شناسایی هکر انتخابات آمریکا

دنیای اقتصاد: ایالات متحده فردی را که پشت حملات هکری روسیه قرار داشته و اطلاعات را به ویکی‌لیکس داده شناسایی کرده است. به گزارش سی‌ان‌ان به گفته مقامات آشنا به طبقه‌بندی اطلاعات، گزارش اخیر در این خصوص تحویل باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات متحده شده است.

در مصاحبه اخیر در فاکس نیوز، جولیان آسانژ موسس ویکی‌لیکس هر نوع دخالت روسیه در هک ایمیل‌های حزب دموکرات‌ها را تکذیب کرد. این اعتقاد وجود دارد که هک این ای‌میل‌ها در انتخاب دونالد ترامپ در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری ایالات متحده موثر بوده است. این در حالی است که ایالات متحده به تازگی اعلام کرده به اطلاعات جدیدی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد روسیه پشت این حملات هکری بوده است. گفته می‌شود مقامات آمریکایی بر این باورند که یکی از این نشانه‌ها خوشحالی آشکار روسیه از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور بوده است. یکی دیگر از مقامات در این‌باره می‌گوید: پیام تبریک پوتین به ترامپ می‌تواند به عنوان یک سرنخ دیده شود.

مقامات آمریکایی تاکید می‌کنند این تنها یک نمونه از چند نشانه‌ای است که نشان می‌دهد روسیه پشت حملات هکری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده بوده است. مقامات روسی اما تصریح می‌کنند که هیچ نشانه یا مدرکی وجود ندارد که نشان دهد روسیه از پیروزی ترامپ سود می‌برد. در این شرایط جو بایدن، معاون اول باراک اوباما در مصاحبه‌ با شبکه «PBS» گفته است که یک گزارش طبقه‌بندی نشده به وی تحویل شده که قرار است این گزارش به شکل مختصر منتشر شود. این گزارش نشان می‌دهد آمریکا همه‌چیز را در باب هک روسیه می‌داند. معاون اول ریاست‌جمهوری ایالات متحده تصریح می‌کند: فکر می‌کنم این گزارش تایید کند که مردم آمریکا در مورد روسیه چه فکر می‌کنند. مردم آمریکا می‌دانند که روسیه در انتخابات اخیر تاثیرگذار بوده است. این در شرایطی است که در واکنش به این گزارش‌ها دونالد ترامپ باز دست به سیاست همیشگی خود موسوم به «سیاست توییتری» زد و در توییتی نوشت: جولیان آسانژ گفته است که حتی یک پسر بچه ۱۴ ساله هم می‌توانست ایمیل جان پودستا، رئیس کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون را هک کند. ترامپ به‌طور آشکار دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری را تکذیب می‌کند، وی همچنین گزارش‌های ارائه شده از سوی سیا و اف‌بی‌آی را به استهزا گرفته و هرگونه دخالتی در نتیجه آرا را مردود می‌شمارد. روز پنج‌شنبه مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکا در کمیته نیروهای مسلح سنا حضور پیدا کردند و گفتند که «حملات سایبری» روسیه، «تهدیدی بزرگ» برای ایالات متحده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ابراز نگرانی مقام‌های اطلاعاتی آمریکا در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در صحت اتهامات وارد شده در مورد حملات سایبری روسیه به حزب دموکرات ابراز تردید کرده است. دونالد ترامپ روز گذشته با مقام‌های نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا دیدار کرد و در جریان جزئیات حملات سایبری به حزب دموکرات که منتسب به روسیه است، قرار گرفت. در این شرایط اما روز پنج‌شنبه جیمز کلپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، مایک راجرز مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا و مارسل لتر معاون اطلاعاتی وزارت دفاع، در کمیته نیروهای مسلح سنا حضور یافتند. کمیته‌ای که ریاست آن با سناتور جمهوری‌خواه جان مک‌کین، از منتقدان سرسخت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه است.

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا، روسیه را تهدیدی برای گستره وسیعی از منافع آمریکا خواندند چرا که به گفته آنها از برنامه بسیار پیشرفته و تهاجمی سایبری و با قابلیت‌های پیچیده استفاده می‌کند. این مقام‌ها در بیانیه مشترک خود گفتند: «روسیه یک بازیگر تمام‌عیار سایبری است که تهدیدی بزرگ برای دولت، ارتش و زیرساخت‌های دیپلماتیک، تجاری و حساس آمریکاست». هفته پیش باراک اوباما به تلافی «حملات سایبری» روسیه، ۳۵ دیپلمات روسیه را از آمریکا اخراج کرد. مقام‌های اطلاعاتی آمریکا روز پنج‌شنبه در کمیته نیروهای مسلح گفتند که روسیه بی‌تردید در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دخالت کرده است. جیمز کلپر به کمیته نیروهای مسلح گفت: «ما قاطعانه‌تر بر قوت بیانیه هفتم اکتبر تاکید می‌کنیم.» وزارت امنیت داخلی و جامعه اطلاعاتی آمریکا روز هفتم اکتبر اعلام کرده بودند که از دخالت خارجی و از جمله دخالت روس‌ها در انتخابات اطمینان دارند. سناتور مک ‌کین از جیمز کلپر پرسید آیا این اقدام به‌مثابه «اقدام جنگی» است که کلپر گفت ترجیح می‌دهد دیگر بخش‌های دولت آمریکا در این باره اظهارنظر کنند. مدیر اطلاعات ملی آمریکا اظهار کرد که باراک اوباما در جریان گزارش حملات سایبری روسیه و دیگر طرف‌های خارجی در انتخابات آمریکا قرار گرفته است.

