دنیای اقتصاد- شادی آذری: تنش سیاسی در ژاپن، آینده اقتصاد این کشور را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن با اتهامات سیاسی شدیدی مواجه شده است و مشخص نیست که آیا خواهد توانست مابقی دوره نخست‌وزیری خود را به پایان برساند یا خیر. این موضوع آینده آبه‌نومیکس (برنامه‌های اقتصادی آبه) را مورد تردید قرار خواهد داد. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی آبه به جای اصلاحاتی که مدت‌ها انتظارش می‌رفت، احیای وجهه خود را در اولویت قرار دهد.

خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی خبر داده است که اتهامات فساد و پارتی‌بازی که به آبه نسبت داده شده، موجب شده است که محبوبیت او به کمتر از ۳۰ درصد کاهش یابد، سطحی که کمترین میزان محبوبیت آبه ۶۲ ساله را در کل دوران فعالیتش نشان می‌دهد.

در ماه مه بود که آبه به‌عنوان رئیس حزب لیبرال دموکرات متهم شد که به موسسه آموزشی «کاکه گاکن» به‌طور خاص کمک کرده تا تاییدیه یک مدرسه دامپزشکی در یک منطقه ویژه اقتصادی را اخذ کند. رئیس این موسسه از دوستان نزدیک و قدیمی آبه است. نخست‌وزیر ژاپن هرگونه توجه خاص به این موسسه را تکذیب می‌کند اما این موضوع دومین پرونده از این دست در مورد مدارس است که متهم ردیف اول آن شخص نخست‌وزیر است. این جریانات هزینه گزافی برای آبه و حزبش داشته و موجب شده در ماه ژوئیه حزب لیبرال دموکرات در انتخابات هیات قانونگذاران توکیو شکستی تاریخی را متحمل شود. محبوبیت آبه نیز به‌خاطر سرخوردگی مردم و مسائلی که در وزارت دفاع پیش آمده، به‌شدت دچار افت شده است. هفته گذشته خانم تومومی اینادا، وزیر دفاع، از سمت خود استعفا کرد. علت این استعفا احتمال دست داشتن وی در پنهان کردن مدارکی عنوان شد که موجب شده بود جان نیروهای حافظ صلح ژاپنی در سودان جنوبی را به‌خطر بیندازد.

حالا نخست‌وزیر ژاپن ناگزیر است که کابینه خود را ترمیم کند تا بتواند بر بحران محبوبیت خود فائق‌ آید با وجود این معلوم نیست که آیا او خواهد توانست تا زمان انتخابات ریاست حزب لیبرال دموکرات در سپتامبر سال ۲۰۱۸ در قدرت باقی بماند یا نه.

پرسشی که اکنون مطرح است این که سرنوشت «آبه‌نومیکس» چه خواهد شد؟ سیاست‌های مالی، تسهیل پولی و اصلاحات ساختاری سه رکن اصلی برنامه‌های اقتصادی آبه موسوم به «آبه‌نومیکس» را تشکیل می‌دهند. توکیو در دو رکن نخست موفق شده اما رکن سوم همچنان در حال اجراست. اگر اقتدار سیاسی آبه تضعیف شود، انتظار می‌رود اصلاحات ساختاری متوقف شود چون رهبر گرفتار در مشکلات ژاپن بر وجهه خود متمرکز می‌شود نه مسائل اقتصادی کشور.

تحلیلگران بر این باورند که اگر آبه پیش از پایان دوره خود مجبور به کناره‌گیری از قدرت شود، احتمال دارد که فومیو کیشیدا، وزیر خارجه ژاپن، جانشین او شود. کیشیدا که تحت نخست‌وزیری آبه خدمت کرده، به شدت تحت فشار قرار خواهد گرفت تا همه میراث اقتصادی آبه را رها کند. او پیش از این هم به‌خاطر مسائل مربوط به نابرابری، منتقد نه چندان تند آبه‌نومیکس بود. جانشینی او به‌معنای توقف کامل سیاست‌های اقتصادی آبه نخواهد بود بلکه فقط باید آبه‌نومیکس ملایم‌تر و دوستانه‌تری را انتظار کشید.