهر پالمیرا(تدمر) ده‌ها دستگاه تانک و ادوات زرهی این گروه منهدم و نزدیک به ۴۰ تن از آنها را از پای در آورده است. به گفته ائتلاف آمریکایی، این حملات ضربات سختی به تروریست‌ها در اطراف این شهر وارد آورده است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه که نهادی نزدیک به مخالفان سوری است نیز اعلام کرده حملات هوایی ائتلاف دست‌کم ۳۸ عضو داعش را کشته و باعث شده که ارتش سوریه در برخی جبهه‌ها برتری را به‌دست آورده و به پیشروی دست یابد. تاکنون به دلیل آنچه نبود هماهنگی میان روسیه و آمریکا خوانده شده این دو تلاش می‌کردند تا در مناطقی که تحت نفوذ دیگری است چندان دخالتی نکنند اما در این مورد ظاهرا آمریکا از ادوات زرهی و تجهیزات موشکی تاثیرگذاری که به دست داعش افتاده بود بیمناک بوده و به حمله دست زده است.

استفاده مخالفان از گاز خردل

مقام‌های سوری مدارکی دال بر استفاده مخالفان این کشور از گاز خردل در حمله خود علیه غیرنظامیان در نزدیکی حلب به سازمان مبارزه با تسلیحات شیمیایی ارائه کردند.

به گزارش راشاتودی، این مدارک از سوی دولت سوریه به هیاتی متشکل از کارشناسان فنی سازمان مبارزه با تسلیحات شیمیایی در دمشق ارائه شد. این هیات با حضور کارشناسانی از آمریکا، انگلیس، استرالیا،‌ اسلواکی و اسلوونی در دمشق و به درخواست دولت سوریه از ۱۲دسامبر ۲۰۱۶ فعالیت می‌کند. سامر عباس، سخنگوی دولت سوریه گفت: «ما تمامی مدارک و شواهد موجود دال بر استفاده مخالفان سوری از گاز خردل علیه غیرنظامیان را به هیات مذکور ارائه کرده‌ایم. این هیات یک بار دیگر به سوریه می‌آید تا نمونه‌هایی را جمع‌آوری کند و آنها را مورد تحلیل قرار دهد.»