دنیای اقتصاد: جیمز ماتیس وزیر دفاع ایالات‌متحده آمریکا در اولین سفر کاری‌اش به کره‌جنوبی نسبت به هرگونه اقدام نظامی اتمی از سوی کره‌شمالی هشدار داد و اعلام کرد که چنین اقدامی با واکنشی «موثر» و «شدید» روبه‌رو خواهد شد. او در نخستین سفر آسیایی خود و دیدار با متحدان اصلی ایالات‌متحده در شرق آسیا (کره‌جنوبی و ژاپن) گفت که یکی از اهداف اصلی این سفر، ایجاد اطمینان در سئول و ژاپن، درباره تعهدات ایالات‌متحده در دفاع از آنها در مقابل پیونگ‌یانگ است.

ماتیس گفت: «هر حمله‌ای به آمریکا و متحدانش با مقابله به مثل روبه‌رو خواهد شد و هرگونه استفاده از سلاح اتمی با واکنشی موثر و منکوب‌کننده روبه‌رو خواهد شد.» وزیر دفاع آمریکا با تاکید بر اینکه کشورش بردفاع از متحدان خود اصرار دارد، افزود: مقابله با «تهدیدات اتمی» کره‌شمالی در اولویت اول دولت ترامپ قرار دارد.

کره‌شمالی، از زمان روی کار آمدن «کیم جونگ‌اون»، بر آزمایش‌های موشکی خود افزوده است. این کشور تنها در سال گذشته میلادی، دست‌کم ۲۰ مورد آزمایش موشکی و دو مورد آزمایش اتمی داشت. این آزمایش‌ها بر خلاف تحریم‌های فعلی سازمان ملل است که پرتاب موشک بالستیک و گسترش برنامه نظامی‌اتمی پیونگ‌یانگ را منع می‌کند. جیمز ماتیس تصریح کرد که «دولت کمونیستی» کره‌شمالی «به پرتاب موشک‌ها ادامه داده و برنامه جنگ‌افزار اتمی خود را گسترش داده و دست به رفتارها و لفاظی‌های تهدیدآمیز زده است.» پیونگ‌یانگ سال گذشته میلادی تهدید کرده بود دست به اقدامات نظامی گسترده یا انجام حمله اتمی پیشگیرانه علیه کشورهای همسایه‌ خود و ایالات‌متحده خواهد زد. سفر وزیر دفاع آمریکا به کره‌جنوبی و پس از آن ژاپن در زمانی صورت می‌گیرد که روابط ایالات‌متحده با این دو کشور به سردی گراییده است.

دونالد ترامپ در اولین نطق‌هایش درباره کره‌جنوبی و ژاپن گفت اگر این دو کشور به تعهدات مالی خود عمل نکنند، نیروهای آمریکایی را از آنجا خارج خواهد کرد. با این حال، با تمام لفاظی‌های کره‌شمالی اما همچنان تردیدهای گسترده‌ای در مورد توانایی‌های نظامی این کشور وجود دارد. در هر صورت، آمریکا نسبت به این وضعیت بی توجه نیست. این کشور در توافقی با کره‌جنوبی اعلام کرد که استقرار سامانه پیشرفته ضدموشکی «‌تا‌د» (که در دوره ریاست‌جمهوری اوباما انجام گرفت و وزیر دفاع ترامپ نیز بر آن تاکید دارد) از جمله مهم‌ترین برنامه‌ها است. چین با استقرار این سامانه مخالف است و می‌گوید رادارهای آن می‌تواند برای رصد و جاسوسی از پکن استفاده شود. وزیر دفاع کره‌جنوبی، روز جمعه تاکید کرد که سفر جیمز ماتیس به آن کشور پیامی روشن دارد: اینکه آمریکا به حمایت اساسی خود از متحدانش ادامه می‌دهد. آمریکا ۲۸ هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی در کره‌جنوبی و ۴۷ هزار نیرو در ژاپن دارد. این دو کشور آسیایی نه تنها میزبان تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی که میزبان شماری از مهم‌ترین پایگاه‌های ایالات‌متحده، در خارج از خاک آن کشور هستند.