ریزش یکی دیگر از یاران ترامپ

درحالی‌که گزارش‌ها علیه دخالت روسیه در انتخابات اخیر جنجال زیادی در تیم ترامپ ایجاد کرده است، همزمان خبر می‌رسد که جیمز ووسلی، رئیس سابق سیا و از یاران ترامپ به‌دلیل اینکه رئیس‌جمهوری منتخب، آشکارا نقش روسیه را در انتخابات ۲۰۱۶ انکار می‌کند از تیم وی کناره گرفت. او در یک بیانیه اعلام کرد که دیگر به عنوان مشاور در کنار ترامپ قرار ندارد. جیمز ووسلی روز پنج‌شنبه در خصوص استعفای خود با سی‌ان‌ان گفت‌وگو کرد. او تنها به این دلیل که از هرگونه همکاری با ترامپ مبرا شود با رئیس‌جمهوری منتخب قطع همکاری کرده است. در اوایل هفته گذشته ووسلی به سی‌ان‌ان گفت که شواهد معتبری وجود دارد که روسیه پشت سر این حملات سایبری قرار داشته و هک شدن ایمیل‌های پودستا زیر نظر مسکو صورت گرفته است. وی همچنین روز چهارشنبه جولیان آسانژ را به شدت مورد انتقاد قرار داد، زیرا اخیرا نقش روسیه را در هک ایمیل دموکرات‌ها انکار کرده است.

مدیر اطلاعات ملی آمریکا معرفی شد

اعضای تیم انتقالی روز پنج‌شنبه گفتند دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب، «دن کوتس»، سناتور سابق ایالت ایندیانا را به‌عنوان مدیر اطلاعات ملی آمریکا معرفی خواهد کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، دن کوتس پیش از بازنشسته شدن در سال گذشته عضو کمیته اطلاعات سنای آمریکا بود. قرار است دن کوتس جایگزین جیمز کلپر، مدیر فعلی اطلاعات ملی آمریکا شود. چنانچه دن کوتس از طرف سنا تایید شود او رئیس سازمانی خواهد شد که پس از حملات یازدهم سپتامبر برای بهبود هماهنگی اطلاعاتی تاسیس شده است.

تصمیم جنجالی ترامپ

تیم دولت انتقالی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا از سفرای منصوب شده از طرف دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا در کشورهای خارج از این کشور خواسته است تا روز تحلیف ترامپ در کاخ سفید، مأموریت دیپلماتیک خود را ترک کرده و به آمریکا بازگردند. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز با انتشار این خبر به نقل از چند دیپلمات آمریکایی مطلع از این طرح اعلام کردند که این حکم بدون هیچ استثنایی صادر شده است. بنا بر یکی از اسناد وزارت خارجه آمریکا مورخ ۲۳ دسامبر، این حکم در صورت اجرایی شدن باعث خواهد شد تا آمریکا برای چند ماه در کشورهای مهمی چون آلمان، کانادا و انگلستان نیز نماینده دیپلماتیکی که به تایید سنا رسیده، نداشته باشد. بر اساس این گزارش، در گذشته، تمام دولت‌های آمریکا از هر دو حزب مدت مأموریت برخی نمایندگان و هیات‌های دیپلماتیک دولت‌های قبل از خود در خارج از آمریکا را برای چند هفته یا چند ماه تمدید می‌کردند. یک مقام عالیرتبه در دولت انتقالی دونالد ترامپ به نیویورک تایمز گفته است هیچ سوء نیتی پشت این طرح وجود ندارد و این حکم صرفا به این منظور صادر شده تا اطمینان حاصل شود که تمامی نمایندگان دولت اوباما در تاریخ تعیین شده پست خود را تحویل خواهند داد. دیپلمات‌های آمریکایی به نیویورک تایمز گفته‌اند که این حکم زندگی شخصی آنها را نیز تحت تاثیر قرار داده است و به همین دلیل برخی از آنها که فعالیت‌های ناتمام در کشورهای مقصد دارند برای مثال فرزندانشان در این کشورها به مدرسه می‌روند باید برای تمدید اقامت خود درخواست ویزا دهند.