دنیای اقتصاد: روز گذشته یک مقام رده بالای دولتی چین وارد آمریکا شد تا نخستین دیدار رسمی بین دو طرف در عصر ترامپ رخ دهد. در این‌باره خبرگزاری رویترز به نقل از شینهوا گزارش داد که یانگ جیچی، مشاور دولت چین به آمریکا سفر کرده است تا با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. این خبر را روز یکشنبه لوکانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد و گفت که این دیدار به دعوت تلفنی رکس تیلرسون، وزیر امور‌خارجه آمریکا صورت گرفته است.

خبرگزاری شینهوا می‌گوید رکس تیلرسون هفته گذشته با یانگ جیچی تلفنی گفت‌وگو کرده و این دو در این تماس تلفنی درباره روابط دوجانبه رایزنی کرده‌اند. دیدار روز دوشنبه آخرین تلاش دو طرف برای برطرف کردن کدورت‌های به‌وجود آمده است. آغاز به کار دونالد‌ترامپ با تنش‌هایی روبه‌رو شد که موجب شد مقامات چینی چندبار اخطار جدی به رئیس‌جمهوری تازه‌کار ایالات‌متحده بدهند.

ترامپ در ماه دسامبر و پیش از اینکه به‌طور رسمی وارد کاخ سفید شود با رئیس‌جمهوری تایوان تلفنی گفت‌وگو کرد. این گفت‌وگوی تلفنی سنت‌شکنی ۳۸ ساله سیاست خارجی ایالات‌متحده به حساب می‌آمد. زیرا پکن براساس سیاست «چین واحد»، تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و این تماس تلفنی به منزله رسمیت بخشیدن به استقلال تایوانی‌ها به حساب می‌آمد.

ترامپ تاکنون موضع خود را در قبال تایوان و سیاست چین واحد به‌طور آشکار اعلام نکرده اما در این اواخر واشنگتن قدم‌هایی برای دلجویی از پکن برداشته است.

دعوت از جیچی، مشاور دولت چین یکی از این اقدامات است تا کدورت‌ها برطرف شود.

شینهوا به نقل از یکی از اتاق فکرهای منتسب به پکن می‌گوید که دیدار روز دوشنبه به یک برنامه کاری بلندمدت بین دو کشور ختم خواهد شد. در این رابطه یکی از مقامات دولتی چین درباره سفر احتمالی رئیس‌جمهوری چین به آمریکا نیز گفت‌وگو خواهد کرد.

سفر روز گذشته یانگ جیچی همزمان با شکسته شدن یخ روابط چین و آمریکا در دوران نیکسون شد. برخی می‌گویند این سفر نیز به قصد رفع موانعی که بر سر راه دو کشور وجود دارد صورت گرفته است. این در حالی است که چین و آمریکا در شرق آسیا با اختلافاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. به‌رغم اینکه ترامپ در سخنرانی‌های انتخاباتی خود دل متحدان خود را در شرق آسیا خالی کرده بود اما با دیدار ترامپ با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن و سفر دوره‌ای وزیر دفاع آمریکا به کشورهای شرق آسیا، واشنگتن در عمل نشان داده است که قصد ندارد متحدان آسیایی خود را در برابر پکن تنها بگذارد. برخی می‌گویند سخنان جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در ژاپن نشانگر تعهدات پیشین آمریکا به توکیو است.

متیس گفته بود که درباره اختلافات چین با ژاپن بر سر جزایر سنکاکو، واشنگتن طرف توکیو است و حتی قول اعزام نیرو و دفاع نظامی از این جزایر داد. البته این سخنان در آن زمان با واکنش پکن روبه‌رو شد و اختلافاتی از این دست اجازه نمی‌دهد روابط این دو کشور بدون دردسر پیش برود. البته با سفر روز گذشته جیچی به واشنگتن امید می‌رود که از تنش‌‌ها بین دو کشور کاسته شود. مشاور دولت چین در این دیدار نگرانی‌های کشورش را درخصوص راهبردهای ترامپ بیان کرد و گفت امیدوار است روابط دوجانبه با قدرت ادامه پیدا کند. جیچی پیش از این سفیر چین در واشنگتن بوده و با مقامات این کشور به خوبی آشنا است